موج بیکاری های پسابرجامی ادامه دارد؛

صنعت پالت سازی رو به ورشکستگی / صدها نفر در پالت سازی ها بیکار شدند

مدیر یکی از کارگاههای پالت سازی گیلان گفت: رکود بر بازار صنعت پالت سازی حاکم شده است و ما باید به ناچار تعدیل نیرو کنیم.

صنعت پالت سازی رو به ورشکستگی / صدها نفر در پالت سازی ها بیکار شدند

به گزارش ۸دی، پالت یا بارکفسازی یکی از منابع مهم اشتغالزایی در گیلان و بویژه در بخش های غربی این استان به شمار می آید که می تواند در کاهش واقعی آمار بیکاری در استان آثاری شگرف بر جای بگذارد.

این صنعت که تا سال گذشته رونق خوبی داشت به دلیل تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و رکود موجود در بازار از نیمه ی دوم سال ۹۴ تاکنون تا حد زیادی شکوفایی خود را از دست داده است. این در حالی است که برخی مسئولان استانی قبل از این، وعده‌ی ایجاد شهرک پالت سازی در شهرستان تالش را داده بودند که قرار بود در آن چند هزار نفر مشغول به کار شوند.

محمود شکری نماینده ی مردم تالش، رضوانشهر و ماسال درباره ی صنعت پالت سازی می گوید: نیاز سالانه کشور به پالت های چوبی در حدود ۷ تا ۱۰ میلیون قطعه است که از این مقدار تنها سه میلیون قطعه در داخل کشور تولید می شود.

وی افزود: ما تلاش کرده ایم یک شهرک پالت سازی در شهرستان تالش راه اندازی کنیم و کار راه اندازی این شهرک در مراحل پایانی خود قرار دارد.

با این وجود، بازار کار این صنعت رو به ورشکستگی، حکایت دیگری دارد.

جبار نوروزی مدیر یک کارگاه پالت سازی در شاندرمن درباره ی وضعیت کاری خود به خبرنگار ۸دی گفت: پالت سازی یک صنعت وابسته است که در صورت رکود در بازارهای دیگر در این بازار نیز رکود ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال اگر در صنعت کاشی سازی رونق بازار از بین برود صنعت پالت سازی نیز بخشی از بازار کار خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه تا نیمه ی اول سال ۹۴ حدود ۱۲ نفر در کارگاه تولیدی اش کار می کردند گفت: وضعیت موجود بازار باعث شده است با ۸ نفر از کارگرها تسویه حساب کنم و الان تنها چهار نفر در کارگاه بنده کار می کنند.

مصطفی پور مدیر کارگاه تولیدی پالت در ضیابر صومعه سرا نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی اظهار داشت: تا مدتی قبل ۱۲ نفر در کارگاه من می کردند اما شرایط جدید باعث شده است ۵ نفر از نیروها تعدیل شوند.

وی علت تعدیل نیروها هم فروش غیرنقدی محصول عنوان کرد و افزود: متأسفانه کارخانه ها پول محصول را خیلی دیر پرداخت می کنند و یا چک های بلند مدت به ما می دهند و ما نیز نمی توانیم با این شرایط دوام بیاوریم.

آقای خدابخشی نیز که یک کارگاه کوچک چوب بری در سیاهمرد شاندرمن دارد به خبرنگار ۸دی گفت: فروش ما نسبت به قبل بسیار کم شده است و محصولی هم که به فروش می رود بصورت نقدی نیست.

وی افزود: تا سال ۹۳ با ۶ نفر نیرو در کارگاه کار می کردیم اما الان من نمی توانم با درآمد فعلی حقوق سه نفر را به صورت کامل پرداخت کنم.

این مدیر کارگاه چوب بری ادامه داد: کارگاه ما این روزها حتی برای سه نفر کارگر موجود هم کار به اندازه کافی ندارد و در بسیاری از روزها کارگاه تعطیل است.

واکاوی بیشتر این ماجرا به خبرنگار ما ثابت کرد حداقل صدها نفر در اثر رکود موجود در بازار در صنعت پالت سازی استان گیلان بیکار شده است و کارگاههای کوچک و بزرگ این صنعت مکمل در سطح استان گیلان نیز شرایط خوبی را سپری نمی کنند.

اوضاعی که به نظر می رسد شرایط پسابرجامی هم نه تنها در آن آثار مثبتی نداشته است بلکه به گفته مدیران کارگاههای مختلف، اوضاع هر روز بدتر می شود و مسئولان اقتصادی کشور باید برای آن راه چاره مناسبی پیدا کنند.

 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه