بازتاب خود تحریمی بانک های ایرانی در رسانه های معاند:

تایمز: FATF مانع همکاری بانک های ایرانی با نهادهای نظامی شد + تصاویر

محور مشترک رسانه های معاند تحریم سپاه توسط بانک ها بوده و سعی در القای تضاد میان بانک ها و نهادهای نظامی کشور داشتند.

تایمز: FATF مانع همکاری بانک های ایرانی با نهادهای نظامی شد + تصاویر

به گزارش ۸دی  در پی انعقاد توافق بانک مرکزی با سازمان جهانی FATF و در اولین پیامدهای این توافق، برخی از بانک های داخلی به خاطر پایبندی به تعهدات خود در قبال این سازمان جهانی، برخی از نهادها و افراد داخلی که به عنوان حامیان تروریست! از سوی نهادهای بین المللی معرفی شده بودند مورد تحریم قرار گرفتند.

یکی از این موارد سپاه پاسداران و ارگان ها و افراد نظامی هستند که در پی تحریم های پولی و مالی که از سوی بانک ها و کشورهای غربی علیه آنها وضع شده بود، این بار از سوی بانک های داخلی هم تحریم شدند.

در همین راستا رسانه های ضد نظام و اپوزیسیون با خوشحالی به استقبال این اقدام دو بانک ملت و سپه رفته اند و گزارش اصلی خود را به تحریم سپاه توسط بانک سپه و ملت اختصاص دادند.

رسانه صهیونیستی “تایمز اسرائیل  (Times of Israel) با ذوق زدگی این خبر را منتشر کرده و نوشته است: هر دو بانک ایرانی برای خودداری از همکاری با قرارگاه خاتم الانبیا، به تحریم های بین المللی استناد کرده اند.

آسوشیتدپرس در گزارشی عنوان کرد: که بانک ملت از انجام نقل و انتقالات بانکی برای قرارگاه خاتم الانبیاء که وابسته به سپاه پاسداران ایران است خودداری کرده است. همچنین بانک دولتی سپه نیز از صدور ضمانت برای یک شرکت وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء خودداری کرده است. تا کنون امکان برقراری ارتباط با این بانک‌ها برای دریافت نظر آن‌ها در این رابطه وجود نداشته است.»

پایگاه شبکه ای بی سی نیوز آمریکا(abcnews) هم با پرداختن به این موضوع نوشت: کارگروه اقدام مالی (FATF) که یک نهاد بین المللی برای مقابله با پول شویی و تامین مالی اقدامات تروریستی است، در ماه ژوئن اقدامات خود علیه ایران را تعلیق کرد. برخی از منتقدان همان زمان ابراز نگرانی می کنند که دولت ایران برای همکاری با FATF، شرکت های ایرانی را تحریم خواهد کرد.»

رادیو فردا (Radio Farda) نیز با انتشار یادداشتی در این رابطه عنوان کرد: «به نظر می‌رسد رویدادی بسیار مهم در نظام بانکی ایران در حال وقوع است. این رویداد می‌تواند پیامدهای کلانی را نه صرفاً در ایران بلکه در سطح منطقه رقم بزند.

این شبکه رادیویی آمریکایی می گوید: این رویداد، اقدامی است از جنس «تحریم بانکی» آن‌هم علیه نهادی مهم همچون قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه. با این تفاوت که این تحریم بانکی نه توسط بانک‌های خارجی بلکه توسط «بانک‌های داخلی» اعمال‌شده است.»

شبکه بی بی سی فارس هم با اشاره به این موضوع عنوان کرد: «فشار تحریم ها در پسا برجام، جواب داده و دولت را مجبور به عدم همکاری با سپاه پاسداران کرده است تا بتواند با بانک‌های بین المللی همکاری کند.»

روزنامه نیویورک تایمز (New York Times)، روزنامه واشنگتن پست (Washington Post)، پایگاه های خبری “تاون هال” (Town Hall)، نیوز مکس (Newsmax) و … نیز به انعکاس این خبر پرداخته اند و هرکدام با برجسته کردن تحریم های داخلی علیه ایران این اقدام را گامی در راستای جهانی شدن بانک های ایران دانستند.

محور مشترک این رسانه ها تحریم سپاه پاسداران توسط بانک های سپه و ملت بوده است که این رسانه ها ضمن انتشار نامه هایی از این دو بانک سعی در القای تضاد میان بانک ها و نهادهای نظامی کشور داشتند.

منبع: راه دانا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه