خطر مهاجرت در کمین؛

روستای مردخه شفت، از دردسرهای عدم بازنگری طرح هادی تا پروژه نیمه کاره برق‌رسانی

با توجه به شروع فصل گرما و نیاز مردم به وسایل برقی سرمایشی، مردم همچنان در انتظار اتمام پروژه برق رسانی هستند، اما پروژه ای که ۸ ماه قبل کلید خورده هنوز اجرایی نشده است.

روستای مردخه شفت، از دردسرهای عدم بازنگری طرح هادی تا پروژه نیمه کاره برق‌رسانی

به گزارش ۸دی، مردخه از توابع شهرستان شفت، دارای ۳۵۰خانوار و بیش از ۹۵۰ نفر جمعیت است. این روستای زیبا دچار مشکلاتی است که در این زمینه با مردم و مسئولان آن گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

گلایه‌های مردم
یکی از اهالی روستا به مشکلات مربوط به آسفالت جاده روستا اعتراض می‌کند و می‌گوید: یکی از معضلات ما نداشتن آسفالت است. مسئولان محلی تلاش‌هایی کرده اند اما جا دارد فرمانداری هم تلاش ویژه بکند. کوچه‌های روستا در ایام بارندگی پر از گل و لای می‌شود و با مشکلات مختلفی برای تردد مواجهیم.
این مرد روستائی می‌گوید: در چند سال اخیر امکاناتی به این روستا آمده است اما از مکان‌های تفریحی بی بهره ایم. ضمن این‌که برای جمع آوری و پاکسازی زباله‌هایی که برخی از افراد در حاشیه دشت و رودخانه رها می‌کنند اقدامی نشده است. این در حالی‌ است که بوی بد زباله‌ها به خود ما آسیب می‌رساند و واقعا نمی‌توان آلودگی‌ها را تحمل کرد.
وی اشاره می‌کند: با توجه به این‌که آبرسانی به مزارع با پمپاژهای برقی هم انجام می‌شود بهتر است که برای بهبود کیفیت برق روستا هم اقدامی اساسی شود.بازنگری نشدن طرح هادی
در این زمینه رئیس شورای اسلامی روستای مردخه بخش مرکزی شهرستان شفت می‌گوید: از ابتدای حضور در شورا این روستا را تحت پوشش آسفالت قرار دادیم و اکنون هیچگونه مشکلی برای آسفالت راه‌های روستایی در مردخه نداریم.
«
هادی شکاری» بیان می‌کند: نگرانی ما در زمینه طرح هادی است که از سال ۸۰ در این روستا انجام شد. تقریبا ۱۵‌سال از عمر اجرای طرح هادی در روستا می‌گذرد که باید در مدت ۱۰ سال بازنگری می‌شد. در این زمینه گله‌هایی از مسئولان مربوط داریم، چراکه تاکنون طرح هادی روستای مردخه بازنگری نشده است. اینجانب در این روستا زندگی می‌کنم، فرزندانی دارم که باید در داخل روستا مسکن داشته باشند تا به شهر مهاجرت نکنند اما تا الان نتوانسته‌ایم یک قسمت از زمین خود را به‌دلیل بازنگری‌نشدن طرح هادی در اختیار فرزندانمان قرار دهیم.اصلاح نام مرکز مخابرات در فیش‌های تلفن
رئیس شورای اسلامی روستای مردخه تصریح می‌کند: شوراهای اسلامی روستا و دهیاران رابطان مردم و مسئولان دولتی هستند. باید برخی از مشکلات و معضلات را به گوش مسئولان شهرستانی برسانیم و آنها نیز باید با بزرگواری حرف‌های ما را بشنوند و امکاناتی را به روستا بدهند.
شکاری ادامه می‌دهد: روستا در سال۸۰ دارای خط تلفن خط ثابت شد که مرکز مخابرات آن در روستای مردخه است. مردخه روستاهای لاقان و پیرمومن‌سرا را هم تحت پوشش قرار می‌دهد و باوجود این‌که مرکز مخابرات و همه تجهیزات جانبی در روستای ما نصب شده اما فیش‌هایی که صادر می‌شود به نام مرکز لاقان است.خواسته ما این است که نام مرکز مخابرات را در فیش ها، روستای مردخه نامگذاری کنند. چرا که کارشناسانی که از مخابرات استان می‌آیند به دنبال روستای لاقان می‌گردند و باید یک روز جست و جو کنند تا متوجه شوند که مرکز مخابرات روستا در مردخه است نه لاقان.

مشکل آبرسانی به مردخه
در ادامه دهیار روستای مردخه بخش مرکزی شفت نیز بااشاره به مشکلات طرح هادی بیان می‌کند: برخی از خانواده‌های روستای ما خارج از این طرح هستند که باید آنها را هم وارد طرح کنیم. در این زمینه چندین بار هم مراجعه داشتیم و مسئولان در جواب می‌گویند چون روستاهایی وجود دارند که طرح هادی روستایی ندارند، اول باید آنها دارای طرح هادی شوند تا بعد برای بازنگری طرح هادی مردخه اقدام کنیم. از این رو ۳ روستا در سال گذشته بازنگری شد که روستای ما جزو آنها نبود.
«
علی جعفری» ادامه می‌دهد: مشکل بعدی ما آب شرب روستایی است که قرار است ۷۰ روستای شفت را که آب شرب ندارند با همدیگر تجمیع و سپس آبرسانی کنند. زیرا می‌گویند برای ما صرفه ندارد که فقط یک روستا را آبرسانی کنیم.
وی با اشاره به مشکل آسفالت روستا هم بیان می‌کند: سال گذشته توانستیم در ۲‌مرحله روستا را آسفالت کنیم اما باتوجه به این‌که وسعت روستا زیاد است، کار ادامه دارد.

نیمه کاره ماندن پروژه برق رسانی در روستا
دهیار روستای مردخه در مورد افت فشار برق روستا هم تصریح می‌کند: در روستای ما ولتاژ برق بسیار ضعیف است، ۶۰ خانوار در روستا هستند که از افت فشار در فصول مختلف سال رنج می‌برند. با این حال با پیگیری‌های اعضای شورای اسلامی روستا و دهیاری توانستیم اعتباری بگیریم تا اداره برق این مشکل را رفع کند. البته از طرف اداره برق آمدند و شروع به کار کردند و حتی نیمی از تیرهای برق سیم کشی شده است، اما یکی از مالکانی که تیر برق در زمینش کار گذاشته شده بود، شکایت کرد و پروژه همچنان راکد باقی مانده است. درواقع پروژه ای که ۷۰درصد پیشرفت داشته، راکد شده است.
به گفته جعفری، با توجه به شروع فصل گرما و نیاز مردم به وسایل برقی سرمایشی و نیز نیاز استخرهای پرورش ماهی به برق برای پمپاژ آب، مردم همچنان در انتظار اتمام این پروژه هستند، اما پروژه ای که ۸ ماه قبل کلید خورده هنوز اجرایی نشده است.

سرقت سیم‌های برق
جعفری اضافه می‌کند: جدیدا هم سیم برق روستا سرقت می‌شود که چند بار هم ما به اداره برق شهرستان اعلام کردیم. سیم حدود ۶ تیر برق دزدیده‌شده است. البته در روستا حتی دزد دستگیر و سیم هم بازپس گرفته شد. خواسته ما این است که هرچه زودتر سیم کشی‌ها آغاز شود. دهیار روستای مردخه تاکید می‌کند: از مسئولان انتظار داریم مشکلات روستای ما را به حداقل برسانند. با پیگیری‌های شورای فعلی، روستا طی ۲ مرحله آسفالت شد. همچنین داخل کوچه‌های روستا، روشنایی معابر وجود نداشت که در حال حاضر هر کجا که تیر برق رفته، روشنایی هم هست.
وی به مشکلات دیگری همچون نبود زمین ورزشی، لایروبی نکردن انهار، واریز نشدن خسارات از محل بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزان و شن‌ریزی‌نشدن جاده روستایی اشاره می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه