دختران دانشجو سونداژ مردان را انجام می دهند؛

هتک حرمت دختران دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی گیلان

از مدتی قبل در بخش ارولوژی بیمارستان رازی رشت این عرف رعایت نمی گردد و در بسیاری از مواقع انترن های دختر وادار می شوند تا برای بیماران مرد عمل سونداژ را انجام دهند.

هتک حرمت دختران دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی گیلان

به گزارش ۸دی، یکی از اقداماتی که در مراکز درمانی به ویژه بیمارستان ها انجام می شود سوندگذاری مجاری ادراری در بیماران زن و مرد است. این اقدام در مراکز آموزشی درمانی معمولاً از سوی انترن ها یا همان دانشجویان پزشکی دوره کارورزی انجام می شود و عرف این است که در حالت عادی و موارد غیر اورژانسی، سونداژ زنان توسط انترن های خانم و سونداژ مردان توسط انترن های مرد صورت می گیرد.

از مدتی قبل در بخش ارولوژی بیمارستان رازی رشت این عرف رعایت نمی گردد و در بسیاری از مواقع انترن های دختر وادار می شوند تا برای بیماران مرد عمل سونداژ را انجام دهند.

بخش ارولوژی بخشی است که به علت نوع عمل های جراحی و بیماری های مربوطه، تعداد بیمارانی که نیازمند سونداژ می شوند بسیار بالاست.

تلخی ماجرا آنجاست که انترن های دختر از سوی مافوق خود مجبور می شوند با حضور در اتاق بیماران مرد که حداقل ۶ بیمار مرد با فرهنگ های مختلف در آن بستری هستند و همراهان آنها نیز حضور دارند حضور یافته و برای دقایقی آلت تناسلی مرد بیمار را در دستان خود بگیرند و او را سونداژ نمایند و در مدت اخیر انترن های دختر علیرغم سختی کار شدید دوره کارورزی و به ویژه کشیک های آن، حین انجام سونداژ بارها مجبور به شنیدن متلک های بسیار زشت و رکیک جنسی از سوی دیگر بیماران نیز شده اند.

این وضعیت تاسف برانگیز در شرایطی برقرار است که از یک سو در بسیاری از بخش های درمانی به کادر پرستاری و حتی خدماتی آموزش های لازم در خصوص سوندگذاری داده می شود تا در مواقع لزوم و عدم حضور اینترن هم جنس، چنین مشکلاتی پیش نیاید و از سویی نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که تا مدتی قبل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان دوره ارولوژی برای انترن های دختر اختیاری بود و آنها به جای گذراندن دوره یک ماهه ارولوژی، دوره زنان و زایمان را برای دو ماه طی می کردند و اکثر انترن های دختر نیز از این موضوع رضایت داشتند به ویژه از آن جهت که در زمان اشتغال، بیماران از جهت بیماری های مخصوص زنان بیشتر به پزشکان زن مراجعه می نمایند و انترن های دختر جهت تسلط یافتن به درمان بیماری های زنان جهت گذراندن دو ماهه بخش زنان  رغبت زیادی از خود نشان می دادند اما از مدتی قبل دانشکده پزشکی رشت که از ضعف مدیریتی بی سابقه ای رنج می برد با یک کج سلیقگی، گذراندن یک ماهه بخش ارولوژی را برای انترن های دختر اجباری و بخش زنان را برای آنها یک ماهه کرد و بدین صورت موجبات هتک حرمت دانشجویان دختر این دانشگاه را فراهم کرده است.

این در حالی است که در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی معتبر، بخش ارولوژی برای انترن های دختر در صورت اجباری بودن نیز تنها دو هفته است.

نکته تلخ دیگر این داستان این است که انترن های دختر در خصوص برخی از مشکلاتی که در بخش ارولوژی  با آن مواجه هستند و سونداژ اجباری مردان تنها یکی از آن موارد است اعتراض خود را به مسئولین از جمله نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه رسانده اند اما تاکنون توجهی به درخواست اینترن های دختر نشده است.

منبع: گیلان آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
تقی
جای تاسف عمیقه که در ایران اسلامی به مباحث شرعی توجه نمیشه. چه ضرورتی داره که دانشجوی دختر پزشکی این عمل(سونداژ گذاری) را انجام بده مگه یه دانشجوی دختر پزشکی در طول دوره کاریش چند بار با این مسئله روبره میشه ایا اموزش تئوری کفایت نمی کنه؟
عاشق حسین ع
متاسفم در جمهوری اسلامی!؟ چنین اخباری درداور به گوش می رسد چندوقت پیش در دانشگاه الزهرای رشت هم یکی از بستگان برای تریاژ رفته بوده متاسفانه سونوگرافی و تریاژ جهت شستشوی رحم خانمهایی که مشکل داشتند و به دستور پزشک ناچار بودند و فقط در گیلان در ایام تعطیل مثل پنجشنبه و جمعه دانشگاه الزهرا انجام میدند یک انترن مرد گذاشته بودند که خانم ها می بایست می رفتند پیش اون اقا گزارش احوالشون رو میدادند و او معاینه و... میکرد که اون بنده خدا به دلیل عذر شرعی درد کشیدن رو و خطر عدم باروری رو تحمل کرد تا دین و آبرویش نریزد. این چه دانشگاه علوم پزشکی هست چه بیمارستانی هست؟! حداقل اسم اون رو عوض کنید به جای الزهرا بگذارید // عدوالزهرا س// با این کارها به دشمن حضرت زهرا روحی فداه بیشتر شباهت دارید؟ لطفا پیگیری کنیدممنون از8دی بخاطر پرداختن به این نوع موضوعات مهم شهر که تاحالا کسی توجه نمیکرد وصدای ما به کسی نمیرسید
علی
در دانشگاه الزهرای رشت تریاژ و سونوگرافی واژینال زنان توسط یک انترن مرد انجام میشد که همین باعث فشار روحی به خانم های مذهبی و احتمال ناباروری به دلیل عدم تخلیه رحم میشه لطفا پیگیری کنید
محمدی
خدا روح آیت‌الله احسانبخش را شاد کند. ایشان وقتی چنین اخباری به گوششان میرسید تحمّل نمی‌کرد و فرد خاطی را به بیت دعوت و تذکرات شدید به او و مافوقش میداد و.... به نظر باید نماینده ولی فقیه در گیلان عکس‌العمل و برخورد نماید
نخودی خودی
افراط و تفریطتون ما رو کشته ، بابا پزشکی همینه ، مرد و زن نداره ، پزشک باید همه جای بدن رو تبحر داشته باشه و گر نه که هر کوره دهاتی باید یک پزشک زن و یک پزشک مرد داشته باشه و شرع هم میگه در مواقع اضطرار، خوب این مواقع اضطرار رو کجا باید یاد بگیره ، ذهن شما بیماره وگر نه پزشک در مواقع طبابت فکر و ذکرش طبابتشه مگه اینکه پزشک هم مثل شما بیمار باشه که دیگه لیاقت پزشک شدن رو نداره و اینجاست که گزینش اهمیت پیدا میکنه، نه اینکه نماز جمعه نمیره ردش کنن، جون من کمی منصف باشید !
علی در پاسخ به نخودی خودی
متاسفم برای اقای نخودی خودی خجالت هم خوب چیزیه ایا حاضرید مادر وخواهرو همسرشما مورد بررسی دقیق قرار بگیرند بدون محدودیت؟! اگه حیا وغیرت داشته باشی باید از تصوراین کار بمیری/متاسفم شما توجه ندارید که پزشک هم مانندسایرماشغل یه شغل هست و حاکم شرع و قانون خداست که انسان نباید خودش و دیگران رو درمعرض لغزش قرار بده مگهپزشکان ما امام زاده اند و معصوم؟! از اخبار بی خبری؟! البته بااحترام به اون دسته محدود از پزشکان پاک و متعهد
نخودی خودی
علی آقا، مسلمون با غیرت مثالش خود شمایید که در موافع اضطرار حاضرید ناموستان بمیرد و نامحرم نجاتش ندهد! و بی غیرتش هم منم که طبق فتاوای عموم مراجع ناموسم را از مرگ نجات میدهم با امداد پزشک نامحرم که مدرک پزشکیش را از نظام اسلامی اخذ نموده، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!
علی در پاسخ به نخودی خودی
الان یه مرحله عقب نشینی کردی اقای نخودی! تا قبل از این بحث اضطرار نبود شما میگفتید هرجا هروقت شد مشکلی ناره اما الان طبق فتوا عمل میکنید احسنت/ فقط برو یه دور دیگه حرفای خودت ومن رو بررسی کن من گفتم که نباید برخی جاها که میشه خانم رو برای مداوا و معاینه گذاشت چرا نمیکنند؟! حالا باز بیا پیام بده و ژست روشنفکری بگیر اقای نخودی
نخودی خودی در پاسخ به علی
علی آقا اگه من ژست گیر بودم نخودی نمیشدم من مطابق ادعای شما و دوستانتان طبق شرع و اضطرار رو گفتم و شما میگید چرا همجنس نگری ندارند و بنده میگم اگه اضطرارا موردی پیش بیاد باید پزشک ساختار بدنی و نحوه درمان جنس مخالف رو بشناسه و یاد بگیره که بتونه مداخله در درمان مریض بکنه و این همون کاریه که در دانشگاه قانونا و عقلا انجام میشه و در مواقع اضطرار نیز با شرع منافاتی نداره امیدوارم که دیگه گرفته باشی انشاا...
علی در پاسخ به نخودی خودی
این حرف که همون حرف منه یعنی حرف فقه خداروشکر شما پیشرفت کردید و از مواضع قبلی کوتاه اومدی نخودی خودی شهریور ۱, ۱۳۹۵ در ۱۲:۴۹ ق.ظ افراط و تفریطتون ما رو کشته ، بابا پزشکی همینه ، مرد و زن نداره ، پزشک باید همه جای بدن رو تبحر داشته باشه و گر نه که هر کوره دهاتی باید یک پزشک زن و یک پزشک مرد داشته باشه و شرع هم میگه در مواقع اضطرار، خوب این مواقع اضطرار رو کجا باید یاد بگیره ، ذهن شما بیماره وگر نه پزشک در مواقع طبابت فکر و ذکرش طبابتشه مگه اینکه پزشک هم مثل شما بیمار باشه که دیگه لیاقت پزشک شدن رو نداره و اینجاست که گزینش اهمیت پیدا میکنه
نخود برره
من راجع به صحت یا سقم نظرات کارشناسی آقای نخودی که با تبحر خاصی افتاء نموده و گویا مدارج فقه پویا را طی نموده اند کاری ندارم فقط از این نکته حیرانم که این حضرت آقا با این شان و شوکت چرا اسم نخودی را برای خود انتخاب نموده اند!!!!
در حاشیه