پاسخ ظریف به نقل قولی درباره «ابوموسی»

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس آماده گسترش روابط با ایران هستند و درباره «ابوموسی» هم گفت که ایران آمادگی دارد در مورد سوءتفاهمات (درمورد اجرای یادداشت تفاهم ۱۹۷۱) پیرامون ابوموسی با امارات گفت‌وگو کند.

پاسخ ظریف به نقل قولی درباره «ابوموسی»

به گزارش ۸دی نیوز، «محمد جواد ظریف» بعد از بازگشت از سفر دو روزه به کویت، عمان و قطر تصریح کرد: سفر لازم و بسیار خوبی بود و سران و وزرای امورخارجه این کشورها با گرمی استقبال کردند. همه از تحولات اخیر ابراز خرسندی نمودند و آمادگی خود برای گسترش روابط با ایران را مورد تأکید قرار دادند.

وزیر خارجه ایران از سفر فردا، چهارشنبه خود به امارات و دیدار با مقامات عالی این کشور همسایه در «ابوظبی» و «دبی» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در این سفر بتواند نشستی هم با ایرانیان مقیم داشته باشد.

ظریف همچنین اعلام کرد: نوری المالکی، نخست وزیر عراق هم فردا به تهران می آید و با مقامات عالی کشور دیدار خواهد کرد. بنده هم پس از بازگشت از سفر امارات، در تهران به دیدار ایشان خواهم رفت.

وی در خصوص گفت‌وگو با عربستان اینگونه گفت: برای رایزنی و گفت‌وگو با مقامات عربستان سعودی هر زمان که برادران در عربستان سعودی آمادگی داشته باشند آماده‌ایم و آن را به نفع دو کشور، منطقه و جهان اسلام می دانیم.

وزیر خارجه کشورمان درباره اهمیت رابطه خوب ایران و کشورهای همسایه تصریح کرد: کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس برای امنیت و توسعه ایران بسیار با اهمیت هستند و نباید اجازه بدهیم در دام دروغ ها و وحشت آفرینی های تندروها و جنگ طلبان گرفتار شوند. برای ایران امنیت و آرامش در خلیج فارس یک اولویت همیشگی بوده و خواهد ماند. امنیت این منطقه یکپارچه و غیرقابل تفکیک است و به دست آوردن امنیت از طریق حذف و یا ناامن سازی دیگران محکوم به شکست است و لذا روش های رقابتی و بلوک بندی های گذشته نمی تواند برای هیچ یک از کشورها امنیت ایجاد کند. ایران به عنوان کشور قدرتمند منطقه باید در مسیر اعتمادآفرینی و نزدیک کردن کشورهای خلیج فارس به خود و به یکدیگر پیشگام باشد که آینده ما و دیگر کشورهای منطقه در همکاری فراگیر و سازنده است.

وزیر خارجه ایران در پایان از جلسه بعدازظهر امروز خود در دانشگاه خبر داد و گفت: امروز بعدازظهر هم قرار است در دانشگاه تهران در مورد سیاست خارجی سخنرانی کنم. تلاش خواهم کرد چارچوبی را برای درک مبانی سیاست خارجی مورد نظر دولت تدبیر و امید ارائه دهم. امیدوارم این جلسه زمینه ساز یک تبادل نظر و گفت‌وگوی سازنده و منطقی در این حوزه مهم شود.

محمد جواد ظریف در ارتباط با مسئله اخیری که برخی رسانه‌های غربی به آن دامن زده بودند و آن را آمادگی ایران برای گفت‌وگو درباره جزایر «ابوموسی» اعلام کند، اینگونه پاسخ داد: بنده در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد جزایر سه گانه ایرانی، موضع ۲۰ ساله کشور را تکرار کردم که ما آمادگی داریم در مورد سوءتفاهمات (درمورد اجرای یادداشت تفاهم ۱۹۷۱) پیرامون ابوموسی با امارات گفتگو کنیم. ولی از شما دوست عزیز سؤالی دارم. چرا اینقدر به خبرسازی های دروغ و جهت دار بها می دهید؟ لطفا توجه داشته باشید که برخی منتظر نشسته‌اند که یک خبرگزاری مغرض حرفی بزند و آنها هم بدون توجه به واقعیات و بیانیه رسمی وزارت امورخارجه و بدون توجه به منافع ملی، از آن برای کوبیدن بنده که تنها یک خدمتگزار کوچک هستم استفاده کنند. این چند روز نمونه های زیادی از این دست دیده شده است. آنچه باعث تأسف است این است که این گونه اظهارنظرها این شائبه را ایجاد می کند که وزیر امورخارجه ایران فکر مذاکره در مورد سرزمین ایران را دارد که این برای کل کشور خطرناک است./ تعامل

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه