رییس اداره اوقاف و امور خیریه تالش:

تعدادی از بقاع هستند که هنوز زیر پوشش اوقاف قرار نگرفته اند/ اوقاف تنها متولی بقاع ثبت شده است

رییس اداره‌ی اوقاف شهرستان تالش گفت: تخریب بقعه ی بابایوسف شیرآباد تالش قبل از ثبت آن در اوقاف صورت گرفته و اوقاف تنها متولی بقاع ثبت شده در سازمان است.

تعدادی از بقاع هستند که هنوز زیر پوشش اوقاف قرار نگرفته اند/ اوقاف تنها متولی بقاع ثبت شده است

حجت الاسلام سیدحامد میرحسینی مسئول اداره اوقاف شهرستان تالش در مصاحبه با خبرنگار ۸دی پیرامون اخبار منتشر شده درباره ی تخریب یک بقعه‌ی قدیمی در شیرآباد تالش اظهار داشت:  اوقاف تنها متولی بقاعی است که ثبت سامانه ای شده و مورد تایید سازمان مرکزی قرارگرفته است و بقاعی که ثبت نشده و اطلاعی از آن در دسترس نیست و سوابق آن نامعلوم است در حکم بقاع جعلی می باشد. سازمان مرکزی اوقاف کشور در ثبت بقاع جدید بسیار با وسواس و سختگیری عمل می کند و اجازه‌ی ثبت بقعه بدون طی مراحل قانونی را نمی دهد.

وی افزود: سال گذشته با پیگیری این اداره و مراجعه مردم و ارسال نامه ها و اخذ استشهاد محلی و تایید مسئولین محلی و بزرگان و ریش سفیدان منطقه  موفق به ثبت چند بقعه در سامانه‌ی سازمان شدیم که بقعه بابایوسف شیرآباد تالش از جمله همان بقاع محسوب می شود که در سالهای گذشته مورد تخریب و آتش سوزی قرار گرفته بود که هم اکنون با تعیین هیات امنا و پیگیری دوستان، در پی ساماندهی این بقعه هستیم، البته همه مراحل مدیریت و کنترل و تامین امنیت بقاع توسط خود مردم صورت می گیرد و ادارات اوقاف حکم نظارت بر امورات بقعه و پیگیری امور اداری و قانونی بقاع را دارا می باشد. متاسفانه تعداد دیگری از بقاع هستند که هنوز زیر پوشش اوقاف قرار نگرفته اند و زمانی اهالی مراجعه می کنند که اختلافی بوجود بیاید یا مورد دستبرد و تخریب قرار بگیرد که آن زمان متولیان بخاطر فرار از تهمت، به اوقاف مراجعه می کنند و خواستار نظارت اوقاف می شوند.

حجت الاسلام میرحسینی در ادامه گفت: اعلام می کنم تنها متولی بقاع و امام زادگان و اماکن متبرکه اداره اوقاف می باشد و این اداره با واگذاری امور به امنای خود در منطقه، بر امورات نظارت می کند و نسبت به آبادانی، توسعه، و ساماندهی بقعه اقدام خواهد کرد، مردم خود قاضی هستند و اذعان دارند که هر بقعه ای از زمانی که زیر نظر اوقاف قرار گرفته آبادتر و با برنامه تر اداره شده و باعث ایجاد اعتماد بیشتر مردم شده است.  اجرای برنامه های فرهنگی و عمرانی یکی از کارهای اصلی اوقاف در بقاع است که شاهد مثال زیادی از این دست بقاع در کل کشور و مناطق این شهرستان به عینه دیده می شود.

رئیس اوقاف تالش با بیان اینکه سرقت از بقاع متبرکه و صندوق نذورات و تخریب آن از مشکلاتی است که هر از چندگاهی هیات امنا را با خود درگیر می کند گفت: ما به کلیه‌ی امنا ابلاغ کردیم که  نسبت به ایمن سازی بقاع  و نصب دزدگیر و دوربین اقدام کنند که متاسفانه برخی از بقاع بخاطر درآمد کم و برخی بخاطر صعب العبور بودن و قرار گرفتن در مناطق ییلاقی، امکان نظارت کافی و تامین امنیت لازم را دارا نمی باشد.

رئیس اوقاف تالش در پایان این مصاحبه گفت: از همه ی افراد و بویژه روستاییان که پیگیر این قیبل مسائل و گزارش آن به اداره اوقاف تالش هستند، کمال تشکر را داریم.

 

انتهای پیام/

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه