سرویس سیاسی 8دی
به مناسبت میلاد با سعادت علی بن موسی رضا(ع)؛

سبک زندگی امام رضا(ع)، الگویی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی سبک زندگی ائمه معصومین(ع) است و احکامی که در دین بیان شده، مانند سرمایه گذاری صحیح و درست، اسراف نکردن و ضایع نکردن مال و دست نبردن در بیت‌المال، عدم وابستگی اقتصادی به بیگانگان و دشمنان، اتکا بر توان و تولید داخلی و… از اصول اقتصاد مقاومتی هستند.

سبک زندگی امام رضا(ع)، الگویی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش ۸دی؛ با شدت گرفتن فشارهای ناشی از تحریمهای اقتصادی بین المللی و همچنین اثبات ناکارآمدی برجام و توافق هسته ای با غرب در یک سال گذشته، اقتصاد کشور در شرایط ویژه ای قرار گرفته است. مقام معظم رهبری با آگاهی کامل از حربه ی اقتصادی دشمنان و هدف شوم آنها از تشدید فشارهای همه جانبه به جمهوری اسلامی ایران، آنچه در چند سال اخیر مورد تاکید قرار داده اند بحث اقتصادی مقاومتی بوده است. به ویژه اینکه ایشان امسال را به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری نموده اند. دراین شرایط انتظار از مسئولین این بود که استراتژی اقتصاد مقاومتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و نمود آن در سبک زندگی مردم کشور متبلور شود. اقتصاد مقاومتی به معنای حداقل کردن وابستگی ها به خارج و حمایت از تولید داخل میباشد. قدرتهای غربی برآنند تا به هر نحوی به تغییر در سبک زندگی مردم در زمینه های مختلفی همچون تغییر در پوشش، رفتار مصرف کنندگان و غیره بپردازند.

376678

اقتصاد مقاومتی سبک زندگی ائمه معصومین(ع) است و احکامی که در دین بیان شده، مانند سرمایه گذاری صحیح و درست، اسراف نکردن و ضایع نکردن مال و دست نبردن در بیت‌المال، عدم وابستگی اقتصادی به بیگانگان و دشمنان، اتکا بر توان و تولید داخلی و… از اصول اقتصاد مقاومتی هستند.

به مناسبت ولادت نورانی امام هشتم ما شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، بر آن شدیم تا به بخشی از سبک زندگانی این امام عزیز که در راستای اقتصاد مقاومتی تعریف و ارزیابی می شود، بپردازیم. امیدواریم که مورد توجه مخاطبین محترم ۸دی قرار گیرد. سبک زندگی اقتصادی امام رضا تابع سه اصل تولید حداکثری، مصرف اعتدالی و انفاق مازاد بود؛ سبک زندگی که زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است.
۱-تولید حداکثری: حضرت در زمین‌های اطراف مدینه کشاورزی می‌کرد. ایشان کسی که در راه تامین معیشت خانواده خود را به سختی می‌اندازد را همانند جهادگر در راه خدا می‌داد
۲-مصرف اعتدالی: مصرف به اندازه و قناعت سیره حضرت بود. ایشان همواره توصیه می فرمود که در مصرف میانه روی کنید چه در زمان فقر و چه در زمان توانگری؛ از دیگران دستگیری کنید چه زمانی که اموال اندکی دارید چه وقتی مال زیادی دارید، زیرا خداوند در روز قیامت یک نصفه خرما را چنان بزرگ نماید که مانند کوه احد باشد. امام می فرمود اگر زمام حکومت را به دست گیرم غذای پست و بد خواهم خورد، پس از غذای خوب که قبل از دوره زمامداری ام روا بود و لباس درشت و زبر خواهم پوشید و راحتی و آسایش را کنار خواهم گذاشت. ایشان همچنین می فرمایند: در دورانی که به عنوان فردی در میان امت به سر می برم رواست که خوراک و لباسی همچون دیگران داشته باشم، و کمی آسایش ببینم، اما اگر زمام جامعه را در دست بگیرم، می باید با پایین ترین طبقات زندگی کنم، و شب از روز نشناسم و همواره برای آسایش مردم و سامان یافتن زندگی انسان ها بکوشم.

۳-انفاق مازاد درآمد: امام رئوف کمک کار فقرا و مستمندان بود.نقل شده روزی غلامان حضرت میوه ای را نصفه نیمه خورده بوده و باقیمانده را دور انداخته بودند حضرت به انان فرمود: سبحان الله اگر شما از ان بی نیازید کسانی هستند که به ان نیازمندند ان را به کسی بدهید که نیازمند ان باشد.
این سبک زندگی اقتصادی سبکی است که باعث افزایش قدرت مقاومت جامعه اسلامی در مقابل فشارهای اقتصادی دشمنان می‌شود.

همچنین براساس روایتی در تاریخ آمده است که: ابوعمرو شیبانی می‌گوید که «دیدم امام صادق(ع) در حالی‌که عرق می‌ریزد، بیل به دست و در زیر تابش آفتاب مشغول کار کردن است، عرض کردم اجازه دهید این کار را من بر عهده بگیرم اما آن حضرت فرمودند: من دوست دارم که هرکسی برای تأمین زندگی ‌و رفع مشکلات اقتصادی خود اقدام کرده و طعم زحمت و تلاش در زیر آفتاب را بچشد».

در روایت و حدیث دیگری نیز نقل شده است که فضل ابن ابی قره می‌گوید که «بر امام صادق(ع) وارد شدم و دیدم خودشان مشغول کار کردن هستند. به ایشان عرض کردیم که اجازه دهید این کار را ما یا غلامان انجام دهیم اما ایشان فرمودند: مرا به خود واگذارید چراکه دوست دارم  خداوند، مرا در حالی ببیند که با دست خود کار می‌کنم و با تحمل رنج و مشقت کسب روزی حلال می‌کنم».
منابع:
۱-تحف العقول، ص ۸۰۸.
۲-چهل حدیث، ص ۳۰
۳-مسند امام رضا ، ج۲، ص ۳۶۲
۴-همان، ص ۳۶۳.
۵-فروع کافی، ج۶، ص ۲۹.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه