سلطه مجدد “ایران” بر سازمان اوپک/ آینده تولید و قیمت “نفت اوپک” چگونه خواهد بود؟

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) این هفته در وین پایتخت اتریش گرد هم خواهند آمد تا درباره میزان تولید نفت این سازمان و انتخاب دبیرکل جدید تصمیم‌گیری کنند.

سلطه مجدد “ایران” بر سازمان اوپک/ آینده تولید و قیمت “نفت اوپک” چگونه خواهد بود؟

به گزارش۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،  بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، توافق‌نامه اخیر ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، شرایطی را فراهم کرده تا جایگاه ایران در میان دیگر اعضای اوپک برجسته و به عنوان رقیبی قوی برای عراق و عربستان محسوب شود.

در عین حال ایران در صدد بازیابی سهم از دست رفته خود در بازار نفت است تا جایگاه دومی اوپک را که اکنون در دست عراق است دوباره کسب کند.

این در حالی است که شرکت‌های نفتی غرب طی ماه‌های اخیر تماس‌هایی با شرکت ملی نفت ایران داشته‌اند تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند طی شش ماه پس از لغو تحریم‌ها تولید نفت ایران تا ۳.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

**تصمیم اعضای اوپک بر سر تولید و قیمت نفت چه خواهد بود؟

“مصطفی الشمالی”، وزیر نفت کویت در آستانه برگزاری نشست اعضای اوپک در وین اعلام کرد پیش بینی نمی‌کند اوپک بخواهد میزان تولید نفت خود را تغییر دهد، چرا که تولید نفت تاکنون در راستای نیازهای مصرف‌کنندگان و کافی بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌بینی می‌شود اعضای اوپک که حدود یک سوم نفت مورد نیاز جهان را تأمین می‌کند، در نشست روز چهارشنبه خود در مقر این سازمان در وین اتریش میزان تولید نفت خود را تا سقف ۳۰ میلیون بشکه در روز حفظ کنند.

بر اساس گزارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود اوپک برای حفظ قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار مجبور شود در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ تولید خود را کاهش دهد.

نماینده یکی از کشورهای عضو اوپک در این خصوص گفت: تا ماه مارس شرایط بازار متعادل و قیمت‌ها در روندی صعودی خواهد بود.

“توماس پوگ”، تحلیلگر امور بازار در موسسه “کپیتال اکونومیکس” در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: بهای نفت همچنان به میزانی است که بیش‌تر کشورهای عضو اوپک از آن راضی هستند. بنابراین، امکان کاهش تولید نفت توسط اوپک بسیار بعید به نظر می‌رسد.

اوپک که تولید حدود ۳۵ درصد از نفت خام جهان را در دست دارد، پیش بینی می‌کند تقاضا برای نفت در سطح جهان در سال ۲۰۱۴، ۹۰ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

لازم به ذکر است، به دلیل درگیری‌های شدید در لیبی، تولید نفت این کشور از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز به حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

به دلیل شرایط فعلی ایران و عدم اجرای کامل لغو تحریم‌ها و همچنین شرایط بحرانی لیبی، انتظار می‌رود وزرای نفت اوپک سقف تولید این سازمان را تغییر ندهند و تصمیم‌گیری در این خصوص به نشست ماه ژوئن موکول شود

اوپک اعلام کرد میزان تقاضا برای خرید نفت این سازمان تا سال ۲۰۱۷، به صورت دوره‌ای با کاهش مواجه خواهد شد اما در سال ۲۰۱۸ تقاضا برای نفت این سازمان با افزایش تدریجی رو به رو می‌شود.

 ** “انتخاب دبیرکل”، چالشی دیگر برای اعضای اوپک

سازمان کشورهای صادر کننده نفت در نشست وین همچنین درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد که آیا باید برای “عبداله البدری” به عنوان دبیرکل اوپک، جایگزینی تعیین کنند یا خیر.

در پی تحریم‌های غرب،‌ درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۱۲ با کاهش مواجه شد و رقابت ایران با رقبای نفتی خود یعنی عربستان و عراق شدیدتر شد.

“عبداله البدری” (اهل لیبی) کسی است که از سال ۲۰۰۷ سمت دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت را بر عهده داشته و عربستان سعودی در حال رقابت با عراق و ایران برای تعیین جایگزین البدری است.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه دسامبر گذشته تصمیم گرفتند البدری را به مدت یک سال دیگر در سمت خود ابقا کنند، زیرا نتوانستند بر سر تعیین دبیرکل جدید اوپک با یکدیگر به توافق برسند.

بر همین اساس، این امکان وجود دارد که اعضای اوپک نتوانند در نشست چهارشنبه دبیرکل جدید را انتخاب کنند.

ایران، عربستان و عراق کشورهایی هستن که برای پست دبیرکلی نامزد معرفی کرده‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه