از فینال لیگ تا فینال المپیک ؛

فغانی در بهترین نمایش تاریخ داوری ایران

برای اولین بار یک تیم داوری از آسیا قضاوت بازی فینال المپیک را قضاوت کردند، دیدار تیم های برزیل و آلمان با قضاوت فغانی، منصوری و سخندان از ایران، با بهترین نمره به اتمام رسید.

فغانی در بهترین نمایش تاریخ داوری ایران

به گزارش ۸دی، پس از حضور تیم داوری ایرانی در رقابت های المپیک ریو ۲۰۱۶، علیرضا فغانی، محمدرضا منصوری و رضا سخندان، موفق شدند با قضاوت های بی نقص خود در مراحل مقدماتی، تا بازی فینال خود را بالا ببرند و در نهایت به قضاوت بازی تیم های آلمان و برزیل در ورزشگاه ماراکانا بپردازند.

این بازی چهارمین فینال مهمی بود که علیرضا فغانی به قضاوت آن می پرداخت، او پیش از این فینال جام ملت های آسیا در استرالیا، فینال جام باشگاه های آسیا و فینال جام باشگاه های جهان را نیز در ژاپن به قضاوت پرداخته و با نمره بالا و با کمترین نقص میدان را ترک کرده بود.

حالا فغانی، منصوری و سخندان افتخار داوری ایران در دنیا محسوب می شوند که می توان گفت با درخشش بلیط مسکو را برای حضور در جام جهانی اوکی کردند.

پیش از این سه، محمد فنایی در المپیک بارسلون، علی خسروی در المپیک آتن و مسعود مرادی و حسن کامرانی فر در المپیک پکن به قضاوت پرداخته بودند.

نگاهی اجمالی می اندازیم به بارزترین لحظه های قضاوت داوران ایرانی در بازی فینال المپیک ریو.

۱. فغانی در بازی فینال نیز اولین به مانند بازی های پیشین، بهترین استفاده را از استارت های برق آسای خود داشت و به سرعت خود را به محوطه جریمه می رساند تا از صحنه ای دور نماند.

۲. داور ایرانی از ابتدا تحکم خود را در میدان نشان داد و به نوعی می توان گفت گربه را دم حجله کشت تا بازیکنان دو تیم بدانند با داوری سخت طرف هستند.

۳. با توجه به قضاوت سفت و سخت فغانی، تا زمانی که بازیکنان دو تیم خودشان نخواستند اخطار بگیرند این داور دست به کارت نشد، داور ایرانی با مدیریت خود تنها در چهار صحنه که لازم بود دست به کارت شد.

۴. نوع برخورد او با بازیکنان نیز جالب به نظر می رسید، زمانی که بازیکن آلمانی قصد داشت با اعتراض خود شرایط را به ضرر حریف کند، فغانی با بیان عبارت just football به او فهماند به کار خود بپردازد!

۵. هیچ بازیکنی در طول بازی به فغانی و تیمش اعتراض نکرد، با توجه به قضاوت های قبلی آنها می دانستند اگر اصول را رعایت نکنند از داور اخطار می گیرند، این موضوع را نیمار بهتر از بقیه می دانست چرا برای سومین بار روبروی فغانی ایستاده بود.

۶. تماس فغانی با کمک هایش به صورت چشمی و به بهترین نحو اتفاق افتاد، سه داور ایرانی ارتباط چشمی فوق العاده ای با یکدیگر داشتند.

۷. در موقعیتی دروازه بان برزیل توپ شلیک شده آلمانی ها را درست روی خط دروازه کنترل کرد اما خود به درون دروازه رفت، نوع حرکت گلر برزیلی مشکوک بود اما سخندان به درستی فریب نخورد تا بازی ادامه پیدا کند.

۸. در صحنه ای پای بازیکن برزیلی در آفساید قرار نداشت اما قسمتی از تنه او را می توان آفساید دانست اما نکته جالب اینکه محمدرضا منصوری این صحنه را آفساید اعلام نکرد تا بازی ادامه پیدا کند، منصوری در این صحنه پرچم نزد تا نشان دهد به مانند آنچه قوانین می گوید در صحنه ای که مشکوک است پرچم نمی زند.

۹. از نکات جالب این بازی، اعتماد بازیکنان دو تیم به کمک داوران ایرانی بود چرا که آنها قضاوت های فوق العاده این دو را در بازی قبلی دیده بودند.

۱۰. از دقیقه ۹۰ به بعد موتور دوم فغانی روشن شد و او با توجه به گرمای هوا بیشتر از بازیکنان دو تیم در وقت های اضافه دوید.

۱۱. داور ایرانی در این بازی جایگیری عجیبی داشت وبه نوعی خود را مبتکر نوعی جایگیری صحیح معرفی کرد، او در ضربات ایستگاهی بین توپ و دیوار دفاعی می ایستاد و در ضربات کرنر بین بازیکنان دو تیم می رفت.

۱۲. در وقت اضافه در موقعیتی بازیکن آلمانی در محوطه جریمه به دنبال به دست آوردن پنالتی بود اما کمک داور ایرانی برای دستی که پشت این بازیکن خورد پرچم نزد و فغانی نیز به درستی اعلام ادامه بازی کرد.

 

منبع: ورزش سه

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه