گزارشی از نیم روز حضور در بیمارستان؛

تیغ بی‌تدبیری مدیران یکی از بیمارستان‌های رشت زیر گلوی حریم شخصی بیماران و پرستاران

اقدامات خلاف عرف و شرع یکی دیگر از اعتراضات بیماران و کارورزهای این بیمارستان بود. عدم استفاده از جنس موافق بیمار جهت اعمالی مانند سونداژ آقایان، تریاژ رحم و کلونوسکوپی بانوان از جمله‌ی این اعتراضات بود.

تیغ بی‌تدبیری مدیران یکی از بیمارستان‌های رشت زیر گلوی حریم شخصی بیماران و پرستاران

به گزارش سرویس اجتماعی ۸دی، در پی انتشار اخباری مبنی بر اعتراض و گلایه‌ی بیماران، کاروزها و پرستاران در خصوص عدم رسیدگی مناسب، تخلفات و  برخی اقدامات هنجار شکن در یکی از بیمارستان های رشت در رسانه‌ها بر آن شدیم تا گقتگویی را با تعدادی از بیماران و کارورزها داشته باشیم.

خانمی که برادرش به دلیل سکته‌ی مغزی در بخش داخلی! این بیمارستان بستری بود از وضعیت بیمارستان و رسیدگی نکردن پرستار و پزشکان گلایه کرد و به خبرنگار ۸دی گفت :” ما پنجشنبه به بیمارستان {…} آمدیم. برادرم به دلیل دیابت و فشار بالا سکته مغزی کرد. ساعت چهار صبح در بخش اورژانس بستری شد اما تا ۱۰ صبح رسیدگی آنقدر کم بود که با هر گریه و ناله ای به ما پاسخ نمی دادند و می گفتند باید به بخش منتقل شود.

وی افزود: اگر قرار بود اینطور رسیدگی شود خب من بیمارم را در خانه نگه می‌داشتم اما آوردم بیمارستان که از خطر جلوگیری شود. شاید اگر در بخش اورژانس بیشتر در همان ابتدا رسیدگی می کردند جلوی سکته گرفته می‌شد و یک طرف بدنش فلج نمی‌شد. بیمار ما را با فشار ۲۰ در بخش اورژانس به مدت ۶ ساعت بدون رسیدگی مناسب نگه داشتند تا یک طرف بدنش فلج شد بعد به ما گفتند باید به بیمارستان {…} مراجعه کنید. آن بیمارستان ما را دوباره به دلیل مشکل کلیه و دیابت به همین جا منتقل کرد.

بررسی‌های خبرنگار ما نشان داد بسیاری از بیماران از وضعیت اورژانس، رسیدگی نکردن پرستاران و شلوغی و نبودن تخت کافی اعتراض دارند. در یک مورد خبرنگار ۸دی به عینه شاهد خونریزی قسمت سر بیمار بود که علی رغم درخواست از پرستاران بخش با بی توجهی آنان به بیمار مذکور مواجه شدیم و این در حالی بودکه یکی از پرستاران در حال مکالمه ی تلفنی و بیکار پشت میز نشسته بود و پس از حدود ۱۵ دقیقه در اتاق بیمار حاضر شد!

اقدامات خلاف عرف و شرع یکی دیگر از اعتراضات بیماران و کارورزهای این بیمارستان بود. عدم استفاده از جنس موافق بیمار جهت اعمالی مانند سونداژ آقایان، تریاژ رحم و کلونوسکوپی بانوان از جمله‌ی این اعتراضات بود.

یکی از همراهان بیمار در پاسخ درباره‌ی بهانه‌ی ضرورت و عدم حضور پزشک جنس موافق اظهار داشت: به عقیده‌ی من قاعده‌ی ضرورت در اینجا صدق نمی‌کند زیرا هم اکنون به اندازه کافی پزشک از هر دو جنس در ایران تربیت شده اند، از طرف دیگر اینجا یک روستا و یا منطقه محروم و دور افتاده نیست، اینجا وسط کلان شهر رشت است و این بیمارستان هم یکی از مجهزترین بیمارستان های گیلان می باشد.

در نهایت پس از گفتگو با تعدادی از بیماران یکی از بیمارستان های رشت و همچنین همراهان آنها در دو بخش داخلی و ایزوله که عمل سونداژ در آنها بیشتر انجام می گیرد؛ به این نتیجه رسیدیم که پرستاران خانم این بیمارستان علی رغم وجود پرستار آقا، کارهای تزریقات، تخلیه محل ادرار و تعویض سون را برای آقایان انجام می‌دهند.

یکی از بیماران مرد این بیمارستان در پاسخ به سوال که آیا پرستار خانم عمل سونداژ را برای شما انجام می دهد گفت: خیر. اما خانم ها می آیند و به همراه بیمار آموزش می دهند که چطور برای یک بیمار مرد سونداژ کرده و تعویض کنند اما خودم شاهد این موضوع بوده‌ام که خانم‌های پرستار محل تخلیه سون را تمیز کرده یا تعویض کنند!”

یکی از کارورزهای مرد بیمارستان در پاسخ به این سوال که آیا برای انجام تریاژ یا عمل کلونوسکوپی بانوان از آقایان انترن استفاده می شود یا خیر اظهار داشت: بله، نه تنها استفاده می شود بلکه در برخی موارد با کارورزها نیز شوخی هایی در خصوص انجام این اعمال توسط پزشک های بیمارستان می شود که قابل انتشار و بیان نمی باشد.

یکی از همراهان بیمار در اعتراض به این اقدام یویژه استفاده‌ی پرستار یا کارورز آقا برای بیمار خانم گفت: چند وقت پیش در یکی از مراکز بیمارستانی یکی از بستگان برای تریاژ رفته بود و متاسفانه برای انجام اعمال سونوگرافی و تریاژ جهت شستشوی رحم خانم هایی که مشکل داشتند و به دستور پزشک ناچار بودند فقط در گیلان و در ایام تعطیل مثل پنجشنبه و جمعه انجام دهند یک انترن مرد گذاشته بودند که خانم ها می بایست در نزد آن مرد انترن گزارش احوالشان می دادند و معاینه می شد اما این فرد حاضر شد درد کشیدن و خطر عدم باروری رو تحمل کند اما این کار را انجام ندهد.

برای این گزارش میدانی به حدود ۵ اتاق نگهداری بیماران بیمارستان مراجعه کردیم که در این موارد بیشتر همراهان بیماران تأیید کردند که عمل تزریقات در این بیمارستان ربطی به جنسیت ندارد و ممکن است برای بیمار مرد، پرستار زن و یا برای بیمار زن پرستار مرد استفاده شود.

از نکات مهم دیگر اینکه در این بیمارستان به علت شلوغی و تعداد زیاد بیمار، گاهی ممکن است در یک اتاق دو بیمار خانم و آقا بصورت همزمان بستری باشند و متاسفانه جهت حفظ حریم خصوصی هیچ حایل و پرده ای بین این بیماران نیست.

یک کارورز بخش رادیولوژی یکی از بیمارستان های بزرگ رشت در پاسخ به این سوال که علت اصلی استفاده از کارورز یا پرستار جنس مخالف چیست گفت: باید همه‌ی کارورز ها آقا و خانم جهت انجام سونداژ، تریاژ یا کلونوسکوپی یا تصویربرداری های رادیولوزی آموزش ببینند چون ممکن است موارد ضرور پیش بیاید اما علت اصلی استفاده از پرستار آقا برای بیمار خانم یا بالعکس بحث تقسیم شیفت هاست که به نظر من می شود با اندکی تدبیر به راحتی این مسئله را خصوصا در بیمارستان های بزرگی همچون بیمارستان های رشت حل کرد و اصلا مسئله پیچیده ای نیست.

وی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این مسئله است که تعداد پرستاران خانم نسبت به پرستاران آقا بسیار زیاد است و طبیعتا این مسئله موجب می شود بیشتر کارهای بیمارستان را پرستاران خانم انجام داده اند و اینکه آیا برای حل این مسئله خصوصا در بیمارستان های دولتی تاکنون اقدامی انجام شده است یا خیر نمی دانم.

در بخش ایزوله بیماران کلیوی از همسر یک بیمار مرد که به دلیل بیماری کلیوی بستری شده بود و دائما تزریقات و تعویض سون داشت نیز از  چگونگی  خدمات پرستاران و پزشکان بیمارستان سوال کردیم که وی در پاسخ گفت: تمام تزریقات همسرم را اعم از سرم، آمپول و…پرستار خانم انجام می دهد اما برای عمل سونداژ پرستار آقا می آید.

در پایان آنچه پس از نیم روز زندگی با بیماران و پرستاران جلوه می کند این است که هر دو طیف از وجود مشکلات در زمینه‌ی عدم حفظ حریم شخصی رنج می برند و همچنین حاضر هستند هر اقدامی انجام دهند تا بتوانند حرمت های اخلاقی را حفظ کنند و مجبور نشوند کاری انجام دهند تا به حریم شخصی شان خدشه‌ای وارد شود اما گویا مسئولان برای حل این مشکل اراده ای ندارند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه