تحریم‌ها علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه می‌یابد

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که تحریم‌ها علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه می‌یابد.

تحریم‌ها علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه می‌یابد
به گزارش ۸دی نیوز  به نقل از خبرگزاری فرانسه،  مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشنگتن هم‌زمان با پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بهبود روابط با تهران٬ به دفاع خود از حقوق بشر و حق دستیابی همگانی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ادامه خواهد داد.
 
سوزان رایس روز چهارشنبه٬ در یک گردهمایی حقوق بشری در واشنگتن اظهار داشت که تحریم‌های ایالات متحده علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه خواهد یافت و آمریکا همچنان از حقوق اساسی تمامی ایرانیان دفاع خواهد کرد.
 
وی مدعی شد: «در حالی که در ایران امکان پیگیری راه حل دیپلماتیک برای حل معضل هسته‌ای را دنبال می‌کنیم٬ توجه داریم که یک مسئله درگیر٬ بررسی این موضوع است که آیا پیشرفتی در وضعیت حقوق بشر در ایران صورت می‌گیرد یا نه.»
 
او از ایران خواست تا به احمد شهید٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اجازه دهد تا به ایران سفر کند.
 
مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین با اشاره به استفاده برخی مقام‌های ایران از شبکه‌های اجتماعی٬ تاکید کرد که مردم ایران نیز شایسته برخورداری از حق ابراز بیان و اظهار نظر هستند.
 
وی همچنین هشدار داد آمریکا حتی در حالی که به دنبال یک موافقتنامه هسته‌ای با ایران است، وضعیت حقوق بشر این کشور را محک خواهد زد.
 
مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در عین حال از رقبای این کشور یعنی چین و روسیه در خصوص مسئله حقوق بشر انتقاد کرد اما درعین حال اذعان کرد گاهی اوقات مبادلات «دردناک» برای تضمین امنیت آمریکا ضروری است.
 
رایس افزود متوازن کردن مسئله حقوق بشر با دیگر اولویت های امنیت ملی آمریکا در جهانی که با تهدیدهای متعدد ، اوضاع ژئوپولتیک متفاوت، کاری دشوار است.
 
وی تصریح کرد:«ما گاهی اوقات زمانی که مسئله ضرورت دفاع از امنیت ملی خودمان با تعهد اساسی ما در دفاع از دموکراسی و حقوق بشر تلاقی پیدا می کند، با وضعی دشوار و دردناک روبرو می شویم.»
 
رایس گفت :« در آن زمان ما با دولت هایی سر و کار داریم که به حقوق بشر احترام نمی‌گذارند. ما با انتخابی دشوار روبرو هستیم. زمانی که حقوق بشر نقض می‌شود ، ما به حمایت از آن ادامه می‌دهیم. اما من نمی توانم وانمود کنم گاهی اوقات مبادلات کوتاه مدت وجود ندارد.»
 
وی با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در چین و روسیه افزود :« واشنگتن از محدودیت‌های روزافزون در زمینه آزادی بیان و برپایی تجمعات در چین مطلع است. چنین اقداماتی کوته‌بینانه است. »
 
رایس تصریح کرد با این حال آمریکا برای همکاری با چین در مسائل امنیتی مهم و روابط تجاری گسترده ارزش قائل است. 
 
این مقام آمریکایی همچنین از آنچه « تلاش‌های نظام مند »‌ در روسیه برای محدود کردن جامعه مدنی مانند بدنام کردن همجنس بازان گرفته تا اعمال فشار بر همسایگان خود از جمله اوکراین نامید که به دنبال روابط نزدیک تر با اروپاست، انتقاد کرد.
 
رایس گفت اوباما شخصا و بارها در پکن، مسکو و جاهای دیگر ، مسئله حقوق بشر را مطرح کرده است.
 
وی ادعا کرد که تحریم‌ها علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه می‌یابد.
 
رایس همچنین درمورد خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان و همچنین اقدامات تحریک آمیز علیه اسرائیلی ها در کرانه باختری رود اردن ابراز تاسف کرد و اصلاحات دموکراتیک در بحرین و مصر را نیز خواستار شد.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه