در مناظره زنده شریعتمداری و خرازی چه گذشت؟

شریعتمداری: بیایید زندگی بنده را با دوستانتان مقایسه کنید/ خرازی: برخی نمی‌گذارند برجام به نتیجه برسد

حتی اگر این مناظره هیچ نتیجه ای در اثبات حقانیت گفتمان حزب الله و بی نتیجه بودن برجام پر خسارت نداشت، می توان با قاطعیت تنها و تنها یک نتیجه برای آن نظر گرفت که همانا نشان دادن منطق و تربیت اصلاح طلبان است.

شریعتمداری: بیایید زندگی بنده را با دوستانتان مقایسه کنید/ خرازی: برخی نمی‌گذارند برجام به نتیجه برسد

به گزارش ۸دی، همانگونه که در خبرها آمده بود دیشب در برنامه نگاه یک،  مناظره ای با حضور حسین شریعتمداری و محمدصادق خرازی پیرامون برخی اقدامات دولت فعلی و گذشته انجام شد که در پایین به صورت خلاصه به این مناظره و متعاقبا تحلیل های آن اشاره خواهیم نمود:

خرازی: رییس‌جمهوری که شما طرفدارش بودید در زمان شهردار بودنش فجیع‌ترین فسادها صورت گرفت اما شما سکوت کردید./ رییس دولت قبلی گفت کابینه من خط قرمز است اما روحانی دستور بررسی فساد را داد./ باید با فساد غیرجناحی برخورد کرد./ این فسادها در دولت قبل هم بود./ در برابر چند صد میلیارد فساد سکوت صورت گرفت.
شریعتمداری: شما انگشت کوچک دولت قبل هم از لحاظ خدمت‌هایی که کرد نمی‌شوید./ دولت قبل زمانی دچار انحراف شد که اصلاح‌طلب شد./ شما مگر در ایران نبودید که مرا بخاطر انتقاد دو بار به دادگاه بردند؟/ زمانی که ما انتقاد می‌کردیم دوستان شما به به و چه چه می‌گفتند./ آیا اینکه می‌گویید در این دولت با قاطعیت با فساد برخورد شده، با نجومی‌ها برخورد شده؟ کدام قاطعیت؟/ سخنگوی دولت به آن فردی که حقوق نجومی گرفته می‌گوید ذخیره نظام و امانت‌دار بزرگ!/ مستند حرف بزنید/ اگر یک فیش نجومی از دولت قبل دارید بیاورید تا ما منتشر کنیم/ ما خدماتی از این دولت را منعکس می‌کنیم که دوستان سینه‌چاکش هم‌ منتشر نمی‌کنند.
خرازی: درباره برجام غلوهایی صورت گرفت/ اینکه فکر کنیم اگر برجام ‌نبود جنگ می‌شد یا اینکه زندگی مردم دچار اختلال می‌شد، غلو است/ برجام یک معجزه نیست/ بعضی‌ها خیال می‌کردند برجام موضوع چالش ایران و آمریکا را حل می‌کند، درحالی که برجام اصلا چنین کارکردی نداشت/ مذاکره‌کنندگان ارشد ما اجازه نداشتند خارج از موضوع هسته‌ای با طرف مقابل صحبت کنند/ خصومت آمریکایی‌ها بعد از برجام هم ادامه دارد.

شریعتمداری: به ما می‌گویید کاسب تحریم؛ بیاید زندگی بنده را با دوستانتان مقایسه کنید/ برجام برای ما چیزی نداشت/ تنها دستاورد برجام که می‌توان به آن تکیه کرد این است که برای عده‌ای که آمریکا را کدخدا می‌دانستند نشان داد آمریکا قابل اعتماد نیست/ می‌گویند از دستاوردهای برجام این است که ما آب سنگین می‌فروشیم؛ ما را مجبور کردند که آب سنگین بفروشیم/ مذاکره شد که تحریم‌ها برداشته شود، اما هیچ کدام برداشته نشد.
خرازی: مشکل اقتصاد ملی ما برجام نیست، بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی است/ خواهش می‌کنم آقای ظریف و سیف و جهانگیری یک جلسه بگذارند، من و آقای شریعتمداری هم باشیم تا مسائل مشخص شود/ برخی نمی‌گذارند برجام به نتیجه برسد/ آیا وظیفه ملی ما این است که از صبح روز برجام، دولت را بگوبیم؟
شریعتمداری: برای بار چندم تاکید می‌کنم که آقای خرازی باید برای حرف‌هایشان سند ارایه کنند، اما هیچ سندی نمی‌دهند./ اینکه می‌گویید ما گفتیم قطعنامه‌ها برای‌مان نعمت است، این را ما نمی‌گوییم، امام می‌گوید، این روزها هم رهبری می‌گویند/ با این شرایطی که راه انداخته‌اند در فردو آب‌هویج می‌گرفتیم بهتر بود/ می‌گویید اقتصاد مقاومتی؛ با کسی که می‌گوید ظرفیت کشور ما درحد آبگوشت بزباش است و می‌گوید باید مدیر از خارج وارد کنیم و… می‌توان اقتصاد مقاومتی راه انداخت؟!

در همین رابطه برخی چهره های فعال در عرصه تحلیل و خبر یادداشت هایی را در برخی شبکه های مجازی منتشر نمودند که در پایین به صورت کوتاه به آنها اشاره خواهیم نمود.
حسین شمسیان در مورد مناظره دیشب حسین شریعتمداری و صادق خرازی ضمن تیتری با این عنوان که  پر طاووس قشنگ است…! نوشت: مناظره بین آقای دکتر صادق خرازی و آقای حاج حسین شریعتمداری نماد دو جریان اندیشه ای و بالاتر از آن،نماد دو جریان «تربیتی» است.
حتی اگر این مناظره هیچ نتیجه ای در اثبات حقانیت گفتمان حزب الله و بی نتیجه بودن برجام پر خسارت نداشت، می توان با قاطعیت تنها و تنها یک نتیجه برای آن  نظر گرفت که همانا نشان دادن منطق و تربیت اصلاح طلبان است. منطقی که هر قدر هم تلاش می کنند باطن خود را پنهان کنند، بازهم به اصل خود باز می گردند و آنچه ناروا ناشایست است، بر زبان می آورند
حقیقتا جز این هم انتظاری نیست وقتی رئیس جمهور منتقدان را به جهنم حواله می دهد،طبیعی است که رئیس حزب جوانان اصلاح طلب،حاج حسین را به توده ای ها تشبیه کند و حتی لهجه او در ادای کلمه «شلیک»را مورد تمسخر قرار دهد.

آقای دکتر خرازی خسته نباشید!
متاسفم برای کشورم که سالها چون شمایی دیپلمات و نماینده اش در سازمان ملل بوده، این تربیتتان است و آن هم اوج هنر دیپلماسیتان که حقیرانه ترین نامه تاریخ انقلاب را به بوش نوشتید
همچنین مجتبی ثابتی دیگر فعال رسانه ای نوشت: مناظره حاج حسین شریعتمداری و صادق خرازی بیشتر از ان که بتواند بیانگر چنته طرفین دو دیدگاه باشد به بهترین وجه چگونگی مواجهه  رجلین با مسائل  واقعی مملکت را عیان کرد.
اینکه آقای خرازی خود شروع به مباحته کرده و هرگونه توهین را روا دارد و درعین حال از ارائه هرگونه سند امتناع ورزد به کنار. اینکه  پی در پی در اثنای مباحث اقای شریعتمداری ورود کرده و باعث انقطاع بحث شود و قاعده مباحثه را به هم زند به کنار.
اینکه دولت قبل را حتی از دولت ماقبل هم بی کفایت تر دانست نیز به کنار .
اینکه حتی حاضر نشد اقرارات مدافعان برجام را به زبان بیاورد و یا حتی تقبل نماید هم به کنار.
نکته اصلی که توانست ذهن حقیر را مشغول کند وزن عربی نام خانوادگی اقای خرازی بود  که بر وزن خیاطی واقع شد . . . انچه بهتر به نظر می رسد تناسب ادبیات اقای خرازی با سیره تکنیکی خیاطها می باشد . . . خرازی بهتر از هر خیاطی اسمان و ریسمان را به هم می بافت تا نشان دهد که بافنده نیست  و مردم نبینند که می بافد.
غافل از ان که او حتی نتوانست خیاطی حاذق باشد، و با هر سوال طرف مقابل انچنان به هم می ریخت ک تمام بافته هایش توسط خویش پنبه می شد.

مهدی محمدی از استراتژیست های جوان حامی گفتمان انقلاب اسلامی که چندی پیش در مناظره با یکی از اساتید حامی سیاست خارجی دولت، توانسته بود وی را به چالش بکشد بلافاصله پس از مناظره دیشب نوشت:
مناظره امشب میان حاج حسین شریعتمداری و صادق خرازی برای من که گفت وگو با “تیر و طایفه سیاسی آقای خرازی” را چند باری تجربه کرده ام حاوی یک درس ویژه بود. خرازی در مقابل حاج حسین حتی حرفی پیش افتاده هم برای زدن نداشت منتها یک چیز را به خوبی آشکار کرد و آن ماهیت عصبی، کینه توز و بسیار افراطی این جماعت است. در مقابل دشمن ذلیل و در مقابل دوستان هتاک و دریده اند. ژست دیپلماسی می گیرند و کت و شلوارهای آنچنانی می پوشند اما در واقع چیزی بیش از مشتی شعبان بی مخ مجیزگوی امریکا نیستند. حمله کنندگان به خیمه حسین بن علی در عاشورای ٨٨ را دوست خود می خوانند اما به نماینده رهبری که می رسد یاد توده ای ها می افتند!
خلاصه اینکه اگر حاصل مناظره امشب پایان ژست گرفتن های آقای خرازی و الحاق رسمی او به “رفقای نتانیاهو در تهران” باشد، ما را بس است.
مناظره امشب آقای  صادق خرازی با حاج حسین شریعتمداری فارغ از محتوای بحث ها یک نکته مهم داشت و آن مدل شکلی این مناظره بود، مناظره آدابی دارد، رعایت انصاف، آرامش، گشاده‌رویی، استدلال طلبی، حق محوری و خطاب مودبانه سائل و مجیب (طرفین مذاکره کننده)، بخشی از آداب شکلی و اخلاق مناظره است،  در مناظره امشب نا آرامی، پرخاشگری، بی ادبی، عدم متانت و تندخویی دکتر خرازی نسبت به طرف دیگر مناظره بسیار زننده بود، مناظره امشب بیش از هرچیز نشان داد دیپلمات شیک پوش عتیقه دوست ما حداقل در مناظره آداب دان خوبی نیست و جغرافیای اخلاقی مناظره را به خوبی نمی شناسد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه