نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

سهم ایران در تجارت جهانی طی ۳ سال اخیر به صفر نزدیک شده‌ است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: واکاوی دقیق نشان می‌دهد در ۳ سال فعالیت دولت تدبیر و امید سهم ایران در تجارت جهانی به صفر نزدیک شده است.

سهم ایران در تجارت جهانی طی ۳ سال اخیر به صفر نزدیک شده‌ است

به گزارش ۸دی: نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: واکاوی دقیق نشان می‌دهد در ۳ سال فعالیت دولت تدبیر و امید سهم ایران در تجارت جهانی به صفر نزدیک شده است.
مجیدرضا حریری نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین به «نسیم آنلاین» گفت: این که صادرات غیرنفتی ما بر وارداتمان پیشی بگیرد اتفاق بسیار خوبی است، اما سؤال اینجاست که آیا ما همیشه می‌توانیم به آن افتخار کنیم؟
وی خاطرنشان کرد: پیشی گرفتن صادرات بر واردات وقتی ارزشمند است که سهم ما از تجارت جهانی کم نشده باشد. در سه سال گذشته علی‌رغم مثبت شدن تراز تجاری، سهم ایران در تجارت جهانی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
این عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت تجارت خارجی کشور به قدری بد شده که با احتساب نفت هم سهم ما به کمتر از ۰/۴ درصد رسیده است.حریری گفت: در دولت آقای روحانی هم صادرات ما کاهش پیدا کرده و هم وارداتمان با افت مواجه شد. دلیل این کاهش هم به غیر از نوسانات قیمت نفت، برخی از فرآورده‌های خام و برخی از مسائل سیاسی، رکود عمیقی است که بر اقتصاد ایران طی ۱۱۰۰ روز گذشته سایه انداخته است. وی تصریح کرد: در حال حاضر تقاضای صنایع ما برای واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و کالای لازم برای تولید با کاهش چشمگیری مواجه شده و ظرفیت تولید ما به گواه خود دولتمردان به زیر ۵۰درصد رسیده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین بیان کرد: این یعنی به همان نسبت ماشین‌آلات و مواد اولیه هم کمتر خریداری می‌شود، چون بیش از ۸۰ درصد واردات ما کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و ماشین‌آلات است. کالاهای مصرفی تنها ۱۰ درصد از واردات رسمی ما را تشکیل می‌دهد.
حریری بر همین اساس گفت: بنابراین دلیل اصلی کاهش چشمگیر سهم ایران در تجارت جهانی رکود گسترده‌ای است که بر اقتصاد ایران سایه انداخته است. درحال حاضر تولید داخلی ما در بازار فروش نمی‌رود، چون تقاضای خرید کم است. همچنین قدرت خرید مردم ما کاهش پیدا کرده و کالاهای خارجی هم اجازه نفس کشیدن به تولید ملی را نمی‌دهند.
وی با انتقاد از کاهش سهم ایران در تجارت جهانی طی سه سال گذشته اظهار کرد: در دولت آقای روحانی درحالی سهم ما از تجارت جهانی به کمتر از ۰/۴ درصد رسیده که جمعیت ما ۱/۲ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد. هنوز هم با همه تفاسیر اقتصاد ایران جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهان است، بنابراین سهم ما باید در تجارت بین‌الملل افزایش یابد. در سه سال گذشته با توجه به جمعیت و وضعیت اقتصاد کشور باید سهم خود در تجارت بین‌الملل را تا سه برابر رقم فعلی افزایش می‌دادیم. ولی در ۱۱۰۰ روز گذشته مجموع تجارت خارجی ما روز به روز در حال کاهش است.
این عضو اتاق بازرگانی افزود: در دولت قبل هم وضعیت چندان بهتر از امروز نبود اما متأسفانه در سه سال گذشته این وضعیت بدتر شد. بنابراین در حال حاضر نمی‌توانیم به پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی از واردات افتخار کنیم.
حریری بیان کرد: بهتر است دولتمردان برای افتخار کردن به دنبال افزایش سهم ایران در تجارت جهانی باشند و دلشان را به مثبت شدن تراز تجاری خوش نکنند. ما باید به سهم اصلی خودمان در کیک تجارت بین‌الملل برسیم و آن زمان با مثبت شدن تراز تجاری شرایط رونق اقتصادی را فراهم کنیم. با این تفاسیر دولت حسن روحانی علی‌رغم شعارهای فراوان در زمینه تعامل با دنیا و همچنین زمینه‌چینی برای حضور بیش از ۲۰۰ هیئت اقتصادی و تجاری در ایران عملکرد نه تنها پیشرفت در بهبود مناسبات اقتصادی کشور ایجاد نکرده بلکه وضعیت تجارت خارجی کشور را بحرانی کرده است. باید دید دولتمردان تا چه زمانی خود را پشت مثبت شدن تراز تجاری پنهان می‌کنند و از روبه‌رو شدن با واقعیت تجاری خارجی ایران طی سه سال گذشته فرار می‌کنند؟!

منبع: نسیم آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه