امیرحسین ابرشهر
در سایه نبود تبلیغ و ترویج؛

چرا ذائقه‌ی مردم با نوشت افزارهای ایرانی سازگار نیست؟!

کمتر از ۲۰ روز به شروع مدارس باقی مانده است و این روزها شاهد آن هستیم که بازارهای مربوط به نوشت افزارها پُر از وسائل و اجناس با برندهای خارجی و طرح‌های غیر ایرانی می‌باشد.

چرا ذائقه‌ی مردم با نوشت افزارهای ایرانی سازگار نیست؟!

به گزارش ۸دی، با نزدیک شدن به فصل آغاز مدارس، خانواده‌ها نیز برای تهیه مایحتاج آموزشی فرزندان خود به تکاپو می‌افتند و تهیه لوازم‌التحریر یکی این مشغولیات غیرقابل‌انکار است.

اگر به جنبه فرهنگی این موضوع و بحث تربیتی تأثیر لوازم‌التحریر بر روی دانش‌آموزان تمرکز کنیم، به‌وضوح خواهیم دید که این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مستقیم بوده و وقتی فرزندان در طول سال تحصیلی به‌طور مکرر از این لوازم‌التحریر استفاده می‌کنند، ناخودآگاه به نوع و شکل و پیام‌هایی که در آن‌ها استفاده‌شده، توجه و از آن الگوبرداری می‌کنند.

نوشت افزار ایرانی و تولید داخل کشور با توجه به طراحی ایرانی و اسلامی و نقش و نگار ایرانی و برگرفته از فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی نقش مهمی در تربیت ذهن کودکان و نوجوانان دارد و برای کودکان نیز اهمیت به سزایی دارد و باید از این فرصت در راستای آموزش  و تربیت نسل جوان استفاده کرد.

این بار اما مشکل نه تولید محصول است و نه عرضه محصولات چرا که به تناسب این فصل نمایشگاه هایی هرچند با تیراژ پایین اما با کیفیت از سوی برخی اُرگان های فرهنگی در سطح کشور به عرضه این محصولات می‌پردازند.

گرچه چندی پیش رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی از هزینه های تولید نوشت افزار در کشور صحبت به میان آورده بود اما نکته ای که در این میان کمتر به آن پرداخته شده است تغییر ذائقه کودکان ایرانی است.

پخش برنامه های جور واجور و متفاوت که از تولیدات قوی و انصافاً با کیفیت کشورهای غربی است از شبکه های ماهواره و کودک صداوسیما و همچنین تبلیغات وسیع فرهنگی این انیمیشن‌ها که با انواع تکنولوژی های روز وارد قلب و ذهن کودکان می‌شود یکی از اصلی ترین علل ترغیب شدن کودکان و خانواده های ایرانی به سمت کالاهایی با فرهنگ غیر ایرانی شده است.

به یاد داشته باشیم که اگر امروز که دشمن به جامعه ما ورود کرده، نسبت به این مهم غفلت کنیم، خودمان با دست خود، فرهنگ غرب را در جامعه و اذهان فرزندانمان نهادینه می‌کنیم و شاید نتوانیم نسل آینده‌ای بافرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشیم.

همچنین بد نیست بدانید که در کشور چین برای تولید کنندگان نوشت افزار که موفق شوند کالای خود را صادر کنند جوایز مختلفی در نظر گرفته شده اما در ایران صادر کنندگان برای کسب مجوزهای خود باید مسیر بسیار طولانی را طی کنند.

اعتراف تلخیست اما یکی از مرغوب ترین مدادهای موجود در بازار کشور که این روزها در صدر پرفروشترین اجناس لوازم التحریر می‌باشد در داخل کشور تولید ولی مجبور هستیم آن را در اختیار یک کشور خارجی قرار داده و از برند آنها استفاده کنیم یا به اذعان موسی فرزانیان رئیس اتحادیه نوشت افزار مردم اگر بدانند این مداد در داخل کشور تولید می شود از خرید آن صرف نظر می کنند!!

اگر به هنگام خرید کالاهای ایرانی به رونق اشتغال جوانان این مرزوبوم فکر کنیم به طور قطع این هزینه‌ها را با کمال میل خواهیم پذیرفت.

البته نباید از ظرفیت معلمان در تثبیت فرهنگ استفاده از اجناس داخلی غافل شد چرا که معلمان با ایجاد رابطه‌ای گرم و صمیمی با فرزندان بهترین فرصت را برای فرهنگ‌سازی در این زمینه فراهم می‌آورند.

عمیق‌تر که به موضوع فکر کنیم این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که چرا با وجود اسطوره‌های تاریخی و قهرمانان در کشور، قهرمانان افسانه‌ای غرب را ترویج می‌دهیم. پس شایسته است از همان ابتدا زمینه را برای تعیین بهترین الگو برای زندگی فرزندانمان فراهم کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه