نظر نصرالله درباره توافق هسته‌ای ایران

برخی طرفهای منطقه‌ای و بین المللی طی سالهای گذشته به دنبال به راه انداختن جنگ با ایران بودند؛ ولی تحقق این گزینه ساده و آسان نبود زیرا ایران کشوری ضعیف و منزوی نیست.

نظر نصرالله درباره توافق هسته‌ای ایران

به گزارش ۸دی نیوز  به نقل از مشرق، “سید حسن نصرالله” شامگاه سه شنبه گفت: برخی طرفهای منطقه‌ای و بین المللی طی سالهای گذشته به دنبال به راه انداختن جنگ با ایران بودند؛ ولی تحقق این گزینه ساده و آسان نبود زیرا ایران کشوری ضعیف و منزوی نیست.

وی در مصاحبه با شبکه لبنانی “او تی وی” تأکید کرد: این گزینه (جنگ با ایران) می توانست پیامدهایی خطرناک برای منطقه داشته باشد.

 نخستین پیامد توافق هسته‌ای
سید حسن نصرالله گفت: نخستین پیامد این توافق هسته‌ای، دفع گزینه جنگ ضد ایران به زمانی دور است؛ فکر نمی کنم که (رژیم) اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا، تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کند.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: تحولات بزرگی در سیاست آمریکا در منطقه و دنیا روی داده است.

شکست آمریکا در جنگهای منطقه

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: حمله آمریکا به عراق شکست خورد و آمریکا در افغانستان به دیوار بسته برخورد کرد؛ در لبنان و غزه نیز طرح خاورمیانه جدید به شکست انجامید و آنها (آمریکایی‌ها) در سوریه تا کنون شکست خورده‌اند.

وی افزود: ایران نیز در برابر تحریم‌ها ایستاد و آنها (آمریکایی‌ها) نتوانستند نظام ایران را سرنگون کنند، در مقابل اوضاع مالی و اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی بحرانی شد.

سید حسن نصرالله گفت: آمریکا به دنبال ورود به جنگ نیست و از جنگها خسته شده است؛ به همین دلیل باب توافق هسته‌ای باز شد و توافقی موقت صورت گرفت.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که هنگام گفت وگو درباره برنامه هسته‌ای با ایران پرونده‌های دیگری را بگشایند، ولی ایران خواستار مذاکره درباره پرونده هسته‌ای شد .. مطرح کردن همه پرونده‌ها روی میز مذاکرات به نفع ایران نبود و ایرانی‌ها اصرار ورزیدند که توافق درباره برنامه هسته‌ای باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها همواره گفته‌اند که مشکل ما با آمریکایی ها با مشکل ما با صهیونیست‌ها متفاوت است؛ موضع ایران درباره این رژیم قاطع و تغییر ناپذیر است.

وی ادامه داد: درباره موضوع آمریکا ایرانی‌ها می گفتند هنگامیکه آمریکایی‌ها حقوق ما را به رسمیت بشناسند و آماده باشند که حقوق ملتهای منطقه را رعایت کنند، آماده گفت وگو با آمریکایی‌ها هستند.

تغییری در موضع ایران صورت نگرفته
سید حسن نصرالله گفت: تحولی در موضع آمریکایی‌ها صورت گرفته ولی موضع ایران مانند قبل است؛ هنوز زود است در خصوص عادی سازی روابط بین دو کشور سخن گفت، و پرونده‌های بسیاری باقی مانده است و فکر نمی‌کنم مسائل به این زودی به سوی عادی سازی روابط پیش برود.

سفرهای ظریف به کشورهای عربی منطقه
دبیرکل حزب الله لبنان درباره سفرهای اخیر وزیر خارجه کشورمان به کشورهای عربی منطقه گفت: ایران حتی یک روز روابط خود با همسایگانش را قطع نکرده ولی مشکل نزد طرف مقابل است؛ فعالیتهای وزیر خارجه ایران در ادامه مواضع این کشور است، و او به دنبال آن است که به عربستان‌ها اطمینان دهد که هیچ کاری ضد آنها وجود ندارد.

روابط ایران و عربستان
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: ایران از سالها قبل تلاش می کند تا باب روابط با عربستان را بگشاید و با این کشور گفت وگو کند، ولی همه تلاشها برای گشودن درها شکست خورد و خود عربستان درها را می‌بست.

وی افزود: ابتکاری از سوی پاکستان صورت گرفت که ایران آن را پذیرفت، ولی عربستان آن را رد کرد.

حمایت عربستان از حمله صدام به ایران
سید حسن نصرالله اظهار داشت: قبل از درگذشت نایف، وزیر اطلاعات ایران در سفری به عربستان با او دیدار کرد؛ او تلاش کرد تا تفاهم ایجاد کند، ولی فضا صد در صد منفی بود.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: عربستان سعودی از آغاز با ایران به عنوان دشمن تعامل کرد؛ حملات صدام به ایران با حمایت و سرمایه عربستان صورت گرفت؛ این جنگ شکست خورد و هزینه آن را مردم عراق و ایران و حتی ملت فلسطین پرداختند. با حمله صدام به کویت نخستین طرفی که هزینه این جنگ را پرداخت، کشورهای عربی منطقه خلیج فارس بودند.

جنگ عربستان با کشورهای منطقه
سید حسن نصرالله افزود: اقدامات عربستان سعودی متوقف نشد بلکه ادامه یافت و جنگ عربستان سعودی ضد ایران از سال ۱۹۷۹ آرام نشده است؛ عربستان جرأت ورود به جنگ مستقیم با هیچ طرفی را ندارد بلکه از طریق واسطه و پرداخت پول می جنگد؛ این کشور با واسطه در سوریه، ایران، عراق و لبنان می جنگد.

مشکل عربستان با ایران
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: مشکل بین ایران و عربستان ریشه ای است؛ اظهارات ولید بن طلال نظر اهل تسنن نیست.
وی ادامه داد: مشکل عربستان با ایران مذهبی نیست؛ عربستان قبلا با مصر و یمن و سوریه نیز مشکل داشته است، درحالیکه مذهب این کشورها شیعه نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه