ما راجع به دولت گذشته صحبتی نکردیم/ فقط ۲ الی ۳ آمار را گفتیم که اینها ناراحت شدند

رییس‌جمهور با اشاره به برخی انتقادات از گزارش ۱۰۰ روزه دولت، گفت: فقط ۲ الی ۳ آمار را گفتیم که اینها ناراحت شدند. این آمارها هم برای شخص من نبود، بلکه آن را از مرکز آمار نقل کردیم که اتفاقا رئیس مرکز آمار هم اصلا عوض نشده است.

ما راجع به دولت گذشته صحبتی نکردیم/ فقط ۲ الی ۳ آمار را گفتیم که اینها ناراحت شدند
به گزارش سرویس سیاسی ۸دی نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور که صبح امروز به مناسبت سالروز ۱۶ آذر روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته بود، در پرسش و پاسخ دانشجویی و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما بارها فرموده‌اید، بار این رای را بر دوش خود حس می‌کنم؛  به چه میزان در اولویت‌های خود نظام علمی را مدنظر قرار می‌دهید، گفت: حتما نظام علمی در اولویت است، حتی اگر سیاست خارجی و اقتصاد ما قرار است محکم باشد، باید متکی بر علم باشد. مگر شما فکر می‌کنید با دنیا تعامل کردن بدون علم امکانپذیر است؟
وی افزود: هیچ شکی نیست که فرهنگ اولویت اول است، هیچ شکی نیست که علم و مراکز علمی جزء اولویت‌های اول ما است. اما اگر می‌بینیم که در این دولت و در گزارش ۱۰۰ روزه تکیه بر سیاست خارجی و مسائل اقتصادی بوده، به خاطر این است که مشکلات در این بخش زیاد بوده و این خواست مردم بوده است.
روحانی خاطرنشان کرد: دولت از همان اول شعار حل مشکلات اقتصادی، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان را داده و بر آن پایبند خواهد بود.
در این میان تعدادی از  دانشجویان شعار «فضای امنیتی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» که روحانی در پاسخ به این شعار پاسخ داد ما در کلیت این شعار را قبول داریم، معتقدیم علم و تحقیق در سایه دوربین و دورباشی محقق نمی‌شود. باید فضای علمی‌مان یک فضای آزاد باشد و آزادی آکادمیک مورد اعتماد ما است و در این فضاست که علم تولید و بهتر حاصل می‌شود.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما ۴ ماه است دولت را تحویل گرفته‌اید و در این مدت چه تلاشی برای ترمیم جایگاه دانشجو، و دانشگاه کرده‌اید، اظهار داشت: من فکر می‌کنم که دولت همه تلاش خود را برای آرام بودن فضای دانشگاه انجام داده است، ما می‌خواهیم تشکل‌های دانشجویی برای فعالیت شان آزاد باشد، دولت تلاش می‌کند که نهاد علم را در اختیار دانشجویان و دانشگاه قرار دهد، چرا که دولت معتقد است فضای دانشگاه و اداره آن توسط اساتید و هیئت علمی میسر است و وزرا عمدتا باید نقشی هماهنگ‌کننده داشته باشند.
وی در این ارتباط خاطرنشان کرد: همه تلاش‌مان در این است که برای اشتغال دانشجویان که بزرگترین نگرانی دولت نیز برای سال‌های آینده است، برطرف و فعال شود. دانشگاه‌های ما باید اختیار لازم برای تولید و خدمات را داشته باشند و اینها توجهاتی است که دولت به دانشگاه داشته و دارد.
مجری برنامه از روحانی پرسید که برای آگاه کردن مخالفین خود نسبت به عملکرد سیاست خارجی‌تان چه روندی را در پیش گرفته‌اید و به چه میزان تاکنون در این راه عملکرد داشته‌اید، گفت: راه سیاست خارجی دولت بیان کردن و تشریح مبانی و آثار آن است و در این کار فقط دولت مسئول نیست و همه دانشجویان باید واقعیت‌ها را به مردم بگویند که به هر حال توافق کوتاه‌مدت اولیه ما چه گره‌هایی را باز می‌کند.
به گزارش تسنیم، همزمان با این بخش از سخنان روحانی تعدادی از دانشجویان نیز «انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است» سر دادند که رئیس‌جمهور در پاسخ به آنها گفت: همه حقوقی که حق مسلم مردم است، دولت مورد مراعات قرار داده و خواهد داد و قطعا در آن چارچوب حرکت خواهیم کرد و به نظرم هم دولت، هم دانشجویان و هم فرهیختگان باید آثار توافق هسته‌ای را به مردم بیان کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه احترام و عزت امروز ملت ایران در سطح جهانی نسبت به سال‌های قبل به مراتب بالاتر است، افزود: شرایط جهانی فضا را برای کارآفرینان ما در بخش تولید و خدمات فعال‌تر کرده است، شما می‌بینید که صدای جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای به مردم بیان می‌شود که چهره واقعی‌اش را به مراتب بهتر از سال‌های قبل نشان می‌دهد و همه اینها آثار سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است.
روحانی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه دولت شما چه راهکاری برای جلوگیری از خروج بیش‌از حد نخبگان تدبیر کرده است و از طرفی می‌دانید تعدادی از اساتید در سال‌های گذشته با چه معیاری جذب دانشگاه‌ها شده‌اند؛ برنامه‌های شما برای این کار چیست، اظهار داشت: چرا باید نخبگان از کشور خارج شوند؟ ما چند روز پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دقیقی از دکتر ستاری از میزان خروج نخبگان از کشور دریافت کردیم، البته تعدادی می‌تواند قابل قبول باشد، اما وقتی از حد خود بالاتر رفت باید علل و عوامل آن را بررسی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از نخبگان حقیقتاً برای فعالیت خود فضایی نمی‌بینند و ما باید فضای لازم برای آنها ایجاد کنیم. دانشگاه فقط علم و سیاست نیست. در دانشگاه‌ها اخلاق و فرهنگ را هم باید توسعه دهیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته اگر احساس مسئولیت به ملت و وطن در میان همه آحاد جامعه تربیت شود، حتی کسانی هم که خارج را برای ادامه زندگی خود مناسب می‌دانستند به داخل می‌آیند.
روحانی در پاسخ به پرسش دیگری با این مضمون که چرا در گزارش ۱۰۰ روزه شما فضای تخریب دولت قبل بیشتر محسوس بود، افزود: ببینید از ابتدا ما به مردم گفته بودیم که مساله را به مردم گزارش خواهیم داد. در این گزارش بر ۲ موضوع تاکید داشتیم، یکی اینکه چه دولتی را تحویل گرفته‌ایم و دوم اینکه در طول ۱۰۰ روز از عمر دولت چه اقدامات و تصمیماتی اتخاذ شده است.
وی افزود: ما راجع به دولت گذشته صحبتی نکردیم، فقط ۲ الی ۳ آمار را گفتیم که اینها ناراحت شدند. این آمارها هم برای شخص من نبود، بلکه آن را از مرکز آمار نقل کردیم که اتفاقا رئیس مرکز آمار هم اصلا عوض نشده است. همچنین بخش دیگری از این آمار را رئیس خزانه به من داده بود که رئیس خزانه هم عوض نشده است.
روحانی افزود: اگر ما اعلام کردیم که رشد اقتصادی ما ۵.۸- بوده است، کسی باید بدش بیاید؟ اینها آمار است. اگر گفتیم دولت بدهی‌های بزرگی را جا گذاشته، همه‌اش ۳ رقم آن را گفته‌ایم و بقیه را نگفته‌ایم، اگر ما حرف از بدهی ۷۴ هزار میلیارد، ۵۵ هزار میلیارد و ۶۰ هزار میلیارد سخن گفته‌ایم بدانید هنوز بقیه را نگفته‌ایم.
رئیس‌جمهور برهمین اساس تصریح کرد: ما گفتیم امسال باید ۷.۲ تن گندم بخریم،  این چه ربطی به تخریب دارد؟ اگر شما می‌توانید اعلام کنید به مردم که نان نخورند، بگویید که ما هم گندم وارد نکنیم، من به عنوان امین مردم مسئولم مشکلات کشور را بگویم.
وی تصریح کرد: همه کارهایی که در بخش اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی و داخلی در ۱۰۰ روز انجام شده بود را گفتم، قضاوت‌کننده مردم هستند، حتی همه آنهایی که تند حرف زدند رفتند نظرسنجی کردند و دیدند که مردم نسبت به ۱۰۰ روزه چه می‌خواهند و چه گفته‌اند. به هر حال ما به اندازه ۱۰۰ روز کارهایی را انجام داده بودیم و گزارش آن را اعلام کردیم.
روحانی با بیان اینکه دولت با کار شبانه روزی موفق شد بودجه ۹۳ را اجرایی و برای اولین بار طبق قانون آن را به موقع تحویل مجلس دهد، گفت: اگر ۱۵ آذر جمعه نبود، ما آماده بودیم جمعه بودجه را تحویل دهیم، در واقع ما از غروب ۱۴ آذر حاضر بودیم بودجه را به مجلس ارائه دهیم. اما خود مجلس گفت چون جمعه تعطیل است و شنبه مجلس جلسه‌ای ندارد، بهتر است یکشنبه تقدیم مجلس شود.
وی در ادامه و در این بخش از سخنانش به مزاح و در واکنش به سوال قبلی مجری برنامه گفت: نکند اینکه ۱۵ آذر آمادگی تحویل بودجه به مجلس را داریم هم تخریب دولت قبل است؟/ snn

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه