عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با 8دی:

طبق منشور بین المللی حقوق بیمار، کلیه‌ی خدمات پزشکی باید توسط جنس موافق عرضه شود

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه طبق قانون انطباق کلیه خدمات پزشکی برای بیمار باید با جنس موافق عرضه شود اظهار داشت: این قانون در ابتدا خوب پیش رفت اما به دلیل یک سری از کمبود ها با مشکل مواجه شد.

طبق منشور بین المللی حقوق بیمار، کلیه‌ی خدمات پزشکی باید توسط جنس موافق عرضه شود

شهرام غلام رضایی متخصص علوم پرستاری در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به اینکه موضوعاتی در عرصه‌ی پزشکی وجود دارد که مختص دینف اقلیم یا کشور خاصی نیست اظهار داشت: همان گونه که دروغ در همه‌ی جوامع به عنوان یک امر ناپسند شناخته می‌شود در جامعه‌ی پزشکی نیز اصولی وجود دارد که برای همه‌ی دنیا قابل قبول است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت با بیان اینکه یکی از مباحث مهم در حیطه‌ی پزشکی بحث “حقوق بیمار” است افزود: منشور بین المللی “حقوق بیمار” یک منشور پذیرفته شده‌ی جهانی است و در چند دهه‌ی اخیر در بسیاری از کشور ها جایگاه مهم و خاصی پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه منشور “حقوق بیمار” شامل مختص یک امر خاص نبوده و شامل بسیاری از امور می‌شود گفت: به عنوان مثال اگر تشخیص پزشک این باشد که یک بیمار هندو باید غذای پر پروتئین مصرف کند، ما نمی توانیم بیمار را مجبور به استفاده از گوشت به عنوان یک غذای پر پروتئین کنیم زیرا در آئین او این امر پذیرفته نیست.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: یک زمانی مخالفت‌های بسیار زیادی در خصوص انحصاری کردن رشته‌ی زنان و زایمان برای خانم‌ها می‌شد و عده‌ی زیادی اعتقاد داشتند این کار بر خلاف اصول پزشکی است و خانم‌ها نمی‌توانند از عهده‌ی انجام آن برآیند اما با گذشت زمان اکنون این مسئله کاملا پذیرفته شده است و یک تحول و دگرگونی خاصی در جامعه‌ی پزشکی ایران ایجاد کرده است.

غلامرضایی با اشاره به اینکه طبق قانون انطباق کلیه‌ی خدمات پزشکی برای بیمار باید با جنس موافق عرضه شود اظهار داشت: این قانون در ابتدا خوب پیش رفت اما به دلیل یک سری از کمبودها در جامعه مانند کمبود تعداد برخی از رشته‌های پزشکی برای هر دو جنس با مشکل مواجه شد، هر چند این طرح از بین نرفته است و به عنوان یک قانون کلی پذیرفته شده است و تا زمانی که شرایط خاص و ضروری ایجاب نکند الزاما باید از طریق جنس موافق درمان صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه یکی از اصول مهم منشور بین المللی حقوق بیمار حفظ حریم خصوصی او است افزود: یکی از موارد مهم در حفظ حریم خصوصی بیمار این است که پزشکی یا پرستاری از جنس خودش کارهای او را انجام دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه کمبود زیرمجموعه‌های پزشکی از نظر جنسیتی یکی از مشکلات ماست گفت: به عنوان مثال در رشته‌ی پرستاری تا سالهای سال بسیاری از مردم نمی‌دانستند مردها هم می‌توانند در این رشته تحصیل کنند و علاوه بر آن یک جو سنگین اجتماعی هم برای دانشجویان این رشته وجود داشت و همین مسئله باعث می شد بسیاری از آقایان از این رشته انصراف دهند.

این متخصص علوم پرستاری با اشاره به اینکه با توجه به دو برابر شدن جمعیت ایران در طی ۲۰ سال هنوز هم نسبت پرستار آقا به خانم بسیار اندک است اظهار داشت: حتی فارغ التحصیلان رشته پرستاری در پست های مدیریتی استفاده می شدند و معمولا به عنوان پرسنل اجرایی فعالیت نمی کردند.

غلامرضایی با بیان اینکه سختی کار پزشکی یکی دیگر از عوامل متعادل نبودن نسبت خانم‌ها و آقایان در این عرصه است افزود: هرچند از منظر مالی درآمد خوبی نصیب پزشکان می شود ولی باید بدانیم کار بسیار سختی هست و مثلا در دوره‌ی رزیدنتی هر شب باید همراه پزشک معالج و در اتاق عمل باشند که همین امر موجب شده است تا خانم‌ها در برخی رشته‌ها کمتر اقدام به تحصیل کنند.

وی با اشاره به اینکه رعایت مسئله انطباق با مدیریت تقسیم شیفت به سادگی قابل حل است گفت: متاسفانه باور به تخصص‌های ویژه افراد در بسیاری از موارد وجود ندارد، به عنوان مثال همه‌ی وزرای بهداشت از ابتدا تاکنون پزشک بوده اند در حالیکه سالهای سال است که رشته‌های مدیریت بهداشت و درمان تا سطح دکترا در کشور وجود دارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر از متخصصین رشته های مدیریت سلامت و بهداشت در عرصه های مختلف مدیریت بیمارستانی استفاده شود به راحتی این مسائل به وجود آمده در خصوص حریم خصوصی بسیار حل می‌شود زیرا آن ها کاملا برای این موارد آموزش دیده اند و می‌توانند برای حل آن برنامه‌ریزی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه دانشگاه آزاد در پایان با تاکید بر اینکه عرف و شرع ما هیچ مشکلی با عدم رعایت قانون انطباق و استفاده از پزشک یا پرستار جنس مخالف در موارد اظطرار و اورژانسی ندارد گفت: اما وقتی اظطرار و حالت اورژانسی وجود ندارد و انطباق رعایت نمی‌شود نشان دهنده‌ی این است که ما مشکل برنامه‌ریزی خصوصا در عرصه شیفت گردانی داریم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علی
ممنون از 8دی بابت پیگیری فقط اصلاحات علمی را بررسی و بعد منتشرکنید بازهم ممنون از شما
در حاشیه