جدیدترین اخبار از روند آزادسازی حلب در سوریه؛

تمام شریان‌های امدادرسانی تروریستها در شمال حلب قطع شد/ عناصر تروریستی ارتش آزاد خود را تسلیم ارتش سوریه کردند/ آزادی بنی زید پس از چهار سال

عناصر تروریستی «تیپ ۱۶» وابسته به «ارتش آزاد» خود را تسلیم نیروهای ارتش سوریه در شمال حلب کردند. این افراد بعد از سیطره کامل نیروهای ارتش سوریه بر شهرک «بنی زید» واقع در شمال حلب، خود را در همین شهرک و اطراف فلکه «لیرمون» تسلیم ارتش سوریه کردند.

تمام شریان‌های امدادرسانی تروریستها در شمال حلب قطع شد/ عناصر تروریستی ارتش آزاد خود را تسلیم ارتش سوریه کردند/ آزادی بنی زید پس از چهار سال

به گزارش ۸دی، نیروهای ارتش سوریه با حمایت نیروهای مقاومت وارد منطقه «بنی زید» در شمال استان حلب شدند و به این ترتیب تنها شریان اصلی و باقی مانده تروریست ها در حلب قطع شد.

 

تروریست ها تسلیم شدند

 

عناصر تروریستی «تیپ ۱۶» وابسته به «ارتش آزاد» خود را تسلیم نیروهای ارتش سوریه در شمال حلب کردند.

به گزارش شبکه خبری «المنار» لبنان، این افراد بعد از سیطره کامل نیروهای ارتش سوریه بر شهرک «بنی زید» واقع در شمال  حلب، خود را در همین شهرک و اطراف فلکه «لیرمون» تسلیم ارتش سوریه کردند.

این تروریست‌ها گفته‌اند به شرط عدم انتشار تصاویر آن‌ها در رسانه‌ها حاضر به تسلیم هستند.

به گزارش المنار، این تروریست‌ها بیم دارند که در صورت نشان دادن تصویر آنها، عناصر جبهه النصره به نزدیکان و خانواده‌های آن‌ها در مناطق محاصره شده، حمله کنند و از آن‌ها انتقام بگیرند.

شهرک بنی زید حلب، در ادامه محاصره این شهر امروز به طور کامل تحت سیطره نیروهای ارتش و متحدان آن قرار گرفت.

دولت سوریه چهارشنبه (دیروز) پس از کامل شدن محاصره حلب اعلام کرد که تروریست‌ها در صورت ترک سلاح، مشمول عفو قرار خواهند گرفت.

وزارت دفاع روسیه نیز از آغاز عملیات انسان دوستانه مشترک با دولت سوریه در حلب خبر داد و اعلام کرد که برای خروج غیرنظامیان ۳ گذرگاه و برای افراد مسلح یک گذرگاه در نظر گرفته شده است.

 

آغاز پاکسازی بنی زید از مواد منفجره

 

در همین ارتباط یک منبع نظامی به خبرنگار تسنیم در دمشق گفت: یگان های مهندسی نظامی در حال پاکسازی خیابان ها و میدان های بنی زید از مواد منفجره هستند و ترویست های فراری نیز تحت تعقیب قرار دارند.

وی همچنین تصریح کرد که تروریست ها روحیه خود را باخته اند و به اتهام زنی به یکدیگر رو آورده اند و دهها نفر از آنان به منظور رهایی از وضعیتی که در آن گرفتار شده اند، سلاح های خود را تحویل داده و تسلیم شده اند.

همچنین گروهی از یگان ۱۶ وابسته به شبه نظامیان گروه تروریستی معروف به «ارتش آزاد» خود را در بنی زید تسلیم نیروهای ارتش کردند اما خواسته اند که تصاویر آنان از رسانه ها پخش نشود زیرا بیم دارند که النصره خانواده های آنان را به قتل برساند.

این منبع نظامی سوری ادامه داد: کارگاههای منطقه لیرمون از اشغال تروریست ها آزاد شده است و اقدامات لازم برای پس دادن آن به  صاحبان اصلی اتخاذ شده است.

از سوی دیگر نیروهای ارتش سوریه چهار گذرگاه اصلی را برای خروج اهالی مناطق شرقی حلب فراهم کرده اند به این ترتیب که اطلاعیه هایی را بر فراز این مناطق پخش کرده اند که در آن ضمن اعلام باز بودن این گذرگاهها به روی  آنان توضیح داده شد ه است که چگونه به سمت محل استقرار نیروهای ارتش حرکت کنند تا در امان باشند.

 

دستور ویژه بشار اسد

 

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه امروز پنجشنبه فرمانی را برای عفو در این کشور صادر کرد.

به گزارش «سانا»؛ این فرمان شامل چهار بند است:

بند نخست؛ هر کسی که به هر دلیل سلاح در دست گرفته و یا در اختیار دارد و از دادگاه فرار کرده یا متواری شده است، زمانی که خود و سلاحش را تا سه ماه بعد از تاریخ صدور این فرمان به مقامات قضایی ذیربط تحویل دهد، کاملا عفو می‌شود.

بند دوم؛ هر کسی که شخص را ربوده و آن را بدون مبلغی آزاد کند، از مجازاتی که برای این افراد در نظر گرفته شده است، عفو خواهد شد.

بند سوم؛ این عفو بر دعاوی شخصی تأثیر ندارد و چنین دعاوی مختص به دادگاه است که مربوط به حقوق عمومی است و کسی که دعاوی شخصی دارد، باید دعوای خود را طی یک سال از زمان صدور این فرمان در دادگاه مطرح کند ولی پس از این مدت دیگر حق طرح چنین دعوایی را در دادگاه جزایی ندارد، بلکه فقط حق دارد آن را در دادگاه مدنی مربوط این مسائل مطرح کند.

بند چهارم؛ این فرمان، در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد و از زمان انتشار لازم الاجراست.

در همین راستا، رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه «ای تی» یونان چهارشنبه گفت که به بازگشت تروریست‌ها به زندگی عادی خود تأکید دارد.

بشار اسد درباره امکان صدور عفو عمومی در صورت پیروزی‌ در جنگ گفت: «یک نکته مهم اینکه پیروزی من نه  بلکه پیروزی مردم سوریه؛ چرا که این جنگ علیه مردم سوریه است؛ اما اگر بخواهم درباره عفو صحبت کنم، این چیزی است که در حال حاضر نیز وجود دارد و ما از ابتدای آغاز اقدامات تروریستی این گزینه را پیش روی تروریست‌ها قرار داده‌ایم».

او افزود: اگر آن‌ها بخواهند به زندگی عادی خود بازگردند و سلاح خود را تحویل دهند، در آن صورت مشمول عفو قرار خواهند گرفت و ما این کار را سه سال است که انجام می‌دهیم.

وی همچنین اظهار داشت: «عفو در حال حاضر اجرا می‌شود و گزینه مناسبی برای آن‌هایی است که سلاح در دست گرفته‌اند تا به زندگی عادی بازگردند؛ اگر استعدادش را دارند به فعالیت سیاسی بپردازند، برای انتخاب شدن از طریق صندوق‌های رأی اقدام کنند و کلا هر اقدام قانونی که در هر کشوری نیز وجود دارد را انجام دهند».

 

گسترش دایره امنیتی در حلب با آزادسازی بنی زید

 

یک کارشناس نظامی در توضیح اهمیت آزادسازی بنی زید گفت: با آزادسازی آن بمباران های پراکنده تروریست ها علیه اهالی این منطقه پایان می یابد و دایره امنیت در آن گسترده تر می شود.

 

قطع تنها شریان امدادرسانی تروریست ها در شمال شرق حلب

 

علاوه براین با آزادسازی بنی زید تنها شریان اصلی باقی مانده برای افراد مسلح در مناطق شرقی حلب نیز قطع می شود حال آنکه از این شریان برای امداد رسانی استفاده می شد به ویژه اینکه بنی زید به «ضهره عبدربه» و از آنجا به حریتان راه داشت و این مسیر خط امدادرسانی افراد مسلح در حومه ادلب تا مرزهای ترکیه به شمار می آمد.

همچنین کنترل بنی زید به نیروهای ارتش سوریه امکان می دهد که با یگان های کُرد در الشیخ مقصود هماهنگی بیشتری داشته باشند و به این ترتیب زمینه گشودن جبهه جدید به سمت الشقیف و اردوگاه حندرات در شمال حلب فراهم شود.

 

آزادی بنی زید پس از چهار سال

 

بنی زید در نیمه اکتبر ۲۰۱۲ به اشغال گروههای تکفیری در آمد به این معنی که با ورود افراد مسلح معروف به «لشکر شهدای بدر» به رهبری «خالد الحیانی» این منطقه تحت اشغال قرار گرفت.

اما الحیانی سال گذشته در درگیری با نیروهای ارتش سوریه به ضرب گلوله به هلاکت رسید.

علاوه بر لشکر شهدای بدر گروههای تروریستی دیگر از جمله لشکر ۱۶ وابسته به ارتش آزاد و گروههای موسوم به ارتش مجاهدان، جنبش نورالدین الزنکی و گروههایی از جبهه شمالی نیز بنی زید را هدف حملات خود قرار دادند.

اکنون نقشه آخرین تحولات نبردهای شمال حلب از تسلط ارتش سوریه بر بنی زید و عقب نشینی تروریست ها حکایت دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه