نماینده ی مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی:

رشد اقتصادی کشور همچنان منفی است / آمار و ارقام اعلامی جنبه شعاری دارد و خیلی با واقعیت‌ها منطبق نیست

اسدالله عباسی با تاکید بر اینکه برجام هیچ تاثیری برزندگی مردم نداشته است، گفت: مردم پس از برجام نه تنها پیشرفت محسوسی در وضعیت معیشتی خود حس نمی‌کنند بلکه شاهد یک روند رکودی در اقتصاد هستند.

رشد اقتصادی کشور همچنان منفی است / آمار و ارقام اعلامی جنبه شعاری دارد و خیلی با واقعیت‌ها منطبق نیست

به گزارش ۸دی؛ اسدالله عباسی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاثیر برجام بر زندگی و معیشت مردم کشورمان اظهار داشت: کشور ما در سال‌های اخیر شاهد تحریم های اقتصادی بوده  و بسیاری از این تحریم‌ها هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در مقطعی، مسئولان تصمیم گرفتند از طریق مذاکره به رفع تحریم ها بپردازند، ادامه داد:‌ در جریان مذاکرات، گروه ۱+۵ خواستار ایجاد محدودیت هایی در جریان فعالیت هسته ای ایران شد. تیم مذاکره کننده ایرانی هم تعهداتی به طرف مقابل داد و بدین صورت توافقی بین دو طرف حاصل شد.

این نماینده مجلس با اشاره به صحبت‌های دولتمردان در جریان مذاکرات و منوط کردن حل مشکلات داخلی کشور به رفع تحریم‌ها گفت: متاسفانه برخی از مدیران اجرایی بسیاری از مسایل اقتصادی را به برجام گره زدند در حالی که واقعیت این نبود. این مشکلات می‌توانست با مدیریت توانمندی‌های داخلی حل شود و ربطی هم به تحریم اقتصادی نداشتند.

عباسی با بیان اینکه از آنجا که اینگونه سخنان فضای جامعه را ملتهب کردهو دولتمردان همحل مشکلات اقتصادی را به سمت برجام جهت دادند، لذا بسیاری از امور اقتصادی ما دچار رکود و بسیاری از سرمایه گذاری‌ها متوقف و تولیدات دچار اختلال شد افزود: ما به یک ثبات اقتصادی نیاز داشتیم اما با اظهارنظرهای غیرکارشناسی و رفتارهای دیپلماسی غیرکارشناسی برخی افراد نتوانستیم مسیر خود را به درستی طی کنیم.

وی با اشاره به بدعهدی کشورهای ۵+۱ در عمل به تعهدات خود تصریح کرد: پس از اجرایی شدن برجام، ایران به تعهدات خود عمل کرد اما طرف غربی به تعهدات خود پایبند نبوده و هیچ تغییری در مسایل اقتصادی مثل وضعیت معیشیت، تولید و اشتغال صورت نگرفت. اگر هم صحبتی از رفع تحریم‌ها و بازگرداندن اموال ایران است، فعلا روی کاغذ است و در عمل چیزی ندیدیم.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال از مسئولان دولتی که در حوزه انتخابیه رودسرو دیگر حوزه های انتخابیه دیگر چند کارگاه تولیدی نیمه تعطیل را فعال کردند و چه تعداد اشتغال ایجاد کردند، ادامه داد: متاسفانه آمار و ارقام مطرح شده نیز جنبه شعاری و رسانه‌ای داشته و خیلی با واقعیت‌ها منطبق نیست؛ واقعیت این است که در حال حاضر در اقتصاد رکود داریم و رشد اقتصادی کماکمان منفی است.

عباسی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی نمی‌توانیم به شعارها و تحلیل‌های سیاسی برخی افراد که مدعی صاحب‌نظر بودن هستند، متکی باشیم، گفت: واقعیت جامعه این است که هیچ تغییری در رفتار ۵+۱ صورت نگرفته و بانک‌های بزرگ هنوز تعطیل هستند و هیچ سرمایه‌گذاری صورت نگرفته حتی ارزهای ما آزاد نشده و معاملات ایران با یورو و ارزهای خارجی دیگر کشورها انجام می‌شود.

وی با بیان بر اینکه برجام هیچ تاثیری برزندگی مردم نداشته است، تاکید کرد: مردم پس از برجام نه تنها پیشرفت محسوسی در وضعیت معیشتی خود حس نمی‌کنند بلکه شاهد یک روند رکودی در اقتصاد هستند. امیدواریم در فرصت‌های باقی مانده در آینده شاهد باشیم که با اتکا به اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال در کشور رونق بگیرد.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان گفت: در حال حاضر در تامین سرمایه در گردش برای رونق تولید مصوباتی داشتیم اما هنوز یک ریال هم به تولیدکنندگان داده نشده و بانک‌ها می‌گویند که اعتباری نداریم. فعلا همه این مصوبات روی کاغذ است. همچنین صدها شرکت تولیدی نیمه تعطیل داریم و تولیدکنندگان منتظرند تا در بحث اعتباری گشایشی شود.

عباسی با تاکید براینکه برجام تاثیر جدی بر زندگی و معیشت عامه مردم نداشته است، تصریح کرد: قرار براین بود که برجام مشکلات اقتصادی کشور را حل کند اما هنوز هیچ تاثیری نداشته و منتظریم تاثیر آن را بر معیشت مردم ببینیم.

وی با بیان اینکه درآمد مردم ناشی از حقوق و دریافتی‌های کارمندان و کارگران یا تولیدات کشاورزی، دامیو خدماتی است، ادامه داد: پس از برجام چه تغییری در درآمد مردم بوجود آمده؟ آیا درصدی به حقوق و مزایای آنها اضافه شده یا توانسته‌اند تسهیلات بگیرند یا قدرت خریدشان بالا رفته و یا توانستند برای فرزندانشان اشتغال ایجاد کنند؟

نماینده مردم رودسر در مجلس با بیان اینکه در مورد تاثیرات برجام بر زندگی مردم باید نگاه واقع بینانه داشت نه صرفا بدبینانه یا خوشبینانه، تصریح کرد: مجلس باید در راستای رفع موانع تولید به دولت کمک کند. قوه مقننه آمادگی اصلاح قوانین و یا تصویب لوایح دولت در این زمینه را دارد.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان اضافه کرد: امیدواریم هرچه زودتر با اتکا به توانمندی‌های داخلی کشور و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وضعیت اقتصادی جامعه رونق یابد زیرا وضعیت اقتصادی به اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ارتباط داشتهو باید در حل آنها تسریع شود.

منبع: پایگاه خبری 598

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه