استاندار گیلان:

نرخ بیکاری گیلان پس از ۱۴ سال به متوسط کشوری رسید

استاندار گیلان با بیان اینکه رتبه بیکاری استان از پنجم در سال ۹۲ ، به بیستم در پایان سال ۹۴ رسیده است، گفت: به استناد گزارش مرکز آمار ایران، پس از ۱۴ سال نرخ بیکاری گیلان به متوسط کشوری رسید.

نرخ بیکاری گیلان پس از ۱۴ سال به متوسط کشوری رسید

به گزارش ۸دی، محمدعلی نجفی افزود: کسب رتبه اول کشور در شاخص های بهبود فضای کسب و کار بصورت مستمر از سال ۹۲ تا ۹۴ براساس گزارش های فصلی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی حاکی از تلاش های سازنده در دولت یازدهم در گیلان است.
وی اظهار کرد: بهبود فضای کسب و کار به همراه تلاش های انجام شده در زمینه های رفع موانع تولید و همچنین افزایش محصولات کشاورزی استان موجب کاهش نرخ بیکاری استان از ۱۵ و شش دهم درصد در پایان سال ۹۱ به ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۴ رسید.
استاندار گیلان با بیان اینکه به استناد گزارش مرکز آمار ایران برای نخستین بار پس از ۱۴ سال نرخ بیکاری استان به نرخ متوسط کشوری رسید، گفت: رتبه گیلان در جدول استان های بیکار نیز از پنجم به رتبه بیستم بهبود یافته است.
نجفی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی گیلان نیز از ۴۰ و شش دهم درصد در پایان سال ۹۱ به ۴۱ و یک دهم درصد در سال ۹۴ رسید، گفت: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کسب رتبه دوم حاکی از افزایش امید به ایجاد اشتغال و تقاضای بیشتر برای جمعیت فعال جامعه است.
وی افزود: با وجود این دستاوردهای مثبت بنده بارها گفتم که آمار اشتغال در گیلان باید به مراتب بهبود بیشتر یابد و در این زمینه برنامه های مختلفی داریم.

** دولت تدبیر و امید همه توان خود را برای اجرای وعده هایی که داده بکارگرفته است
وی با بیان اینکه با فرا رسیدن هفته دولت فرصتی فراهم می شود تا خدمات دولتمردان و زحماتی که برای مردم می کشند به اطلاع آنان برسد گفت : دولت تدبیر و امید با حمایت های رهبر معظم انقلاب، همچنان بر عهد خویش با ملت استوار است و راستگویی و صداقت پیشگی با مردم و قشرهای مختلف جامعه را وجهه همت خود ساخته و همه توان خویش را برای اجرای وعده هایی که داده به کار گرفته است.
نجفی با بیان اینکه مردم حق دارند بدانند که جامعه کنونی در چه وضعیتی قرار دارد و در گذشته چگونه بود گفت: متأثر از این راهبرد، آنچه پیوسته برای ساختن گیلان بهتر و گیلان برتر در اولویت برنامه ها قرار داشته بهره گیری از تمامی استعدادها و پتانسیل ها و استفاده از ظرفیت های معقول بوده است.
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته خدمات قابل توجهی به مردم ارائه شده ،گفت: اگر چه مردم شریف گیلان و کشورمان شایستگی به مراتب بیشتری دارند اما دولتمردان نیز باتوجه به محدودیت های منابع از همه توان خود بهره گرفته اند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۱۸۷ پروژه عمرانی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی با اعتبار بالغ بر هزار ۴۲۳ میلیارد تومان در این هفته آماده افتتاح شد گفت: اعتبار این پروژه ها نسبت به سال گذشته ۳۰۸ میلیارد تومان معادل ۲۸ درصد افزایش داشته است.
نجفی افزود: به مناسبت این هفته همچنین معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده ،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به همراه معاونین به گیلان سفر کردند.

** اهتمام برای رفع مشکلات یکهزار واحد صنعتی گیلان
محمدعلی نجفی با اشاره به تلاش های انجام شده در گیلان در خصوص فعال کردن صنایع راکد گفت : در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی یکهزار واحد صنعتی که عمدتا در شهرک های صنعتی و شهرک صنعتی رشت هستند و مشکلات آن ها با کمک های مالی ، بانکی و استفاده از منابع اعتباری صندوق توسعه برطرف می شود، شناسایی شده اند که با تسهیلات پیش بینی شده برای رفع مشکلات آن ها اهتمام داریم.
استاندار گیلان با بیان اینکه درحال حاضر برخی از واحدهای صنعتی گیلان نیمه فعال و یا با ظرفیت پایین تر فعالیت می کنند، اظهار کرد: با برنامه جدید و تسهیلاتی که دولت فراهم کرده ، یکهزار واحد از سه هزار و ۶۰۰ واحد که نیمه فعال و بعضا ظرفیت شان می تواند افزایش پیدا کند را در برنامه داریم.
وی گفت: یکی از اشتباهاتی که در سال های گذشته شکل گرفته، احداث واحدهای صنعتی بدون توجه به واحدهای تولیدی موجود بوده است.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری که برای احداث واحدهای موجود انجام شده چه از سرمایه بخش خصوصی و چه تسهیلات دولتی انجام شده منابع مملکت است ؛ از اینرو،رفع مشکلات شان می تواند آن ها را به تولید انبوه برساند تا از حداکثر ظرفیت آن ها بهره ببریم.
نجفی بیان کرد: بعد از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و به ویژه سیاست اقتصادی راهبردی معظم له در شعار امسال جدیت برای تحقق این مهم را در کشور شاهد هستیم و دولت نیز بیشترین تاکیدات را در نشست های استانداران در این زمینه دارد.
استاندار گیلان با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، افزون بر ۱۵ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت استان سرمایه گذاری شده است گفت :در دوران یادشده، تعداد ۵۴۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در استان راه اندازی شده است.
وی با بیان اینکه در قالب سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی جلسات کاری را در استان شروع کرده ایم، ادامه داد: بعضی از این جلسات با حضور مقامات عالی رتبه کشور، برگزار می شود و گام های جدی تری را توانستیم در این مسیر برداریم و در همین راستا، جلسات کارگروه رفع موانع تولید نیز به صورت هفتگی برگزار می شود.
استاندار گیلان با اشاره به اقدام ابتکاری راه اندازی کارگروه رفع موانع تولید به عنوان نخستین استان کشور که این طرح پس از مدتی به استان های دیگر ابلاغ شد، اظهار کرد: تا کنون در این جلسات حدود ۴۲ درصد از مشکلات واحدهای تولیدی که عمده مشکلات شان مربوط به بخش های خدماتی استان همچون آب، برق و گاز و مشکلاتی بین بخشی و مشکلات با ادارات و مشکلات محلی و اعتباری زیر سه میلیارد تومان بود ، ما خودمان حل کردیم .
نجفی با بیان اینکه حل این مشکلات نظیر مسائل بانکی، مالیاتی، بیمه تأمین اجتماعی، فراهم کردن زیر ساخت های زیر بنایی نظیر آب، برق و گاز و حل اختلافات بین دستگاهی از اختیارات استانی بود، گفت : بیش ترین مصوبات کارگروه در حوزه مطالبات معوقه بانکی بوده و مسائل محیط زیست ، مالیاتی و تأمین اجتماعی در رده های بعدی مصوبات قرار دارند.
وی تصریح کرد: در همین راستا، واحدهای صنعتی با اشتغالزایی حداکثر یکصد نفر در استان شناسایی شده اند که با ۴۷۰ میلیارد تومانی که از طریق شهرک های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای آن ها پیش بینی شده است، برای رفع مشکلات آن ها کمک خواهیم کرد.
استاندار گیلان ادامه داد: همچنین برای رفع مشکلات اعتباری واحدهایی که مشکلات شان به سازمان تامین اجتماعی و یا سازمان امور مالیاتی مربوط می شد، (تنفس) فرصتی در نظر گرفته شده است.

** آماده کردن زیرساخت ها و فراهم کردن بستر سرمایه گذاری از مسائل مورد اهتمام در گیلان
استاندار گیلان در ادامه، آماده شدن زیرساخت ها را از مباحث اساسی اقتصاد و فراهم شدن بستر سرمایه گذاری دانست و گفت: باید زیرساخت های استان در شبکه راه ها، آزاد راه ها و بزرگراه ها و مشکلاتی که اکنون شهر های مان با آن روبرو هستند آماده شوند.
نماینده عالی دولت در گیلان افزود: برخورداری آسفالت راه روستایی از ۴۱ و ۶۵ صدم درصد در ابتدای دولت تا پایان سال ۹۴ به ۵۰ درصد و میزان بهره مندی از آب شرب بهداشتی نیز در روستاها از ۶۴ درصد به ۷۴ صدم درصد در پایان سال گذشته افزایش یافته است.
وی گفت: پروژه تأمین آب آشامیدنی ۲۰۰ روستای دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد هم اکنون در دست اجراست و آبرسانی به شهرهای آستانه اشرفیه و سیاهکل بالای ۷۰ درصد و شهرهای رودسر، چابکسر، واجارگاه، رحیم آباد و املش با پیشرفت ۸۴ درصد در حال اجراست.
وی خاطر نشان کرد: درصد روستاهای برخوردار گیلان گاز رسانی روستایی نیز از ۶۷ درصد به ۹۲ درصد شده است.
وی با بیان اینکه به استناد گزارشات شرکت ملی گاز ایران، گیلان در استفاده از منابع تبصره بند «ق» بودجه برای گاز رسانی به روستاها در کشور پیشتاز است گفت: تمام تلاش ما این است تا استان گیلان در سال ۹۶ به استان سبز تبدیل شود.

** تا کنون ۶۰ کیلومتر از ریل گذاری راه آهن رشت- قزوین انجام شده است
وی همچنین به اهتمام دولت به راه اندازی راه آهن رشت- قزوین در موعد مقرر تاکید و بیان کرد: در حال حاضر راه آهن قزوین- رشت در بخش زیرسازی ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
نجفی با بیان اینکه ریل گذاری در این مسیر از سه نقطه در حال انجام است، اظهار کرد: ریل گذاری از سمت قزوین به رشت ، رشت به سمت قزوین و یک بخش دیگر در اواسط این مسیر در حال انجام است.
به گفته نجفی؛ ریل گذاری این مسیر تا کنون ۶۰ کیلومتر انجام شده است .
وی با بیان اینکه برای ساخت راه آهن رشت- قزوین تاکنون یکهزار و ۲۵۸ میلیارد تومان هزینه شده است ،افزود : تکمیل راه آهن قزوین- رشت ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.
وی یادآورشد: این پروژه از مصوبات سفر رئیس جمهوریست و بنای دولت تخصیص صد درصدی این اعتبار است؛ اگرچه؛ نیاز کمی بیشتر است که با جدیت این موضوع را دنبال می کنیم.
نجفی با قدردانی از توجه رئیس جمهور به این پروژه راهبردی گفت: در نشستی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه وشهرسازی که به دستور دکتر روحانی برگزارشد مقرر شد تأمین اعتبار راه آهن رشت- قزوین به دلیل اهمیت راهبردی آن در تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب و یکی از مهمترین مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به گیلان بصورت ویژه انجام شود.
وی با بیان اینکه هشت ایستگاه راه آهن پیش بینی شده بود، گفت: هفت ایستگاه آماده است و هشتمین ایستگاه نیز در حال آماده شدن است .
نجفی با اشاره به فاصله حدود ۱۵ کیلومتری ایستگاه فلکده تا رشت گفت: برای تسهیل در تردد مردم مقرر شده تا مسئولان مربوطه ایستگاه دیگری را در شهر رشت در نظر بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: این مسیر جز و بحث های اساسی ماست که اگر موانع خاصی نباشد با جدیت در حال انجام کار هستیم.
نجفی به راه آهن رشت – بندر انزلی و رشت – آستارا نیز اشاره و بیان کرد: بحث بسیار مهم ، امتداد راه آهن قزوین- رشت به سمت بندر انزلی و منطقه آزاد و رشت- آستارا می باشد.
وی یادآور شد: راه آهن رشت در نقطه پیربازار به دو شاخه می شود که از یک مسیر به سمت انزلی و از مسیر دیگر به سمت آستارا امتداد می یابد.
وی با بیان اینکه راه آهن رشت- انزلی در سه قطعه پیش بینی شده است، گفت: قطعه اول در حال انجام کار است که تا کنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
استاندار گیلان گفت: ادامه راه آهن رشت – آستارا به سمت روسیه نیز با استقبال خوبی از سوی جمهوری آذربایجان و روسیه مواجه شده است.
وی گفت: در همین راستا، آذری ها برای سرمایه گذاری حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام آمادگی کرده اند که با تکمیل این بخش راه آهن ما معنا دار و اقتصادی می شود.
نجفی به مذاکرات انجام شده برای جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: برای ساخت این راه آهن حدود یک میلیارد دلار نیاز است و مذاکرات بصورت همزمان با بخش خصوصی داخلی از محل منابع صندوق توسعه ی ملی و سرمایه گذارانی از ایتالیا و چک نیز در حال انجام است.
وی قابلیت جابه جایی حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر و ۱۰ میلیون تن بار از طریق راه آهن و کاهش ترافیک راه های استان را از مهمترین مزایای راه اندازی راه آهن در استان عنوان کرد.
نجفی با بیان اینکه کم هزینه ترین حمل و نقل کالا از طریق راه آهن و دریا می باشد، ، اظهار کرد: اهتمام داریم که این راه آهن درمسیرهای یاد شده راه اندازی شود؛ چرا که، علاوه بر قابلیت جابه جایی ۱۰ میلیون تن بار ، بیش از دو هزار کیلومتر راه جنوب به شمال از هندوستان به بندر هلسینکی در اروپا را نزدیک خواهد کرد و به همین جهت استقبال عظیمی از آن خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل آزادراه رشت- قزوین و راه آهن رشت- قزوین گفت: منصفانه نیست که راه آهن و آزادراه را به حساب گیلان بگذاریم و اعتبارات اختصاص داده شده در این بخش جزو سهم گیلان محاسبه شود ؛ چراکه همه مردم کشور از مزایای آن بهره مند می شوند و دولت نیز همین دیدگاه را داشته است.

**بهره برداری از باند برگشت سه و دو دهم کیلومتر با قیمانده آزادراه رشت- قزوین تا پایان مرداد ماه
استاندار گیلان ادامه داد: بر همین اساس در نشست با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر بهره برداری از باند برگشت سه و دو دهم کیلومتر باقیمانده آزاد راه رشت- قزوین تا پایان مرداد و بهره برداری کامل از مسیرهای رفت و برگشت تا پایان آبان ماه تأکید شد.
وی درخصوص تکمیل بیمارستان های نیمه تمام هم گفت : در نشست مذکور تصمیم گرفته شد علاوه بر قانون بودجه، از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز کمک اعتباری انجام پذیرد تا بیمارستان های آستارا، رضوانشهر، تالش، لاهیجان و لنگرود تا پایان سال به بهره برداری برسند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات مصوبه سفر رئیس جمهوری و پروژه های عمرانی سال گذشته بدلیل تحریم ها و قیمت نفت تحقق پیدا نکرد، گفت: امسال اعتبار این بخش ها تحقق پیدا خواهد کرد.
آزادراه رشت – قزوین به طول کلی ۱۳۷.۴ کیلومتر از مهمترین راه های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال- جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود.
۱۱ کیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه منجیل شهرستان رودبار، هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.
پروژه راه آهن رشت – قزوین نیز از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود.
تکمیل پروژه راه آهن قزوین – رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.
ریل گذاری راه آهن رشت – قزوین، اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد.
استاندار گیلان یکی از مشکلات کشاورزی در استان را محدودیت زمین و آب عنوان و تصریح کرد: طی دو سال و اندی گذشته با وجود باران خیز بودن استان مشکلاتی را برای آب داشیم.

**یک سد لاستیکی در گیلان آماده بهره برداریست
وی یادآورشد: در سال ۹۲ در کنار برف سنگین در زمستان ، همان سال شاهد خشکسالی در مزارع مان بودیم که اگر مدیریت نمی شد با فاجعه روبرو می شدیم ؛ چرا که منابع آبی مان ، حدود ۱۸۵ هزار هکتار از ۲۳۲ هکتار مزارع برنج مان را تامین می کند.
وی با اشاره به اینکه آب مزارع برنج از طریق سد سفیدرود منجیل تامین می شود، بیان کرد: ظرفیت این سد از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب طی سال های متمادی به یک میلیارد و ۵۰ متر مکعب کاهش یافته است.
نجفی تصریح کرد: امسال تنها سالی بود که طی این سه سال بدیل بارش ها توانستیم سد را پر کنیم.
وی با اشاره به اینکه گیلان با وجود بارش یکهزارو ۲۰۰ میلیمتری باران طی دو سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده است، اظهار کرد: بیش از یکهزار میلیمتر این بارش ها در فصل پاییز و زمستان و بخشی فروردین می آید که تا کنون نتوانستیم ازاین بارش ها در جلگه بهره بگیریم.
وی افزود: متاسفانه علاوه بر کاهش ظرفیت سد منجیل شاهد بهره برداری مجاز و غیرمجاز هشت استان دیگر از آب سپیدرود هستیم که به ناچار برای جلوگیری از اقدامات غیرمجاز به دولت متوسل شدیم.
استاندار گیلان به احداث سدها در استان برای بهره گیری از بارش ها نیزاشاره و تصریح کرد: برای مدیریت آب در داخل جلگه؛ سدهایی همچون پلرود و شفارود در حال احداث است.
وی افزود: سد پلرود که سال ها قبل شروع شده بود، اما طی دوسال گذشته با جدیت کار می شود ولی پیشرفت ان بدلیل مشکلات اعتباری هنوز زیر ۵۰ درصد است.
نجفی به سد در حال احداث شفارود نیز اشاره و بیان کرد: موانع بزرگ زیست محیطی را برای این سد داشتیم اما با تمهیدات استانی نگذاشتیم کار تعطیل شود و اکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها پروژه ای در کشور بود که در سال ۹۲ از فاینانس خارجی بهره برد.
وی با بیان اینکه از بین رفتن هر درخت هیرکانی مارا نگران می کند ،اضافه کرد: تلاش کردیم تا با نظر کارشناسان آسیب کمتری به جنگل ها وارد شود.
وی با تاکید بر اینکه قطعا با تمهیدات پیش بینی شده مشکل زیست محیطی سد شفارود رفع خواهد شد، خاطرنشان کرد: سد شفارود بدلیل داشتن فاینانس خارجی(چین) مشکل اعتباری ندارد.
نجفی افزود: اگرمشکل زیست محیطی آن برطرف شود می تواند تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.
استاندار گیلان همچنین با اشاره به احداث ۱۱سد لاستیکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری گفت: از هفت سد در حال احداث یک سد یکی در آستانه اشرفیه آماده بهره برداری است.
وی خاطرنشان کرد: چهار سد دیگر نیز در شرف انتخاب پیمانکار هستند.
وی گفت : احداث سد پلرود نیز ۴۲ درصد و سد دیورش ۱۰ درصد پیشرفت کار دارد و سد لاسک هم پس از دریافت ارزیابی های زیست محیطی آماده اجراء است.

**پروژه تسطیح و نوسازی اراضی از طرح های موفق سفر رئیس جمهوری در گیلان
استاندار گیلان با اشاره به محدودیت زمین و آب در استان گفت: برای صرفه اقتصادی کشاورزی استان باید هزینه های تولید را کاهش دهیم؛ چراکه قیمت محصولاتی همچون برنج و چای تا حدی می تواند بالا برود.
وی با بیان اینکه قیمت جهانی برنج از قیمت ما پایین تر است، گفت: اگر قیمت برنج خیلی بالا برود ، انگیزه برای واردات چه مجاز و چه غیرمجاز بیشتر می شود.
وی تسطیح اراضی و نوسازی مزارع را از جمله راهکارهای کاهش تولید دانست و گفت: در برنامه پنج ساله ای که در سفر رئیس جمهوری تدوین کردیم حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان باید تسطیح شود.
نجفی این طرح را یکی از پروژه های موفق در استان موفق ارزیابی و تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ هزار هکتار را تحقق بخشیدیم که این امر موجب می شود هزینه های کاشت، داشت و برداشت ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.
وی کاهش ۱۵ درصدی مصرف آب و کاهش مشکلات نیروی انسانی با استفاده از ماشین و تکنولوژی را از دیگر مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.
استاندار گیلان با تاکید بر تداوم این طرح در سالجاری و آماده سازی ۱۰ هزار هکتار دیگر از اراضی گفت: با مذکراتی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انجام شد ،قرار شد، امسال مطالعه ۲۵ هزار هکتار دیگر را نیز انجام دهیم که سهم دولت و وزارت جهادکشاورزی در این بخش تحقق پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: باید تسطیح و نوسازی ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزارهکتار از اراضی استان را داشته باشیم.
استاندار گیلان همچنین با اشاره به احیاء سه هزار هکتار از باغات رها شده چای در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت : احیائ این باغات به دلیل اقدامات مختلف دولت در حمایت از چایکاران با افزایش صددرصد قیمت برگ سبز و تشکیل صندوق حمایت از توسعه ی چای بوده است.
وی گفت : اگر چه چایکاران امسال در دریافت مطالباتشان دارای مشکلاتی بودند اما اگر از آنها بپرسید خواهند گفت که پرداخت این مطالبات نسبت به سال های قبل بهتر شده است.
استاندار گیلان گفت: تاکنون نسبت به سال قبل شاهد افزایش برداشت ۵۰ درصدی برگ سبز بودیم.
نجفی جذب سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی به میزان بیش از یکهزار و ۵۶۰ میلیارد ریال، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اصلاح و نوسازی ۱۱۴ واحد شالیکوبی بخشودگی یکهزار ۸۴۵ فقره بدهی زیر سه میلیون ریال بدهکاران چای به بانک ها به مبلغ ۲۰۸ میلیارد ریال، ارتقای شاخص ضریب مکانیزاسیون از یک و ۴۳ صدم درصد به یک و ۶۷ صدم درصد، توسعه ی کشت دانه های روغنی از ۱۷۸ هکتار به ۵۵۰ هکتار دو برابر شدن اصلاح و توسعه باغات زیتون، افزایش راندمان آبیاری تحت فشار را از دیگر اقدامات در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت : در بخش توسعه ی کشت دوم محصولات زراعی نیز از ۵۰ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار و سطح کشت مکانیزه برنج نیز از ۴۶ هزار هکتار به ۸۵ هزار هکتار افزایش یافته است و برای امسال حدود ۱۷۰ هزار هکتار برنامه ریزی کرده ایم.
وی با اشاره به حمایت از تولید کنندگان مرکبات هم گفت : سال گذشته برای اولین بار مرکبات شب عید استان که به منظور حمایت از مصرف کنندگان توسط تعاون روستایی توزیع شد از داخل گیلان خریداری شد.
نجفی به محصول چای استان نیز اشاره و تصریح کرد: دولت تدبیرو امید پشتوانه خوبی برای محصول چای است؛ از اینرو طی دو سال قبل افزایش قیمت چای را داشتیم.
وی گفت: در محصول چای مانند برنج هم برخی کارخانه داران می گفتند که اگر افزایش قیمت چای ادامه پیدا کند برای رقابت با چای خارجی مشکل پیدا خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه گیلان یک معبر صادراتی از بندر انزلی و بندر آستارا به سمت جمهوری آذربایجان و روسیه است، گفت: از فرصتی که از طریق روسیه برای ما فراهم شده ، بسترخوبی را برای بهره برداری از این موقعیت درحال ایجاد هستیم.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد:اهتمام داریم تا گیلان به ویژه دو بندر انزلی و آستارا به عنوان یک پایانه و پایگاه صادرات کشور به روسیه داشته باشیم.
به گفته نجفی؛ بسیاری از محصولات گیلان همچون سبزیجات، کیوی و مرکبات و برنج و محصولات سایر استان ها به صورت ترانزیت وارد استان و بسته بندی می شود که بهره لازم را در این بخش می بریم.
وی تصریح کرد: خوشبختانه دربحث کشاورزی نیز در همه محصولات افزایش هم از لحاظ تولید و هم ارزش افزوده را داشته ایم.
وی ادامه داد : به منظور پشتیبانی لجستیک از صادرات نیز بنادر گیلان به سرعت در حال گسترش ظرفیت هستند که در تلاشیم میزان ظرفیت استان را به بیش از ۴۰ میلیون تن افزایش دهیم ضمن اینکه در آینده راه آهن به مجتمع کاسپین منطقه ی آزاد بندر انزلی و بندر منطقه ی ویژه اقتصادی آستارا متصل خواهد شد و خدمت بهره گیری حمل و نقل ترکیبی بهتر مهیا می شود.
وی به ساخت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان توسط استان گیلان اشاره کرد و گفت: در این سرای تجاری که توسط اتاق بازرگانی گیلان ساخته شده است فرصتی فراهم شده تا همه استان ها از این قابلیت برای توسعه صادرات بهره ببرند.
استاندار گیلان خاطر نشان کرد : ایجاد مدیریت یکپارچه و هدفمند در فرآیند جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی با ایجاد دفتر جذب سرمایه گذاری در استانداری و ایجاد پنجره واحد مجازی تحت وب به منظور تسهیل در فرآیند صدور مجوز برای فعالیت های اقتصادی، کسب و کار و ارایه خدمات به کاربران و سرمایه گذاران به منظور تسهیل در تعاملات لازم نیز در گیلان انجام شده است.
نجفی بهره برداری از ۴۴۵ واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با سرمایه گذاری سه هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال طی دو سال گذشته را یادآور شد و گفت: آغاز اجرای برخی طرح های مهم تولیدی در استان در زمینه صنایع سلولزی و صنایع فلزی و تبدیل شدن گیلان به قطب این صنایع در کشور و راه اندازی و فعالیت مجدد و ۷۸ واحد صنعتی غیر فعال در شهرک های نواحی صنعتی نمونه ای از استقبال های انجام شده از سرمایه گذاری ها در گیلان است.
وی گفت : گیلان سال گذشته در بین ۱۰ استان کشور در زمینه جذب سرمایه گذاری انجام شده در حوزه صنعت قرار گرفته است.
وی به آغاز نصب هشت قفس پرورش ماهی در ساحل انبارسر به ظرفیت ۵۰۰ تن با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومان اشاره و تصریح کرد: فقط در بحث پرورش ماهی در قفس که از مصوبات سفر رئیس جمهوری است امسال برای ۹ سرمایه گذار بخش خصوصی به ظرفیت ۱۲ هزار تن مجوز صادر شده است.
وی با بیان اینکه با تشکیل کمیته پشتیبانی از صادرات براساس مصوبات شورای گفتگو به دنبال رفع مشکلات تجار و بازرگانان هستیم، افزود: در همین راستا، برخی از رویه های غلط روان سازی و ۱۰ درصد میزان هزینه های زائد نیز کاسته شد.
نجفی با بیان اینکه براساس تأکیدات رئیس جمهوری دولت گسترش صنعت و ایجاد اشتغال را با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می خواهد گفت : راه اندازی خط دو کمپوست رشت، اجرای فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی اجرای طرح احیای پناهگاه حیات وحش سکله، مقابله با گسترش گونه منسجم سنبل آبی، افزاش ۱۲۷ درصدی درختکاری در شهرک ها و نواحی صنعتی، افزایش ۳۴ درصدی حفاظت از جنگل ها و مراتع و ۳۰ درصدی طرح های مرتع داری از جمله اقدامات دولت در این بخش است.
وی به ۹ هزار هکتار جنگل کاری نیز اشاره کرد و گفت: توسعه ۱۲ هزار هکتاری زراعت چوب و خروج حدود ۱۷ هزار رأس دام از جنگل و ساماندهی ۱۳۶ خانوار جنگل نشین نیز در این مدت انجام شده است.
وی با بیان اینکه گشت های نظارت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در استان افزایش یافته است گفت: در این مدت از تصرف ۵۰۹ هکتار اراضی ملی جلوگیری و ۹۷۸ هکتار از این اراضی نیز خلع ید شد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه