امام جمعه‌ی اسالم مطرح کرد؛

اهمال در برخورد با فیش‌های نجومی ضربه به حیثیت نظام / فساد اداری عامل بسیاری از نابسمانی‌ها در کشور است

امام جمعه‌ی اسالم در خطبه‌های این هفته‌ی نماز جمعه گفت: مبارزه با غارت گران بیت المال، امروز یک مسئله‌ی جدی و اهمال در این مبارزه ضربه به حیثیت نظام است.

اهمال در برخورد با فیش‌های نجومی ضربه به حیثیت نظام / فساد اداری عامل بسیاری از نابسمانی‌ها در کشور است

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام و المسلمین اصغر جدائی با اشاره به به فساد اداری موجود در کشور اظهار داشت: امروز یکی از مهم ترین دغدغه ها و مشکلات کشور در کنار بحث بیکاری، فقر، طلاق و ولنگاری اخلاقی، موضوع فساد اداری است. فساد اداری عامل بسیاری از نابسامانی ها، کاهش اعتماد به قانون و نهاد های حکومتی،  عامل فقر، نابرابری، اتلاف منابع و مانع جدی توسعه کشورها است.

وی افزود: فساد اداری در واقع انحراف از منافع عمومی است و در اثر سو استفاده از قدرت دولتی برای کسب منافع خصوصی ایجاد می شود و به نظر می رسد ما هنوز در سیاست گذاری‌های مان بر علیه فساد اداری، دچار فقدان چهار چوب مشخص و قوانین مدون و دقیق هستیم. با توجه به موفقیت هایی که بسیاری از کشور ها در مبارزه با فساد اداری داشتند، به نظر می رسد مطالعه و بررسی قوانین آن ها و چگونگی برخورد و استفاده از تجارب آن ها، در حل این معضل، بسیار کارساز و مفید باشد.

امام جمعه اسالم با بیان اینکه ترکیه در مبارزه با فساد اداری به عنوان الگوی موفق، قوانین خوبی تصویب کرده است مثل افزایش شفافیت، قانون دسترسی به اطلاعات و قانون تاسیس هیات اخلاقی برای کارکنان دولت گفت: این ها سبب شده، همراه با قدرت گرفتن بخش خصوصی، زمینه نظارت و عملکرد دولت و کنترل فساد اداری هم بالا رفته است و از طرف دیگر پاکستان به عنوان الگوی ناموفق نیز قابل توجه است. این کشور هم توجه لازم به بعد سیاستگذاری مبارزه با فساد را نداشته و راهبرد های مناسبی تدوین نکرده است و دولت اقتدار لازم را ندارد، نهادهای نظارتی ضعیف و تابع دولت اند.

حجت الاسلام جدایی ادامه داد: یکی از موانع پیش رو که در سیاستگذاری ضد فساد اداری در کشور داریم، دخالت دولت در اقتصاد و تصدی گری دولت در این حوزه است. از موانع دیگر ضعف دستگاه های مردم نهاد و نیز ضعف آگاهی عمومی نسبت به قوانین و مقررات و فرهنگ قانون گریزی در کشور ماست. کشور ترکیه با تقویت بخش خصوصی و تقویت احزاب سیاسی، رابطه نسبتا مناسبی بین دولت و بخش خصوصی و جامعه ایجاد کرده و توانسته است فساد اداری را کاهش بدهد. ما در مبارزه با فساد اداری راهبرد مشخصی نداریم، خط قرمز ها خوب تبیین نشده است و به این خاطر هر کس حرفی می زند، یکی از فیش های حقوقی دفاع می کند، یکی شدیدا نقد می کند، یکی ذخیره نظام می کند، یکی کاری نمی کند، یکی ۹۵۰ را به ۱۵ نفر می رساند، یکی هم اصلا پرونده کسی را به قوه قضاییه نمی دهد.

حطیب جمعه اسالم با طرح این موضوع که مردم در نتیجه‌ی فساد اداری موجود دچار سوءظن و بی اعتمادی نسبت به نهاد های دولتی می شوند اظهار کرد: ما از طرفی فریاد می زنیم که «در حکومت اسلامی، زندگی اشرافی و منش اشرافی گری محکوم است و در حکم دور شدن از آرمان های انقلاب است». می گوییم که دولت اگر می خواهد خودش را برای مردم ثابت کند باید به صورت روشن با حقوق های نجومی برخورد کند. هرچقدر اهمال کاری صورت بگیرد، هر چقدر کوتاهی کند، هر چقدر بخواهد مستلزم گذشت زمان بکند، به ضرر خودش تمام خواهد شد، فیش های نجومی، نماد بارز فساد اداری است و امروز دیگر یک مسئله ملی است؛ مبارزه با غارت گران  بیت المال، امروز یک مسئله جدی و اهمال در این مبارزه ضربه به حیثیت نظام است.

وی در ادامه به تشریح دیدارهای خود با مراجع اعظام تقلید و مسئولین کشوری در سفر به شهر مقدس قم و تهران پرداخته و نتایج این سفر را بیان کرد.

امام جمعه اسالم ضمن تسلیت شهادت امام جواد(ع) در ادامه به سالروز شهادت شهید رییس علی دلواری اشاره و اظهار کرد: امروز ۱۲ شهریور، روز شهادت رئیس علی دلواری است؛ به همین مناسبت امروز روز مبارزه با استعمار انگلیس نامیده شده است، یکی از علل عقب ماندگی کشورمان در صد سال گذشته بلکه بیش تر، استعمار ایران به وسیله روباه پیر و مکار انگلیس بوده است. دولت انگلیس در دوران قاجار و رضا شاه، حدود ۵۰ سال، به بدترین و ناجوان مردانه ترین شکل نفت، طلای سیاه کشورمان را به غارت برد. ایران بزرگ و سرافراز و اسلامی، خاطرات بسیار تلخی از دولت های انگلیس دارد.

حجت الاسلام جدایی با بیان اینکه هنوز هم انگلیس، راه غلط گذشته را می رود، مکر می کند و به فکر استعمار است گفت: تا زمانی که انگلیس دست از مکر و استعمار خویش برندارد در حسرت لبخند مردم ایران و دولت ایران خواهد سوخت.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه