مداح نباید در برابر قضایای روز ساکت باشد/ روضه حضرت رقیه(س)بیشتربه دل می نشیند

این مداح اهل بیت(ع) گفت: وقتی قضیه بحرین، فلسطین، سوریه و یا هرکشوری که مورد ظلم قرار می گیرد مداح نباید در برابر آن ساکت بنشیند و همچنین واکنش و تکلیف خود را در قالب سبک ها و اشعار حماسی به همگان انعکاس بدهد.

مداح نباید در برابر قضایای روز ساکت باشد/ روضه حضرت رقیه(س)بیشتربه دل می نشیند

سجاد قاسمی یکی از مداحان برجسته استان گیلان در گفتگو با خبرنگار سرویس مذهبی ۸دی نیوز، به مناسبت فرا رسیدن ۵ صفر سالروز شهادت حضرت رقیه(س) از نحوه مداح شدنش تا غمناک ترین روضه ای که خوانده است، را تشریح کرد.

۸دی نیوز: از چه زمانی مداحی را شروع کردید و اولین روضه ای که خواندید چه بود؟

قاسمی: سال۷۸ بود که به لطف الهی و دعای خیر پدر و مادرم توانستم که مدال نوکری اهل البیت(ع) را به گردنم بیندازم و اولین باری هم که توفیق شد رسما روضه بخوانم در یک جلسه خانگی بود که عنایت شد روضه بی بی سه ساله را بخوانم که البته هیچ وقت از یادم نمی رود.

 ۸دی نیوز: آیا در عرصه مداحی استادی هم داشته اید؟

قاسمی: بله، بنده محضر بزرگانی همچون آقای سلحشور که از مداحان شاخص هستند بهره زیادی بردم و در همان اوایل مداحی هم به صورت تلفنی و حضوری خدمتشان می رسیدم و رفع اشکال می نمودم و سعی می کردم نکات و راهنمایی های ایشان را در مداحی اجرا و پیاده کنم.

۸دی نیوز: چرا آقای سلحشور را به عنوان استاد خود انتخاب کردید؟

قاسمی: زیرا ایشان یک فرد مخلص، متواضع و همچنین در موضوع مداحی توانمند هستند و از همه مهم تر یک مداح ولایتی و ارزشی هستند و این برای بنده یکی از ملاک های اصلی به حساب می آید.

ghasemi

۸دی نیوز: شما به عنوان یک مداح چقدر با فضای موسیقی و هنر امروز آشنایی دارید؟

قاسمی: بنده در زمینه موسیقی و دستگاهای آوازی تخصصی ندارم اما مدتی است که کتاب هایی راجع به دستگاه های آوازی را مطالعه می کنم و امیدوارم که با عنایت الهی بتوانم هر چه زودتر این علم را فرا بگیرم.

۸دی نیوز: اصولاً نیازی هست که مداح درباره این مسائل(دستگاه های موسیقی) اشراف داشته باشد؟

قاسمی: اگر بخواهیم خیلی اصولی و قانونی یعنی بر اساس دستگاه موسیقی مداحی کنیم خیلی موفق تر خواهیم بود، لذا این باعث می شود صدای مداح هم در جلسات گرفته نشود چون کسی که براساس دستگاه و قاعده نخواند، دادهایی که می زند و فراز و فرودهای که انجام می دهد باعث میشود صدایش بگیرد و معمولا در این زمینه می شود آقای کریمی را به عنوان کسی که این اصل را رعایت می کنند و همیشه هم موفق هستند مثال زد.

۸دی نیوز: شعرهای مداحی را براساس چه معیاری انتخاب می کنید؟

قاسمی: وقتی مداحی می خواهد شعری را انتخاب کند چند چیز برایش حائز اهمیت است، اول اینکه شعر انتخاب شده چه نوع شعری است؟ آیا غزل، قصیده، رباعی و … است یا خیر که هر کدام برای خود تعریفی دارد. اما مسئله دوم که خیلی هم مهم میدانم و با توجه به فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری(حفظه ا…) در خصوص شعر خوب  که فرمودند: هر شعری را نخوانیم، هر سبکی و هر روضه ای را نخوانیم، در اشعارمان باید لفظ، سبک و محتوا را در نظر بگیریم. حال می بایست نگاه کرد که آیا آن شعراز لحاظ محتوایی پر بار می باشد یا نه؟ و موضوع سوم اینکه آیا شعر انتخاب شده به دل خود شخص نشسته و آیا توانسته است با آن شعر ارتباط برقرار کند یا خیر؟ همه اینها سوالهایی است که یک مداح در موقع انتخاب شعر از خود می پرسد که البته بنده هم سعی میکنم این نکات را رعایت کنم.

ghasemi2

 ۸دی نیوز: رابطه یک مداح با عالم سیاست باید چطور باشد؟

قاسمی: به نظر بنده مداح باید به روز باشد و سعی کند از موضوعات و اتفاقاتی که در جامعه به وجود می آید مطلع باشد لذا می تواند مسایل روز را از طریق مطالعه و رصد سایتها پی گیری کند. مثلاً وقتی قضیه بحرین، فلسطین، سوریه و یا هرکشوری که مورد ظلم قرار می گیرد مداح نباید در برابر آن ساکت بنشیند و همچنین واکنش و تکلیف خود را در قالب سبک ها و اشعار حماسی به همگان انعکاس بدهد. البته بنده هم چند باری از سبک های دوستان شاعر و سباک بهره برده ام و ازدرگاه الهی توفیقات روز افزون را برای این عزیزان آرزومندم.

۸دی نیوز: روضه ای هست که به آن اردات خاصی داشته باشید و برایتان بیشتر عمناک باشد؟

قاسمی: تمامی روضه ها جان سوز است اما آن روضه ای که بیشتر به دل ما می نشیند روضه ی حضرت رقیه (س) است که حقیقتا روضه سختی است. انسان وقتی مقاتل را نگاه می کند تعجب می کند که این خانم سه ساله با این سن کم و اتفاقاتی که برایشان بوجود آمده چه حماسه ی بزرگی را خلق کردند. لذا در باب توسل به این خانم بزرگوار، بزرگانی از علما و عرفای دین ما بودند که متواضعانه و خاشعانه به درگاه این بانوی بزرگوار متوسل می شدند و از ایشان حاجت می گرفتند.

 ۸دی نیوز: معمولاً کدام شعر را بیشتر در خلوت خودتان زمزمه میکنید؟

قاسمی: تو همچو من سر کویت هزارها داری      اما بدان که گدایت فقط تو را دارد

۸دی نیوز: در پایان صحبت خاصی دارید؟

قاسمی: عرض خاصی ندارم از شما و دوستان بزرگوارتان در پایگاه خبری تحلیلی هشت دی نیوز هم به خاطر زحماتتان تشکر می کنم. یا علی مدد التماس دعا.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
حسن نیا
ممنون از هشت دی که با مداحان انقلابی شهرمان مرتبط است
در حاشیه