8دی بررسی می کند:

خرید کالای ایرانی ضامن پویایی اقتصاد و توقف ماشین تحریم + لیست کالاهای تولید داخل

اقتصاد مقاومتی که بر پایه تولید داخلی و استفاده از پتانسیل های مادی و نیروی انسانی داخلی و تکیه بر دانش ملی پایه ریزی شده است، روزنه ای است تا کشور در بحبوحه بحران های اقتصاد جهانی بتواند خود را از شر تاین طوفان ها در امان نگاه دارد.

خرید کالای ایرانی ضامن پویایی اقتصاد و توقف ماشین تحریم + لیست کالاهای تولید داخل

به گزارش ۸دی؛ نامگذاری شعار سال ۹۵ توسط رهبر معظم انقلاب  به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل»  نشان دهنده اهمیت و اولویت موضوع اقتصاد در جامعه امروز ایران است و اضافه نمودن پسوند اقدام و عمل گویای ضعف در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در سالهای اخیر است.

لوازم-خانگی1

البته در راه عملی شدن اقتصاد مقاومتی شرط اول پذیرفتن و رعایت فرهنگ اقتصاد مقاومتی در کشور است، تا زمانی که فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی و تکیه بر دانش بومی و نیروی انسانی کارآمد داخلی و البته دقت و کیفیت  و انصاف در تولید محصولات داخلی در کشور نهادینه نشود اقتصاد مقاومتی راهی برای عملی شدن پیدا نخواهد کرد.

اقتصاد مقاومتی که بر پایه تولید داخلی و استفاده از پتانسیل های مادی و نیروی انسانی داخلی و تکیه بر دانش ملی پایه ریزی شده است، روزنه ای است تا کشور در بحبوحه بحران های اقتصاد جهانی بتواند خود را از شر این طوفان ها در امان نگاه دارد.

اقتصاد هر کشور برای جهانی شدن باید ابتدا مراحل ترمیم و بازسازی خود را طی کند و سپس خود را برای رقابت با رقبای جهانی آماده کند و طبعا این آمادگی فقط با تکیه بر تولید داخلی و اهمیت کار و تلاش نیروی انسانی بومی امکان پذیر است، چنانکه کشور های جنوب شرق آسیا مانند چین و فیلیپین و کره جنوبی، ابتدا با به کارگیری نیروی انسانی و البته دانش بومی خود بازارهای داخلی را ترمیم و سپس راه بازارهای جهانی را در پیش گرفتند.

اولین گام اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، فرهنگ بهینه سازی تولیدات داخلی و همچنین اعتماد سازی در بین مردم برای استفاده از محصولات داخلی است و طبعا وقتی مردم یک کشور رغبت خود را برای استفاده از کالاهای داخلی نشان دهند بازارهای خارجی هم مشتری محصولات با کیفیت ایرانی خواهند شد، چنانچه کشور هایی مانند چین و ژاپن ابتدا مردم خود را تشویق و ترغیب به استفاده از کالاهای ساخت کشور خودشان نمودند و سپس راه را برای صادرات باز کردند.

 

635520992445627990

برای مثال کره ای ها حساسیت و تعصب بالایی نسبت به کالاهای بومی خود دارند؛ به نحوی که به سادگی حاضر نمی شوند کالاهای خارجی مشابه مصرف کنند، حتی گاهی با کیفیت بسیار بالاتر. در واقع کره ای ها مفاهیم «تعاملات خارجی» و «اقتصاد جهانی» را به زبان خود در واژگان «صادرات بیشتر» ترجمه کرده اند. مردم این کشور در ابتدای دوره تولید تلویزیون های رنگی، خود از تلویزیون های سیاه و سفید استفاده می کردند تا بتوانند تلویزیون های رنگی بیشتری صادر کنند.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۴ به ۱۴۵۰ میلیارد دلار آمریکا رسید و در جایگاه ۱۳ جهان قرار گرفت. این کشور طی دهه های اخیر به عنوان یکی از کشورهای رو به رشد و پیشرو در شرق آسیا مورد توجه زیاد کارشناسان اقتصادی قرار داشته است؛ به نحوی که در این دوره به عنوان شاخص کشورهای در حال توسعه مورد اشاره قرار می گرفته است. کره جنوبی که پنجاه سال پیش از موزامبیک و بولیوی فقیرتر بود، هم اکنون جزء کشورهای پیشرفته جهان محسوب می شود و نرخ رشد متوسط ۷ درصدی را طی نیم قرن تجربه کرده است.

394087_162

اما برخی از مهم ترین عوامل نرخ رشد بالا و بالندگی اقتصاد کره جنوبی طی دهه های اخیر، تناسب ویژه ای با سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی دارد.

در شرایط فعلی که دولت یازدهم پس از سه سال تنش زدایی و اعتمادسازی نسبت به آمریکا و قدرت های بزرگ در قضیه برجام، با بدعهدی و پیمان شکنی طرف های مقابل روبرو شده، بیش از هر زمان دیگری تمسک و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای برون رفت از رکود و وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، ضروری و لازم می نماید.

همانگونه که پیش تر نیز اشاره شد، تولید داخلی و فرهنگ استفاده از تولیدات کالاهای بومی، مرکز ثقل و یا نقطه ی شروع در رسیدن به همه اهداف اقتصاد مقاومتی در دوره فعلی می باشد.

 

مقام معظم رهبری در همین رابطه اظهار می دارند: “ما تکیه میکنیم روی تولید داخلی. بنده این‌همه تکیه کرده‌ام بر روی مصرف تولیدات داخلی. الان هم دارم به شما میگویم، به مردم عزیز کشورمان میگویم، بروید سراغ مصرف تولید داخلی، کارگر ایرانی را ترویج کنید، کار ایرانی را ترویج کنید. متأسّفانه واقعیّت قضیّه این‌جور نیست. در بخشهای مختلف -فرض کنید در وسائل زندگی منزل- کارخانه‌های داخلی مشغول کارند، جنس مرغوب و خوب و برابر با جنس خارجی، گاهی هم بهتر از جنس خارجی، تولید میکنند امّا بازار که شما میروید، می‌بینید همه‌اش جنس خارجی است؛ چرا؟ اینها از کجا می‌آید؟ تأکید بنده بر روی اینکه جلوگیری از واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارد، به‌خاطر این است؛ راه این است”.۱۳۹۵/۰۵/۱۱

همچنین ایشان در اول فروردین نوروز سال ۹۴ در حرم رضوی بیام می دارند: کسانی که مصرف‌کننده هستند – که همه‌ی ملّت ما در واقع مصرف‌کننده‌اند – محصولات داخلی را مصرف کنند که من روی این بارها و بارها تکیه کردم و امروز هم عرض میکنم و تکیه میکنم. ‌همه سعی بکنند محصولات داخلی را مصرف بکنند، کارگر ایرانی را حمایت بکنند، کارگاه تولیدی داخلی را با مصرف کردن [محصول] آن رونق بدهند”. ۱۳۹۴/۰۱/۰۱

امیدواریم همانگونه که هموطنان فداکار و غیور ایرانی در جنگ نظامی ۸ ساله دفاع مقدس، یک تنه و با اتحاد و همدلی موجب پیروزی و عقب راندن و ناامیدی تمام قد دشمنان شدند، در جنگ نامتقارن اقتصادی علیه کشورمان نیز دست در دست یکدیگر داده، نقشه ها و توطئه های اقتصادی آمریکا و غرب را نقش برآب نموده و به قله های متعالی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در زمینه اقتصاد مقاومتی  برسد.

در ادامه ضمن اینکه اسامی و لیست تعدادی از کالاهای تولید داخل را درپایین خواهیم آورد، امیدواریم که انشاا.. هموطنان محترم با استفاده و خرید از این کالاهای ساخت دست کارگرهموطن، به پیشرفت و ترقی کشور عزیزمان ایران کمک نمایند.

لوازم تحریر:

خودکار: پاپکو، استایلیش، پلیکان، صفا

مداد رنگی: فکتیس، پارس مداد

کوله پشتی: پاپکو

دفتر: ایام، نوری

جا مدادی: سهند، پاپکو

کاغذ_A4: پلیکان

ماشین حساب: پارس حساب

اسامی برند نوشت افزارهای اسلامی – ایرانی: آزاده، روشنا، فطرس، اعلایی، بچه‌های آسمانی، پرسام، مهتاب، خلیج فارس، رویش، یارمهدی، سروش، فاطمی، قاصدک، طرفه، ایام، هدهد، حدیث نینوا، ایما، گلدسته، روح الله، اسپی کوه، ریحانه

خوراک

روغن زیتون: لویه، فدک

روغن: مریم، ساعی، الکا، ورامین،اویلا، ورینا ، نهان گل(نکته: روغن هایی که مال کشت و صنعت بهشهر هست، مربوط به شرکت صافولای عربستانه.)

چای: نوبر، خورتای، لنگر، رفاه، توکلی، علی نیا، روشن بهار، شریعت، یسنا، گیل چای، آمارد صومعه سرا، فومنات(بسته ایرانیش…چون رنگ جعبه ها متفاوته و خارجی هم داره)، سحره لنگرود

آدامس: بایودنت، فیدان،

مایع لباسشویی : سپید، پریمکس، آیری، لمس، آمو، اکتیو، تاژ، صحت، بس، گلرنگ

پودر لباسشویی: سپید، پوش، ارکید، پریمکس، برف، کف، داروگر، آیری، تارا، سافتلن

خمیر دندان: مریدنت، سیلورگیت، بس، صحت، گلرنگ

رنگ مو: آنیکا، برجیس

شامپو: پرژک، سینره، اکتیو، صحت، شبنم، ایوان، سی گل، بس، فولیکا، داروگر، پرمون، فیروزه، گلرنگ، ایروکس، افشید

خمیر دندان: داروگر، نسیم، پونه

لوازم خانگی:

تصفیه آب خانگی: واتر سیف(water safe)

فلاسک: احمد(شرکت کالای خانه) ، یزدگل

سطل جادستمالی کودک: لیمون(صنعت سازان)

سماور: پلان آپولون، غفاری

کتری: مرادی

استکان بلور: اسکار(oscar)

ظرف فریزری، بلور، دردار: کریستال ایران(crystal)

جاروبرقی: پارس خزر، اسنوا، پاکشوما، شهاب ، صنام، نانیوا

جاروسطلی: نیوشا، سپاهان، پاکشوما، صنام

اتو: اسنوا، پارس خزر، صنام

مایکروفر: پاکشوما

چرخ گوشت:پارس خزر، جهان آوا، نانیوا

غذاساز :سایا، صنام

بخارشو: پاکشوما

بخارشو کف: پارس خزر

کولرگازی: پاکشوما، اسنوا، مهراصل

کولرآبی: آبسال، پارس، پاکشوما، دونار، ارج، جهان کار، سپهرالکتریک

آبگرمکن: بوتان، ارج، دونار، آزمون، ایران رادیاتور

ماشین ظرفشویی: اسنوا، پاکشوما، آبسال، موریس، کورال پاکشوما، کروپ پاکشوما

هود: بیمکث، پویامکث، پادیسان، سینجر

بلور شیشه: کاوه، اصفهان، شوگا، صنعت سازان، نوری تازه، کریستال

کریستال: جی سی سی، فونیکس، شوگا، اصفهان

بخاری برقی: پارس خزر

بخاری گازی: آدنیس، نیک کالا، مشهد دوام، پارس، ارج، دونار

سینک ظرفشویی: اخوان، پویامکث، درسا، بوتان، بیمکث، سینجر

تلویزیون: ایکس ویژن، اسنوا، صنام، شهاب

دستگاه دیجیتال: ایکس ویژن

ظروف چینی: زرین، توس چینی، مقصود، تقدیس

آرکوپال: آیروپال، پارس اوپال، جووانی مقصود، دسینی مقصود

پیرکس: آیرکس، صنعت سازان

قاشق، چنگال، کارد، کفگیر: ناب استیل، صنایع استیل ایران

قابلمه هوشمند: پاتیلان

قابلمه هاردآنادایزد: کارال، پاتیلان

قابلمه مس: پاتیلان

قابلمه سرامیک: ظرف ایران، زرساب، رافیا

قابلمه استیل: غفاری، پارس استیل

قابلمه تفلون: پاتیلان، تابان، ظرفیران، ترنج، زرساب، تین، عروس

ظرف لعابی: الیت

ته چین پز: ترنج

زودپز: پارس استیل

پلوپز: پارس خزر

بخارپز: پارس خزر

سماور: دقت، تابا، اپولون، پلان، غفاری، سلیمانی

چای ساز: پارس خزر

چاقو: زنجان

کتری برقی: پارس خزر

ملزومات آشپزخانه: صنعت سازان، زیباسازان، ناب استیل، نوین، پلاستیک کاشان، کالا پلاست،  دنیاپلاستیک، اپادانا، ممتاز، پردیس ماهان ، پارس خزر، بهازکالا

پاسماوری: چینی پرنس

ماشین لباسشویی: پاکشوما، ابسال، اسنوا، سینور، ارج، پارس ، شهاب، صنام، دونار

لباسشویی کوچک: میلادشرق، پاکشوما، فریدولین

اجاق گاز: لوفرا(عادل گاز)، بیمکث، پویامکث، الباگاز، آلتون،  پیلوت، ارج، صنام، تهران سبحان، رزگاز،سینجر، پادیسان، عالیستان، گلین گاز

یخچال فریزر: امرسان، فیلور ایرانی ، اسنوا، هیمالیا، الکترواستیل، نیکسان، صنام،سینور،پاکشوما، ازمایش، دونار،سینجر،ارج،پارس، اطلس، آیسان، آی فادر

چرخ خیاطی: کاچیران

آیفون(دربازکن): تاباالکتریک، سیماران

پنکه: پارس خزر،

آبمیوه گیری: پارس خزر ، نانیوا

سه کاره: پارس خزر

سشوار: پارس خزر ، نانیوا

ترازو دیجیتال: پارس خزر

تصفیه هوا: پارس خزر

جارو شارژی: سایا

سرخ کن: پارس خزر، نانیوا

سینی: پاسارگاد

تشک : وگال ، رویا ، خوشخواب ، تن آسای ، ویستر

کیف و کفش: چرم آوا، نوین چرم،  تبریز، شیماکفش، برمودا، کوروش، رومن چرم، پاتریس، ایرانیان، داکرز، متین، پارسه، شبنم، امین، غزل، نوین چرم، مارال چرم، چرم کهن، چرم مشهد، چرم خورشید، چرم درسا، چرم پارس، چرم وطن.

لامپ و مهتابی: پارس شهاب، آرین افرازند، میلاد نور، کیهان.

لوازم الکترونیکی: موبایل: جی ال ایکس، دیمو

تبلت: جی ال ایکس

کیبورد موس اسپیکر: فراسو

پاورکیس: گرین

این لیست می تواند توسط شما کامل تر شود. کالاها و شرکت های تولید کننده ایرانی را معرفی کنید تا به این لیست اضافه کنیم.

لیست تخصصی کالاهای ایرانی نوشت افزار لوازم، التحریر

آبرنگ و گواش و خمیر بازی : آریا

پوشه دکمه دار: پاپکو

تراش: قاصدک، آوای تحریر ، فکتیس

پاک_کن: قاصدک ، آزاده، تحریران، پارسی ، پارسا، پاک ایران، فکتیس ، پلیکان، کنکو

پرگار : فکتیس ، آذران تحریرات

چسب ماتیکی: رازی

چسب تحریر (نواری): رازی

چسب نواری_پهن: رازی

چسب مایع: آهو ، رازی، استحکام ، کاسپین ، رازی ، نقشینه چسب تهران ، چسب کار ، بن ، جلاسنج ، دلتا

خودکار: صفاکیان (از همه خودکارها ایرانی تر است )،پاپکو ، شهاب ، استالیش

خودکار رنگی فانتزی: پاپکو، کیان

خط کش: قاصدک ، آزاده، آذران تحریر، صریر، تحریران، آوای تحریر

ظرف چاشت: آزاده ، آریا

پاستل ( مدادشمعی): آریا

دفتر: صالح، خراسان، آزاده، روشنا، فطرس، اعلایی،آرش، بچه‌های آسمانی، پرسام، مهتاب، خلیج فارس، رویش، یارمهدی، سروش، فاطمی، قاصدک، طرفه، ایام، هدهد، حدیث نینوا، ایما، گلدسته، روح الله، اسپی کوه، ریحانه

جامدادی: سهند، قاصدک، پاپکو، دارا و سارا ، شکرستان

سوزن منگنه : یزد منگنه

کوله پشتی : پاپکو ، سینا جستجو ، ثنا و ثمین ، دارا و سارا

کلیربوک : پاپکو

کاور کاغذ: پاپکو

مداد اتود : خرم ، بیک ، بی یور فور، پلیکان ، تحریران

ماشین حساب : پارس حساب

مداد: پارس مداد، لاکپشت، بیست، آزاده، قاصدک، آریا، استایلیش، فکتیس، پارس تحریر

مدادرنگی: پارس مداد، لاکپشت، آریا، دایناسور، بیست، فکتیس، آزاده، لی پن، استایلیش، امپراتور، یوگی، سی بی اس ایرانی، روزنامه ای بیست، روزنامه ای من، روزنامه ای سبز، مداد سبز

لاک غلط گیر: استایلیش، پلیکان ایران

لوازم تحریر : قاصدک، کانون پرورش فکری، شکرستان

نکته: نشان های پلیکان ایران، فکتیس، استایلیش و کنکو ایران تولید می شوند اما تحت لیسانس هستند و در اولویت دوم خرید هستند.

توصیه کاربردی: الف: هنگام خرید نوشت افزار این لیست را همراه خود در گوشی همراهتان داشته باشید. ب: این لیست را برای دوستان و آشنایانی که فرزند در حال تحصیل دارند بفرستید.

در پایان ناگفته نماند همانگونه که با استفاده از فرهنگ خرید کالاهای ایرانی و داخلی به دنبال پیشرفت اقتصاد ملی هستیم اما در این راه رعایت دقت و کیفیت و انصاف در تولید محصولات داخلی نیز باید در میان تولیدکنندگان به یک فرهنگ غالب و فراگیر تبدیل شود تا در این میان سود و منفعت لازم نصیب تولید کننده ایرانی گردد و هموطنان عزیزمان هم بتوانند با رضایت کامل از کالاهای داخلی استفاده نمایند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه