گفتگو با یک جهادگر اقتصاد مقاومتی؛

زوج شمالی که شترمرغ آفریقایی را بومزاد گیلان کردند! +عکس

«حسین پورمحمد» کشاورز و دامدار اهل روستای شیرجوپشت پایین بخش رودبنه، توانسته خانه خود را مزرعه پرورش پرنده بومی آفریقایی کند و سالانه مبلغ قابل توجه ای درآمد از این مزرعه خانگی کسب کند.

زوج شمالی که شترمرغ آفریقایی را بومزاد گیلان کردند! +عکس

به گزارش ۸دی به نقل از سرویس اقتصاد مقاومتی پایگاه خبری «لاهیجان»، شترمرغ ها پرندگانی با قابلیت سازگاری بسیار بالا می باشند. به همین جهت امکان پرورش آنها در طیف جغرافیایی وسیعی وجود دارد، بطوریکه در حال حاضر این پرنده از مناطق گرم آفریقای جنوبی تا مناطق سرد آمریکای شمالی پراکنده بوده و به راحتی مورد پرورش قرار می گیرد. به طور کلی شترمرغ ها توانایی زندگی در دامنه دمایی +۵۰ تا منفی۲۰درجه درجه سانتی گراد را به راحتی دارا بوده و در اینگونه مناطق توانایی پرورش و تولید را خواهند داشت.

بهترین مناطق جهت پرورش این پرنده مناطق حاشیه کویر و اقلیم خشک می باشد، البته این بدان معنا نیست که در نقاط سردسیر و یا مرطوب امکان پرورش شترمرغ وجود ندارد اما به دلیل نیاز به کنترل عوامل نامساعد جوی نظیر رطوبت زیاد و احتمالا سرمای بیش از حد، هزینه های تولید در اینگونه مناطق اندکی بیشتر از مناطق کویری خواهد بود.

لاهیجان پرورش شترمرغ1

در ادامه با «حسین پورمحمد» یکی از کشاورزان موفق  اهل بخش رودبنه که در عرصه پرورش شترمرغ در شهرستان لاهیجان فعال بوده به گفت و گو می نشینیم. پورمحمد از همان مجریان موفقی است که توانسته با اجرایی کردن طرح های اقتصاد مقاومتی و مردمی، حرفی برای گفتن داشته باشد و با ورود به موقع و عملی خود در این عرصه شاهد اقتصادی بسیار عالی برای خود و خانواده اش باشد. این مجری برتر اقتصاد مقاومتی نه تنها برای خود بلکه برای همسرش نیز فرصت شغلی ایجاد کرده و آنان را نیز در این طرح سهیم کرده است.

حسین پورمحمد کشاورز ۶۷ ساله ی ساکن روستای شیرجوپشت پایین ازتوابع بخش رودبنه است که به سنت پدران و نیاکان در کنار تولید برنج به دامداری هم مشغول است. اما چیزی که وی را با دیگر کشاورزان رودبنه متمایز کرده، کمک کردن به همسرش در پرورش پرنده بومی آفریقایی است.

وی در کنار کارکشاورزی و دامداری سنتی مدت یکسال است که به کمک همسرش به پرورش شترمرغ روی آورده است و بخشی از محوطه حیات خانه خود را به پرورش این پرنده عظیم الجثه اختصاص داده است.پور محمد که قبلا دامدار سنتی بوده، انگیزه خود را از ورود به این بخش از اقتصاد مقاومتی علاقه به این پرنده بومی آفریقایی عنوان کرده است.

جهادگران لاهیجان

او می گوید: تا به امروز هیچ گونه تسهیلاتی از هیچ بانکی دریافت نکرده ام و با تلاش خود و همسرم و سرمایه اندکی که حاصل کشاورزی و دامداری بود به پرورش این پرنده روی آورده ایم.

وی درباره نحوه پرورش شترمرغ نیز گفت: با توجه به فراخور بودجه شخصی تعداد ۱۵ الی بیست رأس جوجه یکماهه شترمرغ را به قیمتی سیصد تا سیصد و پنجاه هزارتومان ازکارگاه های جوجه کشی خریداری می کنم و تقریباً زمانی که صرف نگهداری از این جوجه ها برای عرضه گوشت آن به بازار می شود چیزی در ۱۰ ماه است که دراین مدت وزن مناسب هررأس از شترمرغ های بالغ بین ۲۸ تا ۳۰ کیلوگرم می رسد.

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری و خوراک این جوجه ها تا مرحله ارائه به بازار مصرفی تامرز نیم میلیون تومان متغیراست افزود: البته زمینه فروش برای بازارهای محلی، خانگی و یکی از فروشگاهای زنجیره ایی شهرستان لاهیجان فراهم می باشد. البته باتوجه به عدم شناخت کافی از فواید گوشت این پرنده استقبال خوبی توسط مردم صورت می گیرد و هرکیلو گوشت شتر مرغ نزدیک به ۴۰هزار تومان به فروش می رسد.

این دامدار اهل رودبنه افزود: خوراک این پرنده از کارخانه ای در شهرستان فومن تهیه می گردد و باید اذعان داشت که تمامی خوراک آن عاری از داروهای بیولوژیکی و هورمونی است.

این کشاورز و دامدار با وجود گرانی خوراک شترمرغ، از مسولین علی الخصوص جهادکشاورزی شهرستان گله مند است که تاکنون هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است.

اومی گوید: با توجه به عدم آشنایی در مرحله اول، تلفات سنگینی را متحمل شدم که جبران آن برایم بسیار سخت است.

لاهیجان پرورش شترمرغ

در واقع اگرامکان بیمه برای این پرندگان وجود داشته باشد لااقل برای جلوگیری ازضرر و زیان، باعث دلگرمی این فعال اقتصادی خواهد شد که با بهره گیری از کارشناسان شهرستان یا استان گیلان قدم های محکمتری دراین راه برداشته شود.

در پایان گفتگو با این مجاهد اقتصاد مقاومتی اهل روستای شیرجوپشت وی معتقد است که: “اقتصاد مقاومتی”، درصورت حمایت نهادهای ذیربط با دراختیارقراردادن تسهیلات، بستر را برای توسعه و تجهیز بصورت صنعتی و درنهایت ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار روستا فراهم می آورد.

به گزارش «لاهیجان»، گوشت شترمرغ  با گوشت حیوانات کشتاری دیگر فرق دارد؛ از جمله این تفاوت‌ها میزان پایین چربی، ترکیب مناسب آمینواسیدها و درصد بالای آمینواسیدهای اشباع و غیراشباع است.

ظرفیت چربی گوشت شترمرغ به طور استثنایی پایین است یعنی به میزان یک تا دو درصد و میزان بالای اسید لینولنیک آن باعث خاصیت رژیمی‌اش شده است. گوشت شترمرغ دارای میزان زیادی آهن است و بسیار بیشتر از گوشت بوقلمون، مرغ یا گوشت گاو است. این گوشت دارای موادمعدنی ضروری مانند روی، منیزیم و ویتامین‌های B1، B2 و نیاسین است.

با این‌که طعم و ساختار گوشت شترمرغ به گوشت گوساله شبیه است اما دو سوم چربی کمتری نسبت به آن دارد و به دلیل سطح کلسترول پایین و پروتئین و آهن بالا، گوشت این پرنده به عنوان یک جانشین رضایت‌بخش برای گوشت قرمز، خریداران زیادی را به خود جلب کرده است.

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه