پاسخ به شبهات؛

آیا امام زمان (عج) افرادی که احکام دین را نمی دانند خواهد کشت؟

آیا درست است که در کتاب بحارالانوار (ج۵۲ ،ص۳۸۲) آمده است هر کس که به بیست سالگی رسیده باشد و احکام دین را درست یاد نگرفته باشد امام زمان(عج) او را خواهد کشت؟

آیا امام زمان (عج) افرادی که احکام دین را نمی دانند خواهد کشت؟

به گزارش ۸دی، انتشار شبهات و شایعات یکی از آفات توسعه ی شبکه های اجتماعی در جوامع است. در جهت مبارزه با این آفت سرویس مذهبی ۸دی تلاش می کند با نظر کارشناسان مذهبی به برخی شبهات طرح شده پاسخ دهد. در همین زمینه، اسلام ملکی معاف از کارشناسان علوم قرآنی و حدیث به دو شبهه ی معروف درباره ی امام زمان (عج) پاسخ داده است:

شبهه یک:

آیا درست است که در کتاب بحارالانوار (ج۵۲ ،ص۳۸۲) آمده است هر کس که به بیست سالگی رسیده باشد و احکام دین را درست یاد نگرفته باشد امام زمان(عج) او را خواهد کشت؟

پاسخ:
خیر. نه تنها این مطلب در بحارالانوار تایید نشده است بلکه مؤلف بحارالانوار در صفحه‌ی مورد نظر تاکید کرده که این موضوع در روایات دیده نشده و اگر هم در جایی نقل شده باشد یقین آور نیست  (یعنی روایتی ضعیف و غیر قابل اعتماد است).
متن عربی سخنان مؤلف بحار الانوار در این مورد به این صورت است:
“إنّا لم نَعرف ما تضم‍ّنه السؤالُ مِن أنّه ع … یقتلُ مَن بَلغَ العشرینَ و لم یتفقّه فی الدینِ فإن کانَ وَرَدَ بذلک خَبَرٌ فهو غیرُ مقطوعٍ بِه ‏” (بحارالانوار، مجلسی، ج۵۲، ۳۸۲ و مرآه العقول، مجلسی، ج‏۴، ص: ۳۰۲)
ترجمه: آنچه در این سوال آمده مبنی بر اینکه «(مهدی عج) … هر کس را که به ۲۰ سالگی رسیده باشد ولی احکام دینش را نیاموخته باشد به قتل خواهد رساند» ما این امر را (به رسمیت) نمی شناسیم و حتی اگر روایتی درباره اش نقل شده باشد نیز قطعی نیست” .
گفنی است شمار دیگری از علمای شیعه همچون طبرسی و اربلی نیز پیش از مولف بحارالانوار تاکید کرده اند که روایتی نداریم که بگوید مهدی(عج) جوانانی که احکام دین خود را نمی دانند به قتل می رساند. ( إعلام الورى ، طبرسی، ص۴۷۷ و کشف الغمه، اربلی، ج‏۲، ص: ۵۴۶)

شبهه دو:
آیا درست است که در بحارالانوار (ج۵۲، ص۳۴۰) آمده که امام زمان(عج) همه را با زور وادار به اسلام آوردن می کند و هر کس اسلام نیاورد را گردن می زند؟
پاسخ:
علمای شیعه تاکید می کنند که اولا در مسایل عقیدتی نمی توان به خبر واحد (روایتی که متواتر نیست) تکیه کرد. ثانیا روایتی که بر خلاف قرآن باشد قطعا یا جعلی است یا دستخوش تحریف قرار گرفته است و سخن معصومان(ع) به شمار نمی رود.
روایتی که در بحار الانوار در صفحه مورد نظر نقل شده و می گوید مهدی(ع) همه را مجبور به مسلمان شدن می کند معتبر نیست زیرا:
۱-  این روایت، خبر واحد (غیرمتواتر) و فاقد «سند معتبر» است از این رو در مسایل عقیدتی نمی توان به آن تکیه کرد.
۲-  این روایت با آیه «لا اکراه فی الدین» تعارض دارد بنابراین نمی توان به آن استناد کرد. دستکم یکی از معانی عبارت «لا اکراه فی الدین» اینست که هیچکس را نمی توان به پذیرش اسلام مجبور کرد.
۳-  از آیه‌ی ۶۴ سوره مائده فهمیده می شود که دستکم یهودیان تا روز قیامت به عنوان یک قوم و یک دین باقی خواهند بود بنابراین این ادعا که مهدی(عج) پیروان همه ادیان را وادار به مسلمان شدن کند بر خلاف پیش بینی قرآن است.
۴-  مهدی(عج) از اهل بیت پیامبر (ص) است و از راه قرآن جدا نمی شود بلکه اجرا کننده ی راستین قرآن خواهد بود. قرآن به صراحت فرموده است که دستوری درباره‌ی «دشمنی با غیرمسلمانان» ندارد مگر کسانی که با مسلمانان می جنگند یا آنان را از سرزمینشان بیرون می کنند. درباره‌ی سایر مردم جهان دستور قرآن اینست که با «عدل» و «احسان» رفتار کنیم. در این مورد به آیه های ۸ و ۹ سوره ممتحنه و آیه ۹۰ سوره نحل مراجعه فرمایید بنابراین اگر یهودیان و مسیحیان به جنگ با مهدی(عج) برنخیزند آن حضرت با آنان رفتاری نیکو خواهد داشت زیرا دستور قرآن نیز همین است.
۵-  مهدی(عج) تبیین کننده و اجرا کننده سیره‌ی رسول الله(ص) است. سیره‌ی آن حضرت به نحوی بوده که هرگز پیروان ادیان دیگر را مجبور به مسلمان شدن نفرموده اند و جنگ هایی که در زمان آن حضرت رخ داد نیز برای «تحمیل اسلام به دیگران» نبود بلکه صرفا برای «دفع شر مهاجمان و متجاوزان» بود.

 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه