رئیس سازمان چای کشور خبرداد؛

تولید۱۲۰هزارتن برگ سبزچای/سرمایه ۴۲میلیاردی صندوق حمایت از چایکاران/ چای سنواتی به خارج صادر می شود

رئیس سازمان چای کشور گفت: سرمایه صندوق حمایت از چایکاران به ۴۲ میلیارد رسیده و در سال جاری بیش از صدو بیست هزار تن تولید برگ سبز چای داشتیم.

تولید۱۲۰هزارتن برگ سبزچای/سرمایه ۴۲میلیاردی صندوق حمایت از چایکاران/ چای سنواتی به خارج صادر می شود

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه خبری «لاهیجان»، محمدولی روزبهان در جلسه شورای کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه یکصد و ده هزار تن چای در کشور مصرف میشود که اگر رقم واردات چای را پنج دلار در نظر بگیریم، چیزی درحدود ششصد میلیون دلار ارزش چای مصرفی کشور است گفت: البته این مقدار در سبد هزینه خانوار به چشم نمی آید و یک استکان چای از نظر ارزش اقتصادی چیزی نیست اما اگر در سطح کلان به قضیه نگاه کنیم رقمی بالغ بر ششصدمیلیون دلار است.

وی افزود: اگر این رقم را با میزان صادرات کشور مقایسه کنیم که در سالهای اخیر بیست میلیارد دلار بوده، اهمیت این ششصد میلیون دلار در اقتصاد کشور بیشتر احساس می شود و از سویی می دانیم که چای جایگزین دیگری ندارد.

۹۵ درصد چای کشور در گیلان تولید می شود

رئیس سازمان چای در ادامه با بیان اینکه در استان گیلان که تولید کننده ۹۵ درصد چای کشور است چیزی در حدود صدهزار خانواده با درآمد حاصل شده از چای امرار معاش می کنند افزود: اگر باغ چای مورد بهره برداری قرار نگیرد محصول دیگری جایگزین نخواهد شد و ۹۷ درصد باغات چای به صورت دیم مورد بهره برداری قرار می گیرند که در صورت عدم بهره برداری باغ چای به جنگل مخروبه تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته شاهد روند منفی در صنعت چای بودیم گفت: خود بنده که در سال ۷۷ به عنوان شاگرد دکتر نجفی(در مرکز تحقیقات چای) فعالیت میکردم هفتاد دو هزار تن در سال چای خشک تولید می کردیم که امروزه در سال ۹۳ به چهارده هزار تن رسید و در سال ۷۷ میزان شصت و پنج درصد نیاز کشور را تامین می کردیم، اما در سال ۹۳ این میزان به سیزده درصد رسیده که وابستگی هشتاد و هفت درصدی به واردات چای داشتیم.

**کمتر از هیجده هزار هکتار سطح زیرکشت چای داریم

رئیس سازمان چای کشور افزود: چیزی در حدود ۳۲ هزار هکتار باغ چای داشتیم ولی امروز آمارها کمتر از هجده هزار هکتار را بیان می کنند و معتقدم ارقام کمتر از این مقدار است.

روزبهان با بیان اینکه این ارقام باعث نگرانی ما نیست، بلکه نگرانی ما از کاهش اقبال مردم به مصرف تولیدات داخلی بود گفت: هفتادهزار تن چای خشک تولید میکردیم و بالای ۶۵ هزار تن به راحتی فروش میرفت، اما بیست هزارتن تولید چای در سال۹۱ به دلایل مختلف توسط مصرف استقبال نمی شد.

رئیس سازمان چای با اشاره به حمایت های دولت از صنعت چای با بیان اینکه دولت مسئولیت خود را حمایت از تولید داخل میداند و اقدامات مناسبی را هم در این زمینه صورت داده است گفت: اولین حمایت دولت، افزایش صددرصدی خرید تضمینی برگ سبز چای طی سه سال گذشته بود و این در حالی بود که سال هایی بود که ده ریال به قیمت برگ چای اضافه شد و در همان سال ها تورم سی الی چهل درصدی در کشور داشتیم و یکی دیگر از اقدامات دولت حمایت مالی مفید و به موقع از چایکاران بود.

**سرمایه صندوق حمایت از چایکاران به ۴۲میلیارد رسیده است

وی با اشاره به ایجاد صندوق حمایت از چایکاران با بیان اینکه بانک ها تلاش های زیادی برای حمایت از کشاورزان و صنعت دارند ولی محدودیت و قوانین اداری کمی دست و پاگیر است گفت: به همین علت صندوق حمایت از چای کشور با بیست و پنج هزار عضو و سرمایه هشت میلیارد تومانی راه اندازی شد، ولی امروز این صندوق چهل و دو هزار عضو با سرمایه چهل میلیاردی دارد که در سال جاری نیز مبلغ یازده و نیم میلیارد تومان به کشاورزان با کارمزد چهارصد تسهیلات پرداخت کرده و تنها صندوقی در کشور است که قدر و سهم کشاورزان را دولت پرداخت کرده است.

وی با اشاره به کهنه بودن بوته ها و باغات چای با بیان این موضوع که کهنه بودن باغات چای یکی از مشکلات ما در این حوزه بوده افزود: چهارهزار هکتار از بوته های چای حرص کمربر شدند و این مطلب ذهنیت کشاورزان مبنی بر رهاکردن صنعت چای توسط دولت را تغییر داد.

روزبهان با بیان اینکه تامین اعتبارات کافی و بعضا ورای بودجه یکی دیگر از خدمات دولت به صنعت چای کشور بود که صنعت چای را به سمت رونق اقتصادی سوق داد افزود: بودجه خرید برگ سبز چای در سال گذشته هفتادمیلیارد بوده که ۹۲ میلیارد برای خرید برگ سبز چای در نظر گرفته شد.

**شرایط صادرات چای سنواتی فراهم گردید

وی چای سنواتی را یکی از تهدیدات صنعت چای بیان کرد و گفت: با اقدامات خوب دولت و حمایت قوه قضائیه، شرایط به سمتی پیش رفت که شرایط صادرات به کشورهای غیرهمسایه برای چای سنواتی فراهم شد.

رئیس سازمان چای کشور گفت: با دستور رییس قوه قضاییه، بحث تحویل چای به خریدار متوقف شده تا بررسی های بیشتر انجام گیرد و عملا تهدیدی که می توانست تولید چای را با اختلال مواجه کند و روند رو به رشد را متوقف کند، حل شده و این چای  برای مصارف صنعتی خارج از کشور منعی ندارد.

وی اقدامات دولت برای حمایت از تولید را منتج به نتایجی دانست که مهم ترین آن ایجاد روحیه امید و نشاط در صنعت چای کشور است گفت: امروز در قاطبه چایکاران و تولیدکنندگان یاس و ناامیدی دیده نمی شود و کارخانه رها شده ای نمی بینیم و کشاورزان برای اولین بار بعد از سه سال به باغات چای رجوع کردند.

**در سال ۹۵ بیش از ۱۲۰ هزار تن تولید برگ سبز چای داشتیم

وی با ارائه آماری از چهارسال گذشته وضعیت صنعت چای کشور گفت: حدود سه هزار پانصد هکتار باغات رها شده به چرخه تولید برگشته و در سال، قبل کل چای تولیدی کشور به فروش رفته است.

رئیس سازمان چای افزود: این موضوع بیانگر آن است که روند منفی تولید چای که با آن مواجه بودیم، برگشته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ تولید برگ سبز چای ۱۱۹ هزار تن بوده که در سال ۹۲ به نودهزار تن رسیده و در سال ۹۳ این مقدار به ۶۵ هزار تن رسیده و روند تولید منفی شد گفت: در سال ۹۴ این منحنی نزولی، روند صعودی به خود گرفت و به عدد هشتاد و هفت هزار تن رسید؛ امسال نیز پیش بینی افزایش چهل یک درصدی محصول را داریم و پیش بینی تولید صد و بیست هزار تن تولید برگ سبز چای داریم که تا به امروز (سوم مرداد۹۵) این امر محقق شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه