حاشیه‌های اجلاس جی-20:

چینی‌ها برای اوباما فرش قرمز پهن نکردند

سفر اوباما به چین برای شرکت در نشست ۲ روزه سران گروه ۲۰ در چین حاشیه‌هایی داشت که نشان از افزایش تنش‌ها بین این دو قدرت را دارد.

چینی‌ها برای اوباما فرش قرمز پهن نکردند

به گزارش ۸دی: یازدهمین نشست سران کشورهای صنعتی و در حال صنعتی شدن موسوم به «گروه ۲۰» دیروز(یکشنبه) با سخنرانی «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، رسماً در شهر «هانگژو» چین آغاز شد. محور این نشست دو روزه بررسی راه‌های گسترش تجارت جهانی بود. اما روسای کشورهای عضو گروه ۲۰ نگرانی‌های دیگری نیز در سر داشتند که این مسئله از دیدارهای دو‌جانبه پوتین اردوغان، اوباما اردوغان و اوباما شی جینگپینگ به خوبی قابل فهم بود.
بر اساس گزارش رسانه‌ها بحران‌های بین‌المللی از جمله جنگ سوریه و وضعیت غیرقابل پیش‌بینی در شرق اوکراین در کانون توجه نشست قرار گرفته است. توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر موضوع پناهجویان نیز از قرار معلوم در دستور کار مذاکرات قرار داشته است.اما این اجلاس حاشیه‌هایی نیز داشت که بر متن اصلی غلبه کرد و توجه رسانه‌ها را به خود جلب نمود. در همین رابطه روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: مشکلات سفر «باراک اوباما» رئیس ‌جمهور آمریکا به شهر هانگژوی چین برای شرکت در نشست گروه ۲۰، از همان لحظه‌ای که هواپیمایش در فرودگاه این شهر به زمین نشست، آغاز شد.
بر اساس این گزارش، اوباما زمانی که قصد داشت از هواپیما پیاده شود، متوجه شد که هیچ پله‌ای در برابر خروجی هواپیمایش، وجود ندارد.زمانی که تیم اجرایی آمریکا در این سفر با عجله زیاد برای آوردن پله خروجی هواپیما به‌روی باند فرودگاه تقلا می‌کردند و عکاسان رسانه‌ای کاخ سفید منتظر ورود اوباما برای ثبت تصاویر خود بودند، با یکی از اعضای تیم تشریفات دولت چین مواجه شدند که بر سر آنها فریاد می‌کشید و می‌گفت باید آنجا را ترک کنند.این گزارش می‌افزاید:یکی از مقامات کاخ سفید  در این حین گفت: «این هواپیمای رئیس جمهور ماست، و رسانه‌ها جایی نخواهند رفت.» یک مقام چینی نیز در پاسخ به سخنان آمریکایی‌ها فریاد زد: «اینجا هم کشور ماست».به همین دلیل بود که درگیری لفظی بین این مقام چینی که تلاش می‌کرد سد راه مقامات آمریکایی شود و «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و معاونش «بن رودز» در گرفت.
پیش از آغاز دیدارهای رسمی اوباما در چین نیز، چندین نفر از اعضای تیم تشریفات و دیگر کارکنان کاخ سفید که قصد داشتند وارد یک ساختمان دیپلماتیک شوند، با ممانعت میزبانان چینی خود مواجه شدند.
تا حدود ۲۰ دقیقه قبل از ورود اوباما و رئیس‌جمهور چین، مقامات دو طرف هنوز هم در مورد اتاقی که آنها قرار بود با یکدیگر مذاکره کنند به مشاجره و درگیری پرداختند. چینی‌ها می‌گفتند که فضای اتاق گنجایش ۱۲ نفر خبرنگاری را که همراه اوباما آمده بودند، ندارد.
گزارش دیگری نیز حاکی است چینی‌ها به عمد قصد تحقیر اوباما را داشته‌اند، چرا که بعد از ورود هواپیمای حامل باراک اوباما به فرودگاه شهر هانگژوی چین، پلکان تشریفاتی برای خروج اوباما تهیه نشد و در نتیجه اوباما مجبور شد از پله اضطراری در عقب هواپیما بیرون بیاید. موضوع تنها به پلکان رسمی محدود نشد، بلکه برای اوباما فرش قرمز هم پهن نشده بود. چیزی که نشان می‌دهد ظاهراً تحقیر اوباما از سوی مقامات چینی، عمدی بوده چون که از سایر سران کشورها به هنگام ورود به فرودگاه هانگژوی به صورت رسمی و با استفاده از پلکان رسمی و فرش قرمز استقبال شد.
چنین تنشی در سفر اوباما که احتمالاً آخرین حضور وی به‌عنوان رئیس جمهور در چین است، نشانگر روابط پرتنش و پرافت‌وخیز دو کشور در سال‌های گذشته است. طی هفت سال گذشته رقابت با چین، عملاً محور اساسی سیاست خارجی دولت آمریکا در شرق آسیا بوده است

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه