دبیر شورای عالی آزاد اندیشی دینی کشور:

دانشگاه آزاد اسلامی از ثمرات انقلاب اسلامی است / درخت تناور دانشگاه آزاد را هاشمی رفسنجانی پرورش داد

دبیر شورای عالی آزاد اندیشی دینی کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی است که آیت الله هاشمی با تشخیص به موقع و نگاه هوشمندانه این درخت تناور را پرورش داد.

دانشگاه آزاد اسلامی از ثمرات انقلاب اسلامی است / درخت تناور دانشگاه آزاد را هاشمی رفسنجانی پرورش داد

به گزارش ۸دی، اولین دوره‌ی دانش افزایی «مفاهیم و مبانی آزاد اندیشی دینی» ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان گیلان با حضور دبیر شورای عالی آزاد اندیشی دینی کشور، رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، معاون دانشجویی – فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و جمعی از رؤسا و اعضای هیأت علمی واحد ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به میزبانی واحد رشت در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین امیرعلی لطفی دبیر شورای عالی آزاد اندیشی دینی کشور در این جلسه با اشاره به مبانی قرآنی آزاد اندیشی دینی بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مطالبه آزادی و آزاداندیشی  دارای فراز و نشیب های زیادی بوده که کرسی های آزادندیشی و نظریه پردازی در این موضوع به عنوان خلاء احساس می گردد و این مسئله به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص تولید علم و نظریه خصوصا در حوزه علوم انسانی با نگاه دینی باید توسط نظریه پردازان در دانشگاهها و مراکز علمی مورد توجه قرار گیرد.

وی نقد در دانشگاهها را خواستار شد و تصریح کرد: اساتید و صاحب نظران با همفکری مسائل  علمی را به نقد بگذارند و ایده های جدید خود را در فضای نخبگان مطرح کنند تا نقد شود.

لطفی با برشمردن ویژگی های مهم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: ایشان شخصی هستند که اگر هر جا احساس کنند خلأیی وجود دارد و کسی به رفع این خلاء اقدام نمی کند با توجه به ضرورت آن شخصا اقدام و پیگیری می نمایند و این یکی از ویژگی های حضرت آیت الله هاشمی است و در این زمینه می توان به دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی اشاره کرد که آیت الله هاشمی با تشخیص به موقع و نگاه هوشمندانه این درخت تناور را پرورش داد.

دبیر شورای عالی آزاد اندیشی دینی کشور ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان رویکرد علمی جدیدی را شروع کرده است و در دو سال آینده شاهد کسب افتخارات زیادی در کشور و جهان خواهیم بود. یکی از این رویکرد ها که با نگاه و اقدام  هوشمندانه حضرت آیت الله هاشمی  شروع شد، طرح آزاداندیشی اسلامی و ضرورت ورود دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه احساس می کنند.

این مقام مسئول همچنین اذعان کرد: طرح آزاد اندیشی دینی به عنوان یک حرکت علمی بطور جدی در دانشگاه آزاد اسلامی شروع و نباید از ماهیت علمی خود خارج شود و تمام تلاش های انجام شده در این راه باید با منطق علمی جلو رفته و ازرویکردها و جهت گیری های سیاسی و جناحی دوری کند.

لطفی از حمایت پایان نامه ها و رساله های دکتری خبر داد و بیان کرد: پایان نامه ها و رساله های دکتری که نگاه آزاد اندیشی دینی داشته باشند مورد حمایت قرار می گیرد.

در ادامه دکتر حسن بلخاری عضو شورای عالی آزاد اندیشی دینی با موضوع آسیب های آزاد اندیشی مطالبی را ارائه داد.

آیت الله محسن غرویان نیز در این نشست با اشاره به موضوع مصادیق و مسائل آزاد اندیشی به بیان دیدگاه های مختلف علمی پرداخت و در پایان جلسه پرسش و پاسخ یا حضور و مشارکت اعضای هیأت علمی حاضر ، معاون دبیرخانه و مدیر پژوهش شورای عالی آزاد اندیشی برگزار که توسط مدرسین به سوالات مطروحه پاسخ داده شد.

تیمور آمار معاون دانشجویی – فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضرین، اظهار داشت: معنویت گرایی از اصول بدیهی محافل دانشگاهی و حلقه مفقود نظام آموزشی است که صرفا به دنبال تخصص گرایی و تعلیم انسان ماهر است. از ابعاد و زمینه های این معنویت گرایی فراهم کردن تضارب آراء و اندیشه ها ست و در پرتو این تفکر، زایش فرهنگی اتفاق می افتد و تحولات جامعه سرو سامان می گیرد.

وی افزود: برای کانونی که مسئولیت تولید فکر و اندیشه را دارد این ضرورت بیش از پیش احساس می شود. قدر مسلم دانشگاهها مهمترین عرصه نقد و نظر، مشاوره و مناظره و محل تمرین عقل جمعی است.

 آمار با تأکید بر نیاز به اعتدال در شرایط حال جامعه، گفت: فضایی که ما نیازمند آن هستیم، حرکت در جاده‌ی آزاداندیشی با علائم  و راههایی درست است که نه قانون شکنی در آن رایج باشد و نه برای جلوگیری از اصطکاک و چالش احتمالی حرکتی صورت نگیرد.

 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه