قاچاق لباس یا قاچاق فرهنگ آمریکایی؛

تیغ پوشاک قاچاق زیر گلوی فرهنگ پوشش ایرانی/ شوروی را الگوی تحمیلی غرب فرو پاشاند نه نبرد تسلیحاتی

آنچه در امر ورود فرهنگ غربی نادیده گرفته می شود مسئله ی قاچاق پوشاک است که نه تنها به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند بلکه تیری بر قلب فرهنگ اسلامی است.

تیغ پوشاک قاچاق زیر گلوی فرهنگ پوشش ایرانی/ شوروی را الگوی تحمیلی غرب فرو پاشاند نه نبرد تسلیحاتی

به گزارش ۸دی، همواره از شوروی به عنوان عبرتی تاریخی در خصوص مسئله‌ی تهاجم فرهنگی یاد می شود، ابرقدرتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در اثر غلبه الگوهای تحمیلی غرب و نه مسائل اقتصادی و نبرد بر سر مسابقه ی تسلیحاتی فروپاشید.

رهبر انقلاب ۱۹ تیر ۱۳۷۹ در دیدار با مسئولان و کارگزاران در همین خصوص فرمودند: در شوروی سابق وقتی که این کار (اصلاحات) را شروع کردند، درِ دروازه‌ی فیلمها و کتابها و روزنامه‌ها و لباسها و الگوهای غربی باز شد؛ یعنی آن ادّعاها در واقعیتها، مصداقهای مشخّص غربی را مجسم می‌کرد. این حالت، حالت بسیار خطرناکی بود.

به همین جهت همواره دلسوزان ایران اسلامی سعی می کنند خطرات مبادلات رسمی کالاهای غربی را به مسئولان گوشزد کنند و همانطور که در چند سال اخیر مشاهده شد از کارشناسان فرهنگی گرفته تا مسئولین امنیتی نسبت به بازشدن مغازه های مک دونالد به عنوان یکی از عناصر مهم فرهنگ آمریکایی واکنش های خوبی صورت گرفت.

اما آنچه در امر ورود فرهنگ غربی نادیده گرفته می شود مسئله ی مبادلات کالاهای غربی بصورت غیر رسمی است و یکی از مصادیق بسیار خطرناک آن قاچاق پوشاک است که نه تنها به تولیدکنندگان داخلی و اقتصاد ملی ضربه می زند بلکه تیری است بر قلب فرهنگ اسلامی و تیغی است زیر گلوی فرهنگ پوشش ایرانی.

رهبر انقلاب ۸ اردیبهشت ۹۵ در دیدار با کارگران فرمودند: در مبارزه‌ی با قاچاق جدّی عمل کنید. مراد من از قاچاق، فلان کوله‌بَرِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که میرود آن‌طرف یک چیزی را برمیدارد روی کول خودش می‌آورد این‌طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمّیّتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد. من قاچاقهای سازمان‌یافته‌ی بزرگ را میگویم؛

در همین راستا محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامیدر گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه قاچاق کالاها بصورت کانتینری در کشور انجام می شود اظهار داشت: در یک نمونه فقط ۶۱۸ کانتینر لباس ضد فرهنگی  و غیراسلامی خارجی در سال ۹۳ از مبادی قانونی و بصورت قاچاق وارد کشور شده است.

شکری با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته بازار بصورت سیستمی کنترل می شود افزود: امکان عرضه‌ی کالای قاچاق در این کشورها وجود ندارد. متأسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت در شروع کار خود، سیستم کنترل شبنم را بدون آوردن یک سیستم جایگزین حذف کردند و تاکنون نیز هیچ سیستم جدیدی را معرفی نکرده اند.

در این خصوص علی منتظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار مورد برخورد با فروشندگان کالای قاچاق داشته ایم که بیشتر آنها واحد های توزیع کننده پوشاک بوده اند گفت: مبارزه با قاچاق نیاز به عزم ملی دارد، باید جلوی اون آقایانی که این پوشاک را وارد کشور می کنند بگیریم، آنهایی که دلسوز انقلاب هستند باید بروند لب مرزها، باید پرسید این کانتینر ها چگونه از مرز رد می شوند، ولی متاسفانه آن وارد کنندگان اصلی رها شده اند و صرفا با مغازه دارهای جزء برخورد می کنیم که عمدتا از طبقات ضعیف جامعه هستند و تعدادشان به ۱۰۰ هزار واحد صنفی می رسد و این تعداد زیاد برخورد با آنها را مشکل می کند.

شکری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: سوال من این است که این کانتینرها چگونه بدون اینکه ایست و بازرسی ها این کانتینرها را مورد بازرسی قرار دهند از مبادی قانونی وارد کشور شده و به تهران رسیده و سپس توزیع گردیده اند؟ به نظرم من این واردات از طریق مافیایی انجام می شود که ارتباطاتی با مسئولان زیربط در مبادی ها دارند که به راحتی قاچاق را از مسیرهای اصلی ما انجام می دهند.

شکری با اشاره به اظهارات اخیر یکی از وزرا مبنی بر فشار مافیا برای واردات افزود: مافیا وزرا را هم تحت فشار قرار می دهند و قدرتی بالاتر از برخی وزرا دارند.

آنچه مشخص و مبرهن است میزان ضرر و زیان شدیدی است که به فرهنگ و اقتصاد کشور از این طریق صورت می پذیرد و شاید بتوان گفت درصد بسیار زیادی از نوع پوشش در ایران وابسته به پوشاک قاچاقی است که بصورت غیرقانونی و توسط مافیای مد و لباس وارد کشور می شود.

به عنوان نمونه می توان به لباس هایی نظیر ساپورت اشاره کرد که شاید امکان دوخت دستی در تعداد زیاد برای این نوع لباس متصور نباشد و اگر از ورود آن جلوگیری شود ناگزیر دیگر ساپورتی وجود نخواهد داشت که کسی بپوشد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه