گزارش روزنامه آسوشتدپرس و تایید بهروز کمالوندی:

درز اسناد محرمانه برنامه بلندمدت هسته‌ای ایران/ دست گل جدید تیم مذاکره کننده هسته ای!

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به درز اسناد محرمانه برنامه بلند‌مدت هسته‌ای ایران یادداشت اعتراضی به آژانس ارائه می‌کند.

درز اسناد محرمانه برنامه بلندمدت هسته‌ای ایران/ دست گل جدید تیم مذاکره کننده هسته ای!

به گزارش ۸دی به نقل از کیهان؛ «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره افشای

بخشی از برنامه بلندمدت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که در آسوشیتدپرس منتشر شده است،239663_978

افزود: بخش‌هایی منتشر شده که محرمانه بوده و قرار بوده محرمانه بماند.

تلقی ما این است که از آژانس درز کرده است.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در یک گفت‌وگوی خبری گفت:

ما از آژانس خواسته‌ایم که این برنامه محرمانه بماند و دلیلی ندارد که همگان بخواهند از آن مطلع شوند؛

البته توافق کردیم که این برنامه به شکل محرمانه به اطلاع کمیسیون مشترک مرتبط با برجام هم رسانده شود که باید محرمانه و محفوظ بماند.
تداوم مذاکره برای فروش ۴۰ تن آب سنگین
به روسیه
کمالوندی همچنین در خصوص مذاکرات با طرف روسی برای فروش ۴۰ تن آب سنگین به روسیه اظهار داشت: مذاکرات در این خصوص در جریان است هم بنده با آقای اسپاسکی همتای روس و هم همکاران ما در وین در حال مذاکره در این‌باره هستیم. معاون سازمان انرژی اتمی در خصوص قیمت فروش آب سنگین به روسیه هم گفت: هنوز قیمت نهایی نشده و در حال مذاکره هستیم.
صالحی: کارفرمای راکتور اراک، ایران است
«علی‌اکبر صالحی » رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: خوشبختانه در پروژه بازطراحی راکتور اراک کارشناسان ایرانی تمام امور را در دست دارند و در این فرآیند صاحب، کارفرما و مجری پروژه خودمان هستیم.
صالحی افزود: در جریان باز طراحی راکتور اراک، طراحی‌های صورت گرفته را به کشورهایی که در برجام متعهد شده‌اند، ارائه کرده و آن‌ها به کارشناسان ما مشاوره فنی می‌دهند و در نهایت پس از طراحی آن‌ها از نظر استانداردهای فنی تأیید می‌کنند.
لزوم بازنگری در اجرای برجام
به گزارش فارس، «حسین کنعانی‌مقدم» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لزوم بازنگری در اجرای برجام در صورت استمرار نقض عهد طرف مقابل اظهار داشت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی این حق جمهوری اسلامی است در شرایطی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده و بدعهدی کند به مقابله به مثل پرداخته و به شرایط قبل و حتی بهتر از آن بازگردد. کنعانی‌مقدم ادامه داد: این مسئله و بازگشت‌پذیری در اجرای برجام منوط به این است که نهادهایی همچون شورای امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و کمیته نظارت بر برجام پس از رایزنی با ۱+۵ به صورت قطعی به این نتیجه برسند و سپس درباره سطح بازنگری در اجرای برجام تصمیم‌گیری شود.
پاسخ مناسب به غرب
با تأسیس کارخانه سوخت هسته‌ای
حجت‌الاسلام نبوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های پیام نور استان تهران نیز با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در رابطه با برجام گفت: مدت‌ها از اجرای برجام گذشته، ولی با این‌حال تا به ‌امروز هیچ اتفاقی رخ نداده است. مردم طبق وعده‌هایی که به آنها داده شده بود انتظار داشتند که پس از اجرای برجام بسیاری از مشکلات حل شود، ولی این‌چنین نشد. امروز نیز انتظار دارند که دولت و مسئولان در رابطه با بدعهدی‌های طرف مقابل و هم‌چنین نقض برجام توسط آنها، یک اقدام متقابل انجام دهد.
نبوی با اشاره به تأسیس کارخانه سوخت هسته‌ای کشور گفت: این اقدام می‌تواند اولین اقدام برای پاسخ دادن به بدعهدی‌های طرف مقابل باشد.
وی افزود: برخی از مسئولان گفته‌اند که دشمن را به دلیل بدعهدی‌هایی که انجام داده، پشیمان خواهیم کرد. امیدواریم این حرف‌ها شعاری نباشد و مسئولان برای اینکه پاسخ درستی به بدعهدی‌های طرف مقابل بدهند، تلاش کنند.
گشایش اقتصادی و رفع تحریم ها
حاصل نشد
«فرهاد فلاحتی» نماینده مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بد‌عهدی آمریکایی‌ها در پسابرجام اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا برجام به تعهدات خود عمل کرده و این طرف غربی است که باید گام‌های بیشتری در راستای اجرایی شدن برجام بردارد.
فلاحتی با بیان اینکه دولت بر روی گشایش‌های اقتصادی از طریق برجام مانور داد، خاطرنشان کرد: نتایج و دست‌آوردهای برجام در کشور قابل مشاهده نیست و شعارهایی که در برجام داده شده و مردم را به حل مشکلات امیدوار کرده بود محقق نشده است.
نماینده مردم قاینات در مجلس با اشاره به سپری شدن یک سال از برجام افزود: گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها از اهداف اصلی جمهوری اسلامی ایران برای نشستن به پای میز مذاکره بود اما پس از یک سال متأسفانه شاهد رسیدن به این هدف‌ها نیستیم.
گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام
«حشمت‌اله فلاحت‌پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارزیابی گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام گفت: علی‌رغم اینکه در این گزارش تاکید شده که چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران بازگشته و حدود سه و شش میلیارد دلار قرارداد جذب سرمایه‌گذاری و حدود ۶۰ میلیارد دلار قرارداد ال‌سی یا خط اعتباری حاصل شده است، سوال این است که چرا این ارقام در زندگی محسوس مردم و در مقابله با شرایطی مثل رکود اقتصادی اثر نگذاشته است؟ آیا حوزه مدیریت کشور با شرایط پسا برجام همخوانی ندارد؟
فلاحت‌پیشه با بیان اینکه نگرانی دیگر در این گزارش در مورد پی‌ام‌دی است، افزود: با وجودی که در گزارش آمده که پی‌ام‌دی یعنی ابعاد احتمالی نظامی دیگر نامعتبر است اما به شدت تلاش می‌کنند که در مورد مسائلی مثل مسائل موشکی ایران با طرح ادعای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، مجددا پی‌ام‌دی را احیا کنند، موضوعی که وزارت خارجه با توجه دقیق به آن باید راه‌های آن را مسدود کند.
به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» ضمن انتقاد شدید از حمایت «هیلاری کلینتون» و «تیم کین» زوج انتخاباتی او در برجام، توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را «احمقانه‌ترین توافق در تاریخ توافقات» خواند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه