سیدمحمدحسین میرحسینی
طنز تلخ برخورد دولت با صاحبان فیش های نجومی:

جناب رئیس جمهور! مردم کدام را باور کنند، دم خروس یا قسم حضرت عباس؟/ مرفهان بی درد با پند و اندرز متنبه نخواهند شد

دولت هیچگونه عزم جدی در برخورد با مدیران متخلف و مفسد خود ندارد و هیاهوی چندین ماهه برخی مقامات دولتی در مورد برخورد با صاحبان فیش های نجومی، طنزی تلخ و قصه ی یک بام دو هوایی است که در این میان مردم دقیق نمی دانند دم خروس را باور کنند یا قسم حضرت عباس را!

جناب رئیس جمهور! مردم کدام را باور کنند، دم خروس یا قسم حضرت عباس؟/ مرفهان بی درد با پند و اندرز متنبه نخواهند شد

به گزارش ۸دی، بیش از سه ماه از انتشار فیش های نجومی حقوقی مدیران دولتی در رسانه های رسمی و غیر رسمی کشور می گذرد.

هرچند ابتدا برخی مسئولان و دولتمردان دولت یازدهم سعی در کتمان یا تکذیب این خطا و اشتباه بزرگ مدیران خود داشتند اما رفته رفته و با افزوده شدن بر تعداد فیش های نجومی حقوقی و تایید منابع رسمی مانند قوه قضاییه و دیوان محاسبات کشور ، راه های پنهان کاری و تکذیب بر دولتمردان بسته شد.

رئیس جمهور نیز با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به رسوایی فیش های حقوقی دستور برخورد با صاحبان فیش های حقوقی را صادر نمود.

در همین رابطه دولت بسیار سعی نمود که خود را مصمم در برخورد با فساد مالی برخی مدیران خود نشان دهد و حتی تا چند هفته روزنامه های زنجیره ای و وابسته به دولت، از شجاعت و صداقت رئیس جمهور در عذر خواهی از مردم در موضوع فیش های حقوقی مدیران دولت یازدهم، تجلیل و قلم فرسایی نمودند.

در همان بحبوحه رهبر معظم انقلاب در نامه ای خطاب به معاون رئیس جمهور نوشتند: ” این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتما به صورت جدی پیگیری، و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود…دریافت های نامشروع باید برگردانده شود و اگر کسانی بی قانونی کرده اند مجازات شوند، و اگر سوء استفاده ای از قانون هم شده است بایستی اینها را از این کارها برکنار کنند”.

مقام معظم رهبری در نماز عید فطر امسال در مصلی تهران نیز بیان داشتند: “این برداشت‌ها نامشروع است، این برداشت ها گناه است، این برداشت ها خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است، قطعا در گذشته کوتاهی‌هایی شده است و غفلت‌هایی شده است و بایستی جبران شود…وقتی اشرافی گری، اسراف و تجمل در جامعه باشد و ترویج شود این قضایا به دنبال آن به وجود می آید همه دنبال آن هستند که طعمه‌ای به دست بیاورند و خود را از آن سیر کنند و شکم‌ها را با این مال‌های حرام پر کنند . با این پدیده بایستی با جدیت مقابله شود. مسئله عزل کردن و برکنار کردن و برگرداندن آن چرا که از بیت المال به صورت نا مشروع خارج شده است را در دستور قرار بدهند. این وظیفه همه است مردم نسبت به این مسئله اهمیت می‌دهند و اگر چنانچه این قضیه اتفاق نیفتد و دنبال گیری نشود اعتماد مردم به نظام کاسته می‌شود که این فاجعه بزرگی خواهد بود و بایستی با اقدام جدی اعتماد مردم را حفظ کرد امیدواریم خدای متعال به همه مسئولین توفیق عنایت کند”.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: “غفلتهایی شده است، بایستی جبران بشود؛ این‌جور نباشد که ما سروصدا بکنیم و بعد قضایا را تمام بکنیم و بکلّی به دست فراموشی بسپریم؛ باید دنبال بشود. خوشبختانه رئیس جمهور محترم و رؤسای محترم دو قوّه‌ی دیگر، متعهّد شده‌اند که این مسئله را دنبال کنند؛ باید با جدیّت دنبال بشود؛ دریافتهای نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ی از قانون هم شده است بایستی اینها  را از این کارها برکنار بکنند؛ اینها کسانی نیستند که لیاقت این را داشته باشند که در این مراکز قرار بگیرند”.

بعد از تاکید ویژه مقام معظم رهبری به برخورد قاطع با دریافت کنندگان حقوق های نجومی ، دولت ابتدا از برکناری و برخورد با صاحبان فیش های حقوقی نجومی سخن به میان آورد و حتی رئیس جمهور نیز از مردم عذر خواهی نمود. روزنامه های زنجیره ای نیز در اقدامی هماهنگ  عذر خواهی رییس جمهور را امری بی سابقه و قابل ستایش دانستند و فضا را به سمتی کشاندند که گویا رییس جمهور در این اتفاق مورد ظلم واقع شده است.  در روزهای نخستین، رییس جمهور و سخنگوی دولت و معاون رییس جمهور از برکناری مدیران متخلف و برگرداندن حقوق های نجومی به بیت المال خبر دادند ولی رفته رفته گویا موضع دولتمردان در این باره دچار تغییر شد و به جای معرفی و برخورد با صاحبان فیش های حقوقی آنها را بزرگان و امانتداران نظام نامیدند. برای مثال محمدباقر نوبخت سخنگوی محترم دولت به تجلیل و قدردانی از صاحبان فیش های حقوقی پرداخت. نوبخت در اقدامی قابل تامل، رئیس مستعفی صندوق توسعه ملی که حقوق ۵۷ میلیونی به جیب می زد را فردی امانت دار و از سرمایه های کشور دانست. این سخنان آب سردی بود بر آخرین امیدهای مردم در برخورد با مدیران متخلف دولت تدبیر که در این معضل از بی تدبیری عمیقی رنج می برد.

 دیروز هم معاون رئیس قوه قضاییه و سخنگوی این قوه در نشست خبری خود بیان داشت: «دولت یک پرونده هم درباره فیش‌های حقوقی به قوه قضاییه معرفی نکرده است… اگر در موضوع فیش‌های حقوقی احضار و مجازات کردیم، گله‌ای نباشد… نگویند می‌خواستیم با دولت برخورد کنیم و چوب لای چرخ بگذاریم… دستگاه قضایی به دستگاه‌های مختلف نامه نوشت و از‌آنها خواست لیست افراد را با میزان دریافتی ارائه کنند، برخی دستگاهها پاسخ دادند اما وقتی نگاه کردیم دیدیم که فقط حقوق دریافتی افراد از ناحیه یک دستگاه ارائه شده است درصورتی که برخی افراد از چندین جا حقوق می‌گرفتند…»

همه ی این نکات نشان دهنده ی این است که دولت هیچگونه عزم جدی در برخورد با مدیران متخلف و مفسد خود ندارد و هیاهوی چندین ماهه برخی مقامات دولتی در مورد برخورد با صاحبان فیش های نجومی، طنزی تلخ و قصه ی یک بام دو هوایی است که در این میان مردم دقیق نمی دانند دم خروس را باور کنند یا قسم حضرت عباس را!

در پایان ذکر جمله ای تاریخی از حضرت امام ره شاید خالی از لطف نباشد.

حضرت امام در مورد خطر نفوذ مرفهین بی درد در جامعه  سفارش کردند: «آنهایی که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه اند… آنهایی هم که تصور میکنند سرمایه داران و مرفهان بی درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می کنند آب در هاون می کوبند.»

صحیفه امام خمینی ره، جلد ۲۱، صفحه ۸۶

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه