در رشت صورت گرفت؛

برداشت رقم مادری برنج پرمحصول گیلانه با حضور استاندار گیلان + تصاویر

نخستین بار در کشور برداشت و تولید بذر مادری برنج پرمحصول گیلانه با حضور استاندار گیلان و معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در مرکز تحقیقات برنج کشور در رشت آغاز شد.

برداشت رقم مادری برنج پرمحصول گیلانه با حضور استاندار گیلان + تصاویر

به گزارش ۸دی، محمدعلی نجفی در این مراسم هدف از تحقیقات کشاورزی  را دست یابی به آخرین یافته‌های علمی وفنی با امکانات روز و مناسب با شرایط آب و هوایی در خصوص محصولات استان دانست و اظهار داشت: در این راستا مرکز تحقیقات برنج کشور موفق گردید رقم جدید برنج پرمحصول گیلانه را معرفی کند.

وی رقم جدید برنج گیلانه را حاصل تلاش مجموعه ی مرکز تحقیقات برنج کشور دانست و افزود: این رقم از برنج در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به برنج‌های بومی افزایش تولید داشته و باتوجه به قد کوتاه‌تر این محصول در برابر باد و باران مقاوم‌تر خواهد بود.

استاندار گیلان با بیان اینکه در رقم جدید برنج گیلانه طعم برنج اصیل گیلان حفظ کرده گفت: افزایش کمییت و کیفیت و حفظ طعم برنج اصیل گیلانی ۳ مولفه مهمی به شمار می‌رود که در برنج گیلانه برروی آن تأکید شده است.

استاندار گیلان همچنین برضرورت تولید فراگیر این رقم از برنج تأکید کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور گفت : از خصوصیات بارز این رقم پاکوتاهی، زودرسی و کیفیت پخت بسیار مطلوب همانند ارقام محلی ایرانی با عملکرد بیشتر از ارقام بومی می‌باشد.

فرامرز علی‌نیا افزود: در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیلانه بوده است که با استقبال کشاورزان سطح زیر کشت رقم گیلانه در سال ۱۳۹۵ به ۲۰۰ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه از خصوصیات بارز این رقم بنا به اذعان کشاورزان عدم خوابیدگی، زودرسی و دارا بودن کیفیت پخت مطلوب، مشابهه ارقام محلی است گفت: از موفقیت‌های ما  در سال جاری، تولید حدود ۱۵ تن بذر مادری رقم گیلانه برای اولین بار است که با توجه به روند استقبال کشاورزان، امکان تولید بذرهای گواهی شده این رقم برای کشت حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان گیلان خواهد بود.

در پایان برداشت این محصول استاندار گیلان از طرح های تحقیقاتی این موسسه در زمینه معرفی رقم های جدید بازدید کرد.

گفتنی است اولین برداشت رقم گیلانه در سال گذشته در منطقه آبکنار انزلی توسط استاندار گیلان انجام شد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه