کارشناس روابط بین الملل:

اقتصاد مقاومتی آخرین گام جمهوری اسلامی برای ظهور تمدن اسلامی

در امتداد این سه ضلع قدرت اگر حکومت اسلامی ایران می توانست چهارمین وجه مهار بحران و تبدیل آن به فرصت اثر گذاری را انجام دهد ، قطعا الگوی حکومت دینی ایران ظهور تمدن اسلامی را امکان پذیر می کرد.

اقتصاد مقاومتی آخرین گام جمهوری اسلامی برای ظهور تمدن اسلامی

به گزارش ۸دی، به نقل از لنگرخبر، عمران علیزاده استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در یادداشت خود در زمینه راهبرد اقتصاد مقاومتی در دنیای اسلام نوشت :

در رابطه با ضرورت های اجرای راهبرد  ” اقتصاد مقاومتی ” در سالهای اخیر مطالب زیادی منتشر شده است. این نوشتار سعی دارد از منظری نو به ضرورت اجرای این راهبرد به عنوان آخرین ضلع مربع اثر گذاری جمهوری اسلامی ایران در دنیای اسلام بپردازد.

در کشور ایران پس از انقلاب اسلامی نوعی جدیدی از مدل حکومتی با عنوان “حکومت مردم سالار دینی” بر مبنای اصل مترقی ولایت فقیه عهده‌دار اداره‌ی سرزمینی این کشور شد. این مدل حکومتی طی سی و هشت سال گذشته توانسته است با ترکیبی هوشمندانه از امکانات و منابع انسانی و طبیعی به مدد ژوکالچر شیعه در بعد فرهنگی، اصل استکبار ستیزی در بعد سیاسی و خودکفایی در بعد نظامی به یکی از اصلی ترین قدرت های اثر گذار در دنیای اسلام خصوصا دو منطقه ژِئوپلیتیک مهم آن یعنی غرب آسیا و خلیج فارس تبدیل شود.

حاصل این اثر گذاری ایجاد “امنیت درون زای حداکثری”  در داخل  سرزمین ایران بوده است. در حقیقت حکومت دینی در ایران که در سالهای ابتدایی  پس از پیروزی انقلاب با انواع بحرانهای امنیتی در ابعاد درون سرزمینی مواجه بود علاوه بر اثبات قابلیت خود در مهار بحران های فرهنگی، سیاسی و نظامی  امروز در این سه وجه به اثر گذاری حداکثری در دنیای اسلام رسیده است .

توانایی حکومت دینی در ایران در جهت بسیج ملت ایران از طریق ایجاد و باز تولید مدام آرمانهای مشترک حاصل از درهم آمیختگی هویت انقلابی، ملی و دینی می توانست الگوی مناسبی در دنیای اسلام بسازد که پیش از انقلاب اسلامی در ایران در دو کشور انقلابی مصر و الجزایر به دلیل الگوپذیری خارجی جهت اداره‌ی سرزمین و وابستگی ایدئولوژیکی انقلابیون این دو کشور با شکست روبرو شده بود.

در امتداد این سه ضلع قدرت اگر حکومت اسلامی ایران می توانست چهارمین وجه مهار بحران و تبدیل آن به فرصت اثر گذاری یعنی اثر گذاری  “اقتصادی” را انجام دهد، قطعا الگوی حکومت دینی ایران در سایر کشورهای اسلامی یکبار دیگر ظهور تمدن اسلامی در قرن بیست و یکم را امکان پذیر می کرد.

اما متاسفانه شروع بازسازی اقتصادی ایران پس از انقلاب اسلامی زمانی آغاز شد که با فروپاشی بلوک شرق ادعای برتری اقتصاد سرمایه داری به عنوان تنهای الگوی اقتصادی پیروز در رقابتهای اقتصادی در مجامع سیاسی و علمی مطرح بود .

طراحان و مجریان اقتصادی ایران بدون توجه به شرایط استثنایی ژئوپلیتیک ایران با استفاده از الگوهای برون زای اقتصادی چه در سیاست های انبساطی در زمان وفور ارزهای حاصل از فروش نفت و چه  در سیاست های انقباضی در زمان رکود بازار نفت تا امروز به همین مسیر نادرست اصرار داشته اند .

این سیاستهای نادرست وقتی با فساد اقتصادی که کم و بیش در همه‌ی دولتهای پس از انقلاب اسلامی دیده می شود و عامل اصلی آن عدم باور برخی مدیران اقتصادی و اجرایی، به الگوی مدیریت انقلابی-دینی و حرکت آنها  به سوی سود محوری سرمایه داری با دست اندازی به سفره‌ی انقلاب و بیت المال همراه می‌شد، هر بار بحرانهای اقتصادی جدیدی در اقتصاد ایران بوجود می آورد. حتی در دولتهای نهم و دهم همین دو عامل یعنی الگوپذیری خارجی و برخی فسادهای مدیریتی در اقتصاد وقتی با تحریم های بی مانند بین المللی همراه شد اهداف عدالت محورانه دولت را محقق نکرد.

راهبرد اقتصاد مقاومتی دقیقا در سال ۸۹ برای برون رفت همین مشکل  طراحی شد. الگویی درون زا که در ابعاد مختلف توانایی های انسانی و طبیعی ایران را با تکیه بر هویت دینی، ملی و انقلابی کشور بسیج کند تا اقتصاد ایران علاوه براینکه در مقابل بحرانهای اقتصادی  جهانی کمتر آسیب پذیر باشد در میان کشور های اسلامی اثر گذاری حداکثری نماید.

در این میان توجه به این سئوال مهم بنظر میرسد :

در کشور ترکیه که همواره دارای امنیتی ناپایدار حاصل از تنشهای قومیتی و جابجایی های متعدد دولت حاصل از کودتا و اقتصادی ورشکسته بوده است ، چگونه در ده سال گذشته شاهد شکوفایی اقتصادی بوده است ؟

چگونه دستگاههای مالی جهان سرمایه داری در کشوری ناپایدار تمایل به سرمایه گذاری پیدامی کنند؟

چرا بانک جهانی و  صندوق بین المللی پول به ملت یونان خفت اقتصاد ریاضتی را تحمیل می کنند ، اما انواع مشوق های اقتصادی به اسلامگرایان سکولار ترکیه اهدا می شود ؟

پاسخ به این سئوال دقیقا راهگشای ضرروی بودن تحول اقتصاد با راهبرد اقتصاد درون زا درایران است.

دولت اسلامگرای سکولار در ترکیه مورد حمایت بنگاههای سرمایه داری قرار می گیرد تا قابلیتش در دنیای اسلام درمقابل حکومت دینی –انقلابی ایران به اثبات برسد. یعنی کشورهای اسلامی رادر تحول حکومتهای خود پس از بیداری اسلامی به سمتی پیش ببرد که سکولارهای همسو با تجزیه طلبان قومیتی به بهانه تحول و بهار اقتصادی در دنیای اسلام به قدرت برسند و این مهم دقیقا مانع ایجاد تمدن قدرتمند اسلامی گردد .

این مهم امروز به درستی توسط  رجب طیب اردوغان مورد پذیرش قرار گرفته  وقتی که وی زیان صدمیلیارد دلاری کودتای ترکیه را تحمل می کند تا تحولات حکومت در این کشور به سمت حکومت طرفدار تجزیه طلبان قومیتی در ترکیه که مورد حمایت ایالات متحده و اتحادیه اروپاست، پیش نرود .

اقتصاد ترکیه در سالهای آینده شکوفایی ده سال گذشته را نخواهد داشت و اردوغان حفظ نظم ساختاری سرزمین ترکیه را به آب نباتهای اقتصادی بنگاههای غربی ترجیح خواهد داد .

آن چیزی که در اقتصاد هر کشوری اثر گذار می‌باشد اثبات واقعی ایجاد امنیت و ثبات در کشور است که در ایران اسلامی  سالهای آینده نه با آب نبات های رفع تحریمهای اقتصادی حاصل از سراب برجام بلکه باهم سویی حداکثری مدیران اجرایی با هسته حکومت دینی-انقلابی، و اثبات قابلیت اجرایی کردن اقتصاد-مقاومتی حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه