ناکامی‌های اقتصاد را به گردن طرح شبنم نیندازید/ حذف با دستور وزیر ممکن نیست

در اینجا سخنان ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در برنامه مناظره که با موضوع حذف ایران کد و شبنم برگزار شد، آورده شده است.

ناکامی‌های اقتصاد را به گردن طرح شبنم نیندازید/ حذف با دستور وزیر ممکن نیست

به گزارش ۸دی نیوز، برنامه مناظره  با موضوع حذف ایران کد و شبنم با حضور مهدی ابویی، حسین گرسویی، محمد حسین برخوردار، مجیدرضا حریری و ایرج ندیمی برگزار شد.

در اینجا سخنان ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی آورده شده است.

ناکامی‌های اقتصاد را به گردن طرح شبنم نیندازید/ حذف با دستور وزیر ممکن نیست

در پایان دور اول مناظره ایرج ندیمی گفت : ما در مبانی با هم توافق داریم همه موافق هستیم که باید از تولید داخل حمایت شود و باید همه مؤلفه‌های ارتقاء ساختار‌های اقتصادی مورد رعایت قرار گیرد.

وی افزود: در کشوری که قرار است تولید محور اقتصاد باشد ناچار هستیم تا دروازه‌های ورودی کشور را کنترل کنیم، همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند مرزها کافی نیست، رصد کنید تا مغازه‌ها.

وی در خصوص هزینه‌های این طرح گفت: این طرح هزینه‌ای برای دولت ندارد. بخش نازلی یعنی هر اتیکت ۷۰ تومان دارد که آن را مردم پرداخت می‌کنند که نسبت به مزایای که دارد می‌ارزد چرا که در بهداشت و سلامت مردم نیز تأثیر مستقیم دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سؤال که این طرح در کشورهای دیگر اجرا نمی‌شود، گفت: حداقل در ۴۰ کشور دیگر طرح‌هایی از این دست اجرا می‌شود لذا درست نیست همه ناکامی‌های اقتصاد را به گردن سیاست‌هایی از این دست بیندازیم. شاید مربوط به برخی سیاست‌ها باشد اما نمی‌توان گفت ناکامی‌های اقتصاد مشخصا مربوط به کدام سیاست است.

ندیمی گفت: اینکه گفته می‌شود عدم هماهنگی بین مجریان طرح و صنوف توزیعی وجود دارد درست نیست و این را نمی‌پذیریم.

وی افزود: هر پدیده‌ای محاسنی دارد و معایبی هم دارد لذا باید بسنجیم و ببینیم آیا محاسن بر معایب می‌چربد یا خیر.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حذف طرح شبنم با دستور وزیر ممکن نیست و من معتقدم ادله‌ای که آورده‌اند ادله محکمی نیست، ولی ایراداتی دارد و برای حذف آن برای مراحل آن طی شود.

وی افزود: کد‌گذاری شفاف و بازرسی از کالاها از تولید داخل حمایت کرده به کاهش بیکاری کمک کرده و باعث توسعه اشتغال می‌شود.

در دور دوم مناظره که هرکس مهمانان صحبت های دیگران را نقد می کرد.

شناسنامه‌دار کردن کالاها نقطه مشترک همه ماست

ایرج ندیمی با اشاره به اینکه فکر نمی‌کنم کارشناسان با شناسنامه‌دار بودن کالاهای وارداتی مخالفتی داشته باشند، اظهار داشت: در این زمینه همه اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: در زمینه روش اجرا هر کسی پیشنهادی دارد. متاسفانه برخی وزرا فکر می‌کنند که حکومت عوض شده است در حالی که دولت تغییر کرده است.

ندیمی با اشاره به اینکه در قانون مالیات ارزش افزوده برای همه صنوف تعریف مشخصی از جمله خرید، فروش و فاکتورها شده است، گفت: فاقدین پروانه کسب در این زمینه با محدودیت‌هایی نیز مواجه شده است.

وی با بیان اینکه صحبت‌ها هم باید منطقی باشند و هم به صورت اخلاقی بیان شود، تاکید کرد: هر فردی در دولت نظر خود را اعلام کرده و باید روی جنبه‌های کارشناسی این طرح کار شود.

بنابر این گزارش، محمدرضا حریری تاکید کرد: آیا در تمام دنیا از طرح شبنم استفاده کرده‌اند؛ وزیر فعلی معتقد است که نباید این طرح اجرا شود چرا که وی متولی این قانون است.

حریری خطاب به ابویی گفت: شما از طرف چه کسی صحبت می‌کنید که وی در پاسخ تاکید کرد که ما به عنوان کارشناس در این جمع حاضر شده‌ایم.

ندیمی در ادامه با بیان اینکه نباید بحث حذف طرح شبنم یا عدم حذف به حاشیه رانده شود، گفت: این جا حاضر شدیم تا با تنویر و روشن کردن افکار عمومی معضلی را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در قانون تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح شبنم گنجانده شده است،‌گفت: نمی‌توانیم این طرح را با حرف تغییر داد چرا که قانونی شده است.

زیرسئوال بردن سخنان ندیمی و حریری توسط یکدیگر

حریری در بخشی از سخنان خود گفت: آقای ندیمی در ابتدا عنوان کردند که این طرح در ۴۰ کشور دنیا اجرا می‌شود که به نظرم این ۴۰ کشور عبارتند از کنیا، کلمبیا و بورکینوفاسو که یک مشت کشور آفریقایی هستند.

حریری خاطرنشان کرد: در واقع ما به کشورهایی استناد می‌کنیم که هیچ نظام مشخص اقتصادی ندارند.

ایرج ندیمی در واکنش به سخنان حریری گفت: به هیچ عنوان گفته‌های شما تایید نمی شود، زیرا هم‌اکنون کشورهای بزرگی مانند آلمان، فرانسه، کانادا و حتی استرالیا از این طرح استفاده می‌کنند، بنابراین کشورهای آفریقایی که شما عنوان کردید، را من تکذیب می‌کنم.

دولت برای مبارزه با قاچاق لایحه بدهد

در ادامه مناظره تلوزیونی امروز که با موضوع ایران کد و شبنم برگزار شد، مجری برنامه سوالاتی را از حاضران جلسه پرسید.

از ندیمی پرسیده شد که آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند طرحی که در قانون برنامه پنجم به تصویب رسیده را لغو کند؟

وی پاسخ داد: در مورد قانون برنامه پنجم توسعه حتما باید دو سوم نمایندگان با آن موافق باشند بنابر این امکان تغییر قانون و یا لغو آن نیست.

این نماینده مجلس افزود: در همین باره دولت می‌تواند برای کنترل قاچاق و یا طرحی در راستای آن در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد زیرا این مباحث به یکباره قابل تصمیم‌گیری نیست.

وی تأکید کرد: نباید رفتارهایی کرد که به نفع ورود بیشتر کالا شود.

یکی دیگر از حاضران که فروشنده لوازم صوتی تصویری بود، از نمایندگان مجلس پرسید که چرا برای جلوگیری از قاچاق تعرفه‌ها، پائین در نظر گرفته نمی‌شود.

در این باره ایرج ندیمی با بیان اینکه نرخ پایه تعرفه واردات ۴ درصد است، گفت: علت اصلی قاچاق تنها تعرفه نیست و دولت می‌تواند بر اساس تعرفه ۴ درصدی واردات را مدیریت کند.

وی برای چندمین بار تاکید کرد که یک وزیر دولت نمی‌تواند یک طرح قانونی را حذف کند و تنها در صورت نمایندگی از کل هیئت وزیران درباره این طرح می‌تواند، پیشنهادی داشته باشد.

ندیمی گفت:‌ ما هم معتقدیم که نباید تعرفه‌ها به نفع قاچاق تعریف شود؛ تمام کسانی که اظهارنظر می‌کنند، واردکننده هستند و آیا تولیدکننده هم با حذف طرح شبنم موافق است؟/ فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
امیر
برای مبارزه با قاچاق طرح شبنم بهترین وکارامد ترین طرح بود که متاسفانه مخالفت میکنند وسنگ اندازی چون طرح خوبی است
در حاشیه