دبیر حزب مردمسالاری گیلان:

فعالیت‌های غیرقانونی شورای مشورتی اصلاح‌طلبان ادامه پیدا کند برخورد قانونی خواهیم کرد

ما فعلا شورای مشورتی را توصیه به طی روال قانونی جهت تشکیل حزب کرده ایم. اگر باز اصرار به فعالیت‌های غیر قانونی کنند برخورد قانونی خواهیم کرد.

فعالیت‌های غیرقانونی شورای مشورتی اصلاح‌طلبان ادامه پیدا کند برخورد قانونی خواهیم کرد

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ماسال، کمال لشکری دبیر حزب مردم سالاری گیلان در گفتگویی اختصاصی، به آخرین اخبار منتشره از سوی شورای مشورتی اصلاح طلبان در گیلان واکنش نشان داد؛

ماسال نیوز: اخیرا بحث هایی در رسانه ها مطرح شده در خصوص برگزاری قریب الوقوع انتخابات شورای مشورتی اصلاح طلبان. شما در دوره های مختلف مخالفت هایی با این شورا داشته اید. علت چیست؟

بله من اخیرا مصاحبه ای خواندم که فردی گفته قرار است مدتی دیگر انتخاباتی در سراسر شهرهای استان گیلان تحت عنوان انتخاب هیات رئیسه شورای مشورتی اصلاح طلبان برگزار شود. ببنید شورای مشورتی یک شورای غیر قانونی است. شورایی که مجوز ندارد چطور عضوش می آید مصاحبه می‌کند؟ آیا این آقا شخصیتی حقوقی است؟ من تعجب میکنم کشوری که قانون اساسی آن به صراحت بر نقش احزاب تاکید دارد چطور عده ای می آیند و می‌گویند ما مجددا به صورت غیر قانونی انتخابات برگزار می‌کنیم و افرادی را طبق روال گذشته خودمان انتخاب می‌کنیم؟

مگر در این یک سالی که فعالیت داشتید چه گلی به سر جریان اصلاح طلبی زدید؟

ماسال نیوز: شما را به عنوان کسی که سابقه طولانی فعالیت حزبی دارد می شناسیم. چه تاکیدی دارید که اینها هم در قالب حزب فعالیت کنند؟

ببینید دبیران کل احزاب ما از کمیسیون ۱۰ احزاب کشور مجوز فعالیت دارند. آنها آمده اند در مراکز استانها و حتی شهرستان ها احکامی زده و افرادی را به عنوان دبیران حزب خود انتخاب کرده اند. جدا از این استانداری ها هم گفته اند که بیایید و تشکیل پرونده بدهید. از ما استعلام ۴ گانه انجام داده اند. در حال حاضر هم خانه احزاب در گیلان دارد شکل می‌گیرد. دکتر غفوری فرد آمد و سخنرانی کرد. با تشکیل خانه احزاب یعنی دیگر هیچ راهی برای فعالیت غیرقانونی نمی ماند. این دوستان ما باید به دنبال قانونی کردن فعالیت های خود باشند. من تعجب می کنم اینها دنبال چه هستند؟ در حالی که اصلا با شورای هماهنگی اصلاحات هماهنگی ای نداشته اند. من مکررا با استاندار محترم و معاون سیاسی امنیتی، مدیر کل سیاسی استانداری، فرماندار رشت و … رایزنی کرده ام که جلوی فعالیت های اینها را بگیرید. اینها باید در قالب احزاب در بیایند.

ماسال نیوز: به نظر شما چرا به دنبال اخذ مجور نمی روند؟

من فکر می‌کنم اینها کسانی هستند که بهشان مجوز نمی‌دهند در نتیجه می‌خواهند غیر قانونی کار کنند. عملا کار احزاب را دارند انجام می دهند پس چرا نمی خواهند قانونی باشد؟ در حالی که همه سران کشوری اصلاحات تاکید بر فعالیت قانونی می‌کنند.آیا این نوعی مخالفت با احزاب و تخته کردن درب احزاب نیست؟ در دوران آقای روحانی بیشترین مجوزها صادر شده است. حالا در دوران احمدی نژاد سخت می‌گرفتند، حالا که فضا باز شده چرا؟

این ماجرای شورای سیاستگذاری هم که می گویند صرفا مربوط به تهران است.

اساسا فعالیت و موجودیت شورای مشورتی اصلاح طلبان صرفا تا ۷ اسفند بود. نهایتا تا دور دوم که در برخی حوزه ها کوتاه آمدیم. بعد از آن دیگر معنی ندارد.

در هیپچ استانی مانند گیلان اینقدر فعال نیستند و من نمیدانم در گیلان چه تاکیدی دارند که می خواهند شورای مشورتی را تشکیل بدهند.

ماسال نیوز: ماجرای اساسنامه‌ی در حال تدوین که می گویند چیست؟

گفته اند اساسنامه‌ای در کشور در حال تدوین است که شورای مشورتی شکل بگیرد. نخیر! در کشور دارند در خصوص شورای سیاستگذاری اساسنامه می‌نویسند، که باز با همان هم ما مخالفیم.  اتفاقی که در گیلان دارد می افتد نوشتن غیرقانونی و سرخودانه اساسنامه است. ما توصیه مان دریافت مجوز است. اگر گوش شنوایی نداشتند با راه دیگری با آنها برخورد خواهیم کرد.

ماسال نیوز: فعالیت های شورای مشورتی در این مدت برای مجموعه جبهه اصلاحات برکاتی هم در پی داشته است؟

در یک سالی که اینها فعالیت داشته اند فعالیتشان نتیجه و ثمره ای نداشت. لیستشان را که دیدید؟ این لیست چه شد؟ یک نفر از افراد به لیست امید رای داد که آن هم مهندس حسنی بود. شورای مشورتی باعث شد که بسیاری از دوستان اصلاح طلب ما به گزینه های دیگر به صورت انفرادی رای دادند.

ماسال نیوز: موضع مسئولین حاکمیتی همچون استاندار و مدیر کل سیاسی در این قضیه چیست؟

ما هنوز نامه مکتوب نداده ایم. به صورت شفاهی رایزنی کرده ایم و مسئولین هم می دانند. مسئولین مگر می‌توانند چیزی فراتر از قانون عمل کنند؟ آنها هرگز چنین حرفی نمی زنند و طی صحبت هایی که داشته ایم بر فعالیت احزاب تاکید دارند. ببنید مدتی قبل شورای مشورتی شفت بیانیه داده بود. فلان مناسبت را تبریک یا تسلیت گفته بود. مساله‌ای ندارد اما وقتی مجوزی ندارید قانونی نیستید، آیا نمی دانید که این کارتان پیگیرد قانونی دارد؟

بعد آن آقا می‌گوید من به عنوان هیات رئیسه شورای مشورتی…، اگر فردا شما را فراخواندند در خصوص مجوز فعالیت، چه پاسخی خواهید داشت؟ به عقیده من اینها باز هم می‌خواهند بازی کودکانه‌شان را در انتخابات ریاست جمهوری ادامه بدهند.

ماسال نیوز: شما از مجاری قانونی هم پیگیر این موضوع بوده اید؟

ما فعلا اینها را توصیه کرده ایم و منتظر این هستیم که شورای هماهنگی در کشور چه تصمیمی می‌گیرد. قطعا مغایر با فعالیت احزاب تصمیمی نمی‌گیرند. اگر آن موقع آنها باز اصرار به فعالیت‌های غیر قانونی کنند برخورد می‌کنیم. نامه می‌زنیم به استاندار، به مدیر کل سیاسی، به مراکز امنیتی، دادستان، فرماندار رشت و … آن موقع آنها می‌دانند و قانون.

ما چون اینها با ما هم فکرند خیلی با آنها تعامل بخرج داده ایم. اما باید روال قانونی پی گرفته شود.

ماسال نیوز:در جلسه ای که فرماندار ماسال با حامیان تدبیر و امید تشکیل داد حضور داشتید؟

خیر. مگر آنها که در جلسه نشسته بودند حامیان تدبیر و امید بودند؟!

ماسال نیوز: چطور شد که شما حضور نداشتید؟

اولا بنده دبیر استانی هستم و در گستره استانی فعالیت می‌کنم. ثانیا دبیر شهرستان ما در جلسه حضور داشت. داخل جلسه برای من زنگ زد و من گفتم که شما اشتباه کردی رفتی. توصیه کرده ام که هر دبیری ببینم در هر کدام از جلساتشان حضور دارد با او برخورد می‌کنم. در جلسه‌ی آقای فرماندار آنهایی که در جلسه حضور داشتند آیا به لیست امید رای داده بودند؟ در انتخابات مجلس به لیست امید رای دادند؟ کدام لیست امید؟ در این ماجرا آقای فرماندار بد عمل کردند. حالا فکر می‌کنم مشاوران جوان ایشان این چنین کرده باشند. که چنین افرادی دعوت شدند.

ماسال نیوز: ظاهرا شما تنها کسی هستید که به صورت واضح و علنی نسبت به شکل گیری شورای مشورتی انتقاد دارید؟

خیر. قبلا من تنهایی اعتراض داشتم. الان چندین نفر از بزرگان استانی جبهه اصلاحات هم به تکاپو در آمده اند و مانع این کار هستند.

ماسال نیوز: قرار است بزودی ریاست شورای هناهنگی جبهه اصلاحات تغییر کند؟

بله. فردا خانم مدارایی جایش را به مهندس صیادی خواهد داد. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان به صورت دوره ای هر سه ماه یک رئیس عوض می‌کند. بعد از آن دکتر احمدیان خواهند بود و بعد هم من.

ماسال نیوز: یعنی در بهار ۹۶ حساس ترین مقطع سیاسی این سالها، ریاست شورای هماهنگی اصلاحات استان با شما خواهد بود؟

بله احتمالا در آن برهه نوبت من خواهد بود.

ماسال نیوز: برخی می گویند این صحبت های آقای لشکری غرض ورزی شخصی است. مثلا می‌گویند آقای لشکری با آقای ریماز اختلاف شخصی دارد. نظرتان چیست؟

من چه مشکل شخصی ای دارم؟ ریماز یک نفر است. با صومعه سرا چه مشکلی دارم؟ با تالش و آستارا و رشت و… چه مشکلی دارم؟ هیچ‌گونه مشکلی ندارم و اتفاقا در شورای مشورتی با آقای ریماز خیلی خوب هستیم. اما ما می گوییم،  احزاب دارند اجاره می دهند، دفتر دارند، هزینه فعالیت حزبی می‌پردازند، ارگان های امنیتی ما را فراخوانی می‌کنند و … بعد دوستانی بدون مجوز تمام این فعالیت های را بدون هزینه پیش ببرند، نتیجه تعطیلی کار حزبی خواهد بود.

مایی که برای احزاب هزینه پرداخت می‌کنیم اجازه نمی‌دهیم هر کسی برای احزاب دردسر درست کند. کسی که فرق شورای مشورتی با شورای سیاست گذاری نمیداند چطور مصاحبه می‌کند؟

ما با آنها مشکل فیزیکی و شخصی نداریم. هم فکر و دوست ما هستند. بیایند در احزاب فعالیت کنند. اتفاقا جمعمان زیاد می‌شود. اما نه با بی قانونی.

ماسال نیوز: از وقتی که در اختیارمان قرار دادید تشکر می‌کنم. در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید؟

ما توصیه‌های لازم را کرده ایم. دیگر توصیه ما تمام شده است و قطعا به وزارت کشور نامه می زنیم. مجریان وزارت کشور در استان، استاندار و مدیر کل سیاسی و فرمانداران و امثالهم هستند. شورای مشورتی توصیه ما را نپذیرفتند قطعا جلوی اینها را می‌گیرند. آقای استاندار و معاونت های ایشان تاکید بر این موضوع دارند. اصلا خانه احزاب به عنوان فصل الخطاب آمده برای همین کارها. من اگر روزی از حزب هم خارج شوم باز هم یک فعال سیاسی هستم و پیگیر این موضوع خواهم بود.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه