نماینده ولی فقیه در گیلان:

اگر در جامعه کسی به خاطر نداشتن دوا و غذا بمیرد همه مردم قاتل آن به حساب می آیند

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: «مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ بِمسلیم . هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد ، از مسلمانان نیست .

اگر در جامعه کسی به خاطر نداشتن دوا و غذا بمیرد همه مردم قاتل آن به حساب می آیند

به گزارش ۸دی، آیت الله زین العابدین قربانی در دیدار با دبیر کل هلال احمر کشور گفت : هلال احمر یک ارگانی است که به آسیب دیدگان و گرفتاران و نیازمندان کمک های لازم را می رساند و این امر ریشه در اعتقادات و باورهای دینی ما دارد .

وی گفت : روایتی را خواندم در بیان این مهم است ، البته صدور این حکم در میانه جامعه اسلامی است برای توجه بیشتر مسلمین به این مهم است و گرنه در میان تمام جوامع این توجه حتی به حیوانات هم وجود دارد.

آیت الله قربانی ادامه داد : سعدی آن داستان سگ تشنه در بیان را نقل می کند که مرد کلاهش را (دلو) می کند و از چاه آب می کشد متاثر از همین بینش است که در روایات داریم خداوند به پیغمبر زمانش فرمود که آن آدم را به خاطر آن حیوان بخشید.

وی افزود : و یا در جای دیگر داریم زنی به گربه ای که گوشت خانه را خورده بود حبسش کرد تا مرد خدا آن زن را اهل جهنم قرار داد.

نماینده ولی فقیه گفت : مسلمان باید خود را شریک غم و درد مردم بداندکما اینکه سعدی می گوید : بنی آدم اعضای یکدیکرند – که در افرینش ز یک گوهرند – چو عضوی بدرد آورد روزگار – دگر عضو ها را نماند قرار .

وی گفت : طبعا اگر زلزله و برف و طوفان و مرض و حادثه ای پیش بیاید همه مردم خودشان را شریک می دانند و وارد صحنه می شود و اگر وارد صحنه نشوند و در نجات آن ها نکوشند مسلمان نیستند.

وی ادامه داد : متاسفانه فرهنگ غربی گاهی مردم را بی تفاوت می کند و همه را مربوط به پلیس می دانند و یا مخصوص ارگان های مخصوص می دانند .

امام جمعه رشت گفت : من یک فتوایی دیدم که یکی از دانشمندان اهل سنت صاحب چند کتاب فقهی است فتوا داده : اگر در یک جامعه مردم به خاطر نداشتن گرما ، لباس ، دوا و غذا بمیرند همه مردم قاتل آن به حساب می آیند و باید دیه اش را بپردازند.

وی ادامه داد : یک چنین فتوایی با فقه اسلامی و اعتقادات دینی ما عجین است و همه مسلمانان وظیفه شان می دانند در همه موارد در صحنه حضور داشته باشند.

وی گفت : این ایام تابستان که می شوند یک عده برای نجات از گرمای ۴۰ درجه از خانه های قفسی خود خارج می شوند و یگ چند روزی می آیند در کنار دریا و کوه و طبیعت استراحت کنند اگر رهنمود های گروه های هلال احمر، ارگان های دیگر و منجیان غریق نباشد ذچار حادثه می شوند .

آیت الله قربانی با اشاره به تفاوت (ناجی غریق) و (منجی غریق) گفت : این کلمه (ناجی) غلط است ؛ باید منجیان غریق بگوییم زیرا (ناجی) فعل لازم و بمعنی نجات یافته است ولی منجی یعنی نجات دهنده .

وی تاکید کرد : فرهنگ اصیل ما را فراموش کردیم ، لغت ها را خوب در جایش استفاده نمی کنیم.

آیت الله قربانی گفت : همه ما در مصائب زندگی مثل : برف و سرما و تگرگ و طوفان باید با هم همفکری داشته باشیم و این جزء باور های دینی ما است و اگر نکنیم قاتل هستیم و باید دیه آن ها را بدهیم که این یک مبنای شرعی دارد.

وی در ادامه گفت : از آنجاییکه اسم (هلال احمر) و (شیر و خورشید) این معنا را که توضیح دادیم نمی رساند ولذا باید نکته سنجان ما بنشینند و یک اسمی با مسمی که از عمق اندیشه اسلامی باشد را پیدا کند تا وقتی مردم این اسم را می شنوند آن واقعیت دینی را بفهمند و بروند دنبال این کار .

وی افزود: البته شعر (بنی آدم سعدی) برگرفته از این روایت رسول گرامی اسلام است که فرمود : المؤمنین فی توادهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد؛ إذا اشتکى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسّهر والحمّىّ مردم در عاطفه و محبت به خرج دادن و رحم کردن نسبت به یکدیگر مانند یک جسد هستند که اگر یک عضوی به درد بیاید باعث آزار دیگر اعضا می شود .

نماینده ولی فقیه در گیلان در پایان گفت : از همه شما تشکر می کنیم و بر خود وظیفه می دانیم مروج این نیکی ها در نوشته ها، خطابه ها و منابر باشیم .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه