امید و نا امیدی درباره‌ی مسولین فرهنگ گیلان؛

بیان یک فتوا در مسجد زیرکوچه‌ی رشت موجب دخالت نابجای برخی ها شد/ ظالم ترین افراد کسانی اند که مساجد را به تعطیلی بکشانند

گرفتن فرصت خدمتگزاری از بعضی از ائمه جماعت فعال و انقلابی مساجد رشت و تعطیلی برنامه های آن مساجد به بهانه های واهی از اقدامات نادرست برخی مسئولان غیرموبوطه است.

بیان یک فتوا در مسجد زیرکوچه‌ی رشت موجب دخالت نابجای برخی ها شد/ ظالم ترین افراد کسانی اند که مساجد را به تعطیلی بکشانند

به گزارش ۸دی، مرتضی عبدالهی ضمن یادداشتی در پایگاه موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان پیرامون مسائل اخیر مسجد زیر کوچه‌ی رشت نوشت:

مدتی بود که خبرهای خوبی از مسجد امام حسین علیه السلام محله زیرکوچه رشت به گوش می رسید. این مسجد علاوه بر سابقه و افتخاراتی که دارد ـ همچون حضور سردار مظلوم شهید کامران ملک پور و شهید محمدعلی عبدی نژاد ـ موقعیتی مهم نیز دارد، زیرا دقیقا در ابتدای خیابان دکتر شریعتی و مرکز شهر رشت و مقابل ورودی بازار بزرگ قرار دارد و با توجه به طرح جدید شهری و پیاده راه فرهنگی مرکز شهر می تواند نقش مهمی در آن ایفا کند.

خوشبختانه در دو سال اخیر و به همت هیات امناء و جوانان مسجد، از روحانی جوانِ انقلابی و فعالی برای تدبیر امور مسجد دعوت شد و کوشش آقایان موجب شد که تحولی در برنامه ها و فعالیتهای مسجد رخ دهد و به یکی از مساجد فعال رشت بدل شود.

بی شک اگر ساخت سخت افزار و بنا (عمران، تعمیر و ساخت مسجد) مصداق آباد کردن خانه خداست؛ فعالیتهای فرهنگی و دینی صحیح که منجر به ساختن انسان و تربیت نیروی مومن متعهد است از اکمل و احسن مصادیق تعظیم شعائر الهی و آبادی مساجد خواهد بود و مطابق آیه شریفه ۱۸ سوره توبه: « إِنَّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاهَ وَ آتَى الزَّکاهَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسى‏ أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدینَ » کسانی که به آبادی مسجد همت می گمارند دارای چند ویژگی می باشند. مومن به خداوند متعال و روز قیامت، نمازگزار و اهل محاسبه و پرداخت وجوهات شرعی، نترس و شجاع می باشند و جز خدا از کسی هراس ندارند. چنین افرادی باید امیدوار باشند که در زمره هدایت یافتگان قرار گیرند.

بنابراین اگر کسانی که به راه و هدف ایمان دارند و در این جنگ نرم وسیع در حال سربازی برای نظام اسلامی هستند، نباید از کسی و یا چیزی بترسند و باید استقامت به خرج دهند تا عمارت مساجد ـ که محل ذکر و نام پروردگار متعال است ـ محقق شود.

اما در گیلان…

هر از گاهی که انسان می آید امیدوار شود به کارهای نیروهای مومن و انقلابی، در عین حال باید منتظر حوادث غیر مترقبه و ناامیدکننده هم باشد، آن هم از طرف کسانی که اصلا از جایگاه آنها چنین انتظاری نمی رود.

اما کاری که مدتی است در گیلان انجام می گیرد…

کاری ناشایست با یک شیوه واحد و به دستور مسئولین غیرمربوطه که در حال انجام است؛ و آن گرفتن فرصت خدمتگزاری از بعضی از ائمه جماعت فعال و انقلابی مساجد رشت و تعطیلی برنامه های آن مساجد، آن هم با بهانه های واهی.

در این قضیه ای که در مسجد امام حسین علیه السلام اتفاق افتاد فقط بیان یک مساله شرعی باعث ناراحتی و عکس العمل تند توسط برخی افراد شده است. البته قابل توجه است که آن مساله هم این بود که در مکانهایی که مسجد هستند دفن اموات جایز نیست و کسی هم نمی تواند مثلا وصیت کند که در فلان مسجد دفن شود و اگر هم وصیت کرد اثر شرعی ندارد.[۱]

البته این کار هنوز هم متاسفانه در برخی از مساجد انجام می شود و به جای اینکه این رویه غلط و نابجا اصلاح شود با افرادی که این مسئله و فتوای شرعی را تذکر داده اند برخورد شده است. به عنوان نمونه به تصویر زیر دقت کنید.وصیت-امام-جماعت-مسجد-درباره-محل-دفنش

وصیت امام جماعت یکی از مساجد رشت که رسما به همه مردم اعلام کرده که در مسجد باید دفن گرددوصیت-امام-جماعت-کنار-محراب-مسجد-575x1024

وصیت امام جماعت که اعلامیه اش سالهاست در کنار محراب مسجد در دید عموم قرار دارد

البته این یک نمونه از مساجد رشت است و همانطور که از فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای روشن است، کسی به خاطر خدمت و یا علاقه به مسجدی، نمی تواند وصیت کند که در آنجا دفن شود. البته این کار آسیبهای زیادی نیز دارد، چرا که معمولا دفن افراد بعدها با طرح های توسعه و تعمیر مساجد تعارض می کند و حتی در برخی مساجد نیز افراد در ورودی مساجد که در کنار خیابان یا گذر عمومی مردم است دفن می شوند ـ مانند مسجد حاج سمیع رشت ـ و معمولا مساجد دارای حریم بزرگی نسبت به معابر نیستند و ممکن است در طرح عقب نشینی نسبت به خیابان ها قرار گیرند و جابجایی قبر این افراد بسیار پر زحمت است. اینها غیر از این است که اگر سالهای دور را بنگریم می بینیم که این خود نوعی امامزاده سازی است و جدای از احترام، شأنیت و مقام فعلی افراد، باید منتظر این باشیم که به مرور زمان برای صاحبان آن قبرها کرامات و ویژگی ها و حالات ساختگی بیان شود تا توجیهی باشد بر وجود این قبر در یک مکان مقدس. اصلا وقتی در شهرها اماکن مخصوص برای دفن اموات در نظر گرفته شده است و همه باعزت و احترام می توانند در این قبرستانها و یا حریم امامزادگان دفن شوند چه لزمی به این کارهاست.

لذا اگر متشرعین و مومنین به این مسایل توجه و رعایت نکنند دیگر نباید از این همه خرافه و بدعتها در میان مردم ناراحت بود.

در این میان برخی اشخاص و حتی کسانی که بدون مجوز حوزه علمیه لباس روحانیت را به تن کرده اند نیز اظهار ناراحتی کرده اند و عکس العمل تندی از خود نشان داده اند. سوال این است که مگر آنها نیز چنین وصیتهایی برای خود کرده اند که اینگونه برخورد می کنند؟ واقعا از چه ناراحت هستند؟ چه معروفی منکر و یا منکری معروف شده است که این چنین برانگیخته اند؟

البته تحلیلهای دیگری نیز در میان است که فعلا مجال پرداختن به آنها نیست …

متاسفانه مسئولین مربوطه نیز در مقابل این عده اندک که در مسائل استان دخالت کرده و به کوچکترین بهانه ای دهان ها را می بندند و مقابل افراد می ایستند، یا ساکت اند و یا در کمال بی انصافی با آنان همراهی می کنند و سنگ آنان را به سینه می زنند.

البته این شائبه نیز مطرح است که آیا واقعا اینها از طرف دفتر نماینده ولی فقیه در استان به این امور دست می زنند؟ آیا این دخالتهای نابجا، تخریب وجهه نماینده ولی فقیه در استان نیست؟ آیا جوانان مومن و حزب اللهی با دیدن این برخوردها حق ندارند از مسئولین استانی ناراحت باشند؟

سوالات مهم

اما لازم است که اگر این افراد دلشان برای دین خدا و مساجد می سوزد به این سوالها پاسخ دهند؟

  1. از سال ۱۳۸۰ به بعد که نماینده جدید رهبر فرزانه انقلاب در استان گیلان منصوب شدند و برخی از این افراد زمام کار را در گیلان به دست گرفته اند، چند مسجد با حمایت آنها در گیلان ساخته شده است؟
  2. چند مسجد و حوزه علمیه به تعطیلی کشیده شده است؟
  3. کدام مکان مقدس که به خاطر برف سال ۸۳ خراب شده است مورد حمایت آنها قرار گرفت و مجددا بنا شد؟
  4. عملکرد مسولین امور مساجد و دین و فرهنگ استان چقدر ارزیابی و مورد مداقه قرار گرفته است و چقدر «از اصحاب اندیشه و عمل استفاده»[۲] شده است؟
  5. چند نفر از علمای اعلام و فضلای گیلانی که در حوزه های مقدسه کشور اقامت دارند، دعوت شده اند تا امور مساجد گیلان را به دست بگیرند و یا حداقل در استان حضور پیدا کنند؟
  6. در مقابل، چند عالم فرهیخته از عمل اینان ناامید از استان شده است و ترجیح داده اند که به مسائل استان ورود نکنند؟
  7. چقدر کار موثر «در رابطه با نسل جوان شاداب و پرشور استان»[۳] برای ورود و استفاده از مساجد انجام گرفته است؟
  8. در طول این مدت چند درصد به حضور جوانان در مساجد و نمازجمعه ـ که وظیفه اصلی این افراد است ـ اضافه شده است؟
  9. کدام موسسه، نهاد و گروه تبلیغی و فرهنگی مورد حمایت مستمر و موثر آنها قرار گرفته است؟
  10. در مقابل کدام رخنه و نفوذ فرهنگی غرب از طرف آنان ایستادگی شده است و در فرهنگ عمومی استان اثر کرده است؟
  11. وضعیت حجاب و عفاف چقدر پی گیری شده است؟
  12. چند بار و به کدام مرکز و پایگاه فرهنگی سرکشیده شده است و از مشکلات آنها آگاهی اطلاع حاصل شده است؟
  13. آیا این کارها «در راستای تلاش برای وحدت و همدلی»[۴] در استان است که در حکم مقام معظم رهبری به نماینده خود تاکید شده است؟
  14. و…

در خاتمه باید گفت که اصلی ترین وظیفه ای که این افراد در استان دارند اداره نماز جمعه ـ که به فرموده مقام معظم رهبری «قلب فرهنگی هر شهر است» ـ به بهترین شکل است که همانا از طرف امام جمعه رشت به آنان سپرده شده است.

دهها سوال بی پاسخ درباره نماز جمعه رشت و عملکرد مسولین مربوطه وجود دارد که آنان باید همتشان را خرج وظیفه اصلی خود کنند که هنوز خواسته های مقام معظم رهبری درباره آن بر زمین مانده است.

آیا دخالت در امور فرهنگی و مانع تراشی در انجام برنامه های تبلیغی به خاطر عدم هماهنگی مشی سیاسی با افراد جایز است؟ کجا رهبر انقلاب خود در این امور دخالت کرده اند و یا دستور دخالت داده اند که اینان به اسم نمایندگی از طرف نماینده ولی فقیه این کار را انجام می دهند؟ مگر می شود نماینده از خود فرد شانیت و وظایفش بالاتر باشد؟

این اقدامات نه تنها موجب ضعف و پراکندگی در صف نیروهای ارزشی انقلاب می شود بلکه باعث خوشحالی دشمنان اسلام و نظام نیز خواهد شد و موجب به تعطیلی کشیده شدن مساجد که سنگر انقلاب هستند می شود.

وعده الهی

در پایان این آیه شریفه را یادآوری می کنیم که:

«وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ فی‏ خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظیمٌ» سوره مبارکه بقره/۱۱۴

و کیست ظالم‌تر از آن کس که نگذارد در مساجد خدا، نام پروردگار برده شود، و در ویرانى آنها بکوشد؟ آنان حق ندارند وارد آن [مساجد] شوند جز در حال ترس و خوف [و برای توبه]. برای آنان در این دنیا خوارى و زبونی است و در آخرت، عذابى بزرگ است.

——————————————————————–

[۱] . رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری، احکام مسجد، انتشارات هدی، چاپ پانزدهم، ص۸۹٫

مسئله ۴۰۷: آیا جایز است وصیت کنم که مرا بعد از مردن در مسجد محله که تلاش فراوانی برای آن کرده ام، دفن نمایند، زیرا دوست دارم در داخل یا صحن آن دفن شوم؟

جواب: اگر هنگام اجرای صیغه وقف، دفن میت استثناء نشده باشد، دفن در مسجد جایز نیست، و وصیت شما در این مورد اعتباری ندارد.

[۲] . برگرفته از حکم مقام معظم رهبری در انتصاب امام جمعه رشت.

[۳] . برگرفته از حکم مقام معظم رهبری در انتصاب امام جمعه رشت.

[۴] . برگرفته از حکم مقام معظم رهبری در انتصاب امام جمعه رشت.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
همراه
احسنت
مجتبی
به نظر بنده تا زمانی که زمام امور مساجد ما دست یه عده است که از کار فرهنگی سر در نمیارند و متر و معیارشون هنوز جوان و نوجوان 30 سال پیشه و احکام اسلامی رو سلیقه ای دوست دارند و اونجایی که به ضررشونه یا سکوت میکنن یا بعضی مواقع حتی موضع میگرن هیچ وقت رنگ آبادی رو نمی بینه. بنده خودم چند تا از مساجد رو اطلاع دارم که با همین کج سلیقگی ها در حال حاضر تنها یک یا دو صف پیرمرد برای نماز شرکت میکنن. مشکل اینه که اینا نمیفهمن مسجد مهمترین و بزرگترین سنگر اسلام و انقلابه نه میراث عده ای قدرت طلب...
مطلع
سلام هرچند که در این رابطه حرفهای بسیاری برای گفتن دارم اما فقط به ذکر همین نکته بسنده میکنم که حاج آقا نیاکویی امام جماعت سابق و مرحوم مسجد امام حسین زیرکوچه بنده خدا حتی همچین وصیتی مثل نمونه بالا هم نکرده اما یک عده دایه مهربانتر از مادر که در دوران بستری و خانه نشینی ایشان به دلیل بیماری حتی یک سر هم به ایشان نزدند الان و به اسم احقاق حق!!!! به دنبال دفن ایشان در داخل مسجد هستند!! و همانطور که دربالا گفته شد این کار به فرموده جمیع مراجع جایز نیست نکته جالب اینجاست که این دایه ها خودشان از مسئولین ستاد اقامه نماز و شورای امور مساجد گیلان هستند و بعداز به قول خودشان زمین ماندن حرفشان در مسئله دفن مرحوم نیاکویی زورشان به حاج آقا نژادصفری رسیده و کمر به محروم کردن ایشان از خدمت به این مسجد کرده است البته الحمدلله با یکپارچگی و حمایت هیئت امنا ، پایگاه ، کانون ،نمازگزاران اهالی محل کسبه و همسایگان مسجدامام حسین علیه السلام از حاج آقا نژادصفری ، این برکناری ظالمانه فعلا صورت نگرفته اللهم عجل لولیک الفرج
sh.ah
واقعا باید متاسف بود برای بعضی افراد که لباس پیغمبر رو قصب کردن و خودشون تو جایگاهی میبینن که محدود مساجدی که دارن خوب کار میکنن تو شهر رو اینجوری تعطیل کنن و باز هم متاسفم برای کسانی که خودشون جز انقلابیون و الان هم انقلاب رو جز ارث خانوادگیشون میدونن و از عاملین این فتنه هستن.
محمد
برادران خوب و ارزشی سلام مسئولیت تعیین امام جماعت راتب مساجد به نمایندگان مقام ومعظم رهبری در استانها سپرده شده و در شهرستانها نماینده مقام معظم رهبری به ائمه محترم جمعه محول نموده است ، و نباید احساسی برخورد کنیم ، و باید قبول کرد که مرحوم نیاکویی امام جماعت فقید آن مسجد به علت کسالت و مریضی روحانی خوب و جوان مدتی بجایشان اقامه نماز نمود و حا بعد از رحلت می بایست امام جماعت راتب معرفی می شد ،و بعید می دانم قضیه بخاطر چیز دیگر بوده باشد. بعد اعضای محترم امور مساجد از خون دل خوردگان انقلاب هستند و نمایندگان محترم استاندار ، فرماندهان محترم سپاه و ناجا و مدیران کل دادگستری، اطلاعات ، ارشاد، تبلیغات اسلامی ،اوقاف و روسای حوزه علمیه ،اقامه نماز ، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و ... عضو اصلی آن میباشند ، که دغدغه همه آنها احیای مساجد با حضور حداکثری مردم است.متشکرم
ناشناس
همه میدانیم که حضرت آقا بنا به مصالحی این .... را برکنار نمیکنند و همه میدانیم که هر چه گرفتاری است از اوست
معلم
باسلام و تشکر از رفقا ممنون که یکم به اشتباهات {...} پرداختید اما مشکلات بزرگتری وجود داره همچون مطالبی که همه ما احتمالا شنیدیم اما جرئت گفتن نداریم : نبود یک پدر معنوی - ولنگاری فرهنگی در اکثر حوزه های فرهنگی مانند حجاب- توجه به مسائل مادی مانند توجه و هزینه فراوان مجتمع تجاری {...} و...-زورگویی های جناب رییس دفتر {...} که یک شبه ملبس شدند استان ما صاحب معنوی نداره درحالی که این جایگاه {...} رو تضعیف میکنه و داره از کوپن {...} استفاده می کنه.ایشون علی رغم عالم بودنش اما مراقب اطافیانش نیست و افسار امور رو داده دست اونها و اونها گویی {...} هستند از لفظ آقا آقا گفتنشون در خطاب قرار دادن {...} مشخصه- واقعا حاج آقا می تونه شب دست خانمش رو بگیره بره اونور خیابون کنار پارک قدم بزنه!!! در مقابل مقایسه کنید شان آیت الله رودباری رو /مردم عاشقش هستند.چون علاوه بر علم عامل هم هست. امیدوارم 8 دی منتشر کنه. یاحق
معلم در پاسخ به معلم
دوستان 8دی اینقدر خودسانسوری داریدکه به جای{...} ......می گذارید؟؟؟؟!!!!! تا کی باید تعارف کنیم تاکی ابروی اسلام و انقلاب باید برای این اقایان خرج بشه تا کی باید برای مسائل معنوی و ارزشی به در بسته بخوریم تا کی؟ کی باید به خودمون بیاییم روشنگری در این زمینه باعث رشد جایگاه {...} خواهدشد نه تضعیف. شما به عنوان رسانه مسئولید از مشکلات فرهنگی و اقتصادی استان گزارش تهیه کنید .خیلی از رسانه ها که متاسفانه تعامل رو پیشه کردند و به بهانه تعامل از منکر چشم پوشی میکنند.میدونید عمق فاجعه اونجاست که اشتباهات این اقایون رو به پای نظام و انقلاب می نویسند برخی مردم. از نگاه رهبری هم که همه چیز رو می پوشانند. {...} اگه خوب و صادق باشه دین مردم رو تقویت می کنه و برعکس. فکر کنید نماینده به جای تغافل و تساهل با خلاف های جاری با اونها با کمک مردم برخورد کنه. بخش عمده ای از بهانه های مردم کشور در تقابل با اسلام و نظام مثل مقوله بدحجابی به خاطر اعتراض به همین نوع ادم هاست که در لباس و جایگاه دین پدر اسلام و انقلابی که زحمتی براش نکشیدند رو در اوردند هست.
موسایی
باباجون به محمد بگید پاچه خواری بسه همه می دانیم که آدمهای مریض و عقده کجا هستند و چرا میخواهن حاج آقا نژاد صفری را برکنار کنند لطفا به خاطر یه عده کوته بین مادیگه نخواهیم کارهای آنها رو توجیه کنیم حمایت از نژاد صفری حمایت از رهبری است
مهدی در پاسخ به موسایی
آقای نژاد صفری موقت در آن مسجد اقامه نماز می کرد و به امام جماعتی منصوب نشده بود تا بخواهد عزل شود به جای احساسی برخورد کردن تابع ولایت فقیه و نماینده حضرت آقا در استان باشیم.ممنون
موسویان
اقا مهدی پاچه خواری نکن داداش حرفای سست و بی ارزش نزن
منتظر
اقای مهدی احساسی برخورد کردن، دقیقا همین سریع وصل کردن تصمیمات بعضی ها به حضرت اقا و پشت مسئله تابع ولایت بودن پنهان شدن شما وامثال شما که برای کارها و تصمیماتتان هیچ دلیلی ندارید و فقط عقده های شخصیتان را درنظر میگیرید هستش گیرم برفرض که اقای نژادصفری امام جماعت موقت بوده الان درحال حاضر مردم و نمازگزاران مسجد و همچنین اعضای هیئت امنا اون مسجد ایشان را قبول دارندو ازعملکرد ایشان بسیار راضی هستند و میخواهند که همچنان ایشان امام جماعتشان باشد. باشد قبول اقایان میفرمایند که ایشان نباشد: اشکالی ندارد، یک دلیل قانع کننده برای مردم ارائه دهند تا ایشان برود ایشان مشکل اخلاقی دارد؟فسادمالی انجام داده؟در بین مردم یا هیئت امنا مسجد یا پایگاه بسیج اونجا یا اهالی محل مخالفی دارد؟ عملکرد مسجد خوب نبوده؟نماز مسجد کم رونق شده(قابل توجه که الان بیش از یکسال است که این مسجد 3وقت نماز جماعت دارد) ایشان منبر رفتن بلد نیست؟ نمازش ایراد دارد ؟ غیبت دارد؟ فتنه گر بوده؟ساکت فتنه بوده؟ انقلابی نیست؟ ولایی نیست؟ انگلیسی هست؟ و............؟؟؟؟؟؟؟ اخر این اقایان هیچ نقطه کوری برای اقای نژادصفری پیدانمیکنند چرا شما اینقدر کور هستید چرا حقایق رو نمیبینید با چه چیزی ساکت شده اید؟ با چقدر ساکت شده اید ؟با چقدر از عملکرد اشتباه طرفداری میکنید؟؟! اگر حق طلب باشید و مدافع حق ، قطعا خدا به شما بیشتر خواهد داد راستی یه چیزی یادم آمد آقای نژاد صفری مسئول ستادانتخاباتی ایت الله رمضانی دررشت بوده شاید به خاطر این باید برود باید باید
در حاشیه