مدیرکل ارشاد گیلان در لاهیجان؛

مرگ برای هنرمند معنا ندارد / مولوی و کیارستمی هرگز نخواهند مرد!

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان در نشست شورای سیاست گذاری جشنواره تئاتر خیابانی در اظهارنظری قابل تامل با بیان اینکه مرگ برای هنرمند معنا ندارد مولانا را در کنار کیارستمی قرار داد و گفت: مولوی و کیارستمی هرگز نخواهند مرد!

مرگ برای هنرمند معنا ندارد / مولوی و کیارستمی هرگز نخواهند مرد!

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»، فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، در اولین نشست شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با بیان اینکه مرگ برای هنرمند معنا ندارد، اظهار کرد: ارزش هنر به همین است و مولوی، کیارستمی و امثال آن هرگز نخواهند مرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به سکانس پایانی فیلم «زیر درختان زیتون» عباس کیارستمی و آنجا که “حسین” و “طاهره” در پایان تبدیل به یک نقطه می شوند، گفت: این فرق بین «شهر» و «شهروند» است، از دیدگاه بنده زمانی که پای «فرهنگ» و «شهروندی» به میان می آید همه را به یک نقطه تبدیل می کند.
وی تصریح کرد: یعنی هرچه شهر گسترده می شود از مرکزیت دور می شود ولی وقتی بحث شهروند می شود، فرهنگ شهروندانی که از نظر فیزیکی از هم دور بودند را به هم نزدیک می کند.
فاضلی با بیان اینکه آن دسته از آموخته های انسان که درگیرش کرده باشد در ذهن او می ماند، تصریح کرد: تئاتر از هنرهایی است که ذهن انسان را درگیر می کند و با امثال این هنر و زیبایی هاست که می توان شهروندان را درگیر مسائل شهروندی نمود و فرهنگی را ترویج داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به زمان بربودن کارهای فرهنگی، اظهار کرد: الحمدلله جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان در این شش دوره ای که برگزار شده توانسته نتایج مثبتی را در این شهر برجای بگذارد.
وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر شهروند را با زاویه ای دیگر نگاه می کنم، گفت: به نظر من تئاتر خیابانی فقط یک زیبایی و یا بیان نیازهای درونی هنرمند نیست؛ لذا مردمی کردن این هنر خیلی نقش دارد.
فاضلی با بیان اینکه تئاتر خیابانی هنری است که مخاطب را به سوی فرهنگ پذیری می کشد، اذعان کرد: جشنواره تئاتر شهروند نمونه ای از مردمی کردن هنر است.
وی افزود: اگر هنر فقط در هنرمند بماند ارزش چندانی ندارد بلکه هنر آنگاه ارزش دارد که بتواند جامعه را تکان دهد.
فاضلی با بیان اینکه هنجارگریزی اولین قدم در کار هنری است، افزود: با هنر نمی توان مدیریت کرد اما باید مدیریت هنرمندانه داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خواستار ثبت جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در تقویم ثابت تئاتر کشور شد و آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را برای انجام تمامی کارهای علمی و داوری این جشنواره اعلام کرد.
وی در پایان تأکید کرد: از آنجا که معاون هنری این اداره کل و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان هر دو از اهالی تئاتر هستند، انتظار می رود این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان پربار تر از گذشته برگزار شود.
هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان و با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، نیمه دوم شهریور ماه امسال در سطح شهر لاهیجان برگزار خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه