تحلیلی بر یک خبر؛

چرا اصلاحات از آشکار شدن خبر «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی»‌ هراس دارند؟

یکی از کانال‌های اصلاح‌طلبان خبر فوری را با عنوان عبور از روحانی توسط مجمع روحانیون مبارز در انتخابات سال ۹۶ منتشر کرد و مدتی بعد از انتشار آن را حذف کرد.

چرا اصلاحات از آشکار شدن خبر «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی»‌ هراس دارند؟

به گزارش ۸دی، اخیراً شایعه‌ای مبنی بر «عبور مجمع روحانیون مبارز از روحانی»‌ و به‌طور کل اصلاحات از روحانی در برخی از کانال‌های خبری درز پیدا کرد که بلافاصله توسط این مجمع تکذیب شد اما دایره این موضوع که شامل انتشار آن توسط اغلب کانال‌های حامی این جریان و خارج از دسترس شدن کانال اصلاح‌طلبی که برای اولین بار این خبر را منتشر کرد و تأکید برخی از عناصر این جریان به عبور از روحانی، مسئله را قابل‌تأمل کرده است..

ماجرا ازاین‌قرار است که کانال تلگرامی به نام «حامیان اصلاحات» خبر فوری را با عنوان عبور از روحانی توسط مجمع روحانیون مبارز به ریاست سید محمد خوئینی‌ها در انتخابات سال ۹۶ منتشر کرد. پس از آن نیز مهدی خزعلی، عنصر اصلاح‌طلب حامی فتنه این خبر را بازنشر داد و در کانال خود بیان داشت که این خبر در ده‌ها گروه و کانال اصلاحات منتشر شده و آن را موضوعی بسیار مهمی دانست که گسترش آن حاوی پیامی است.

پس از انتشار گسترده این موضوع بود که مجمع روحانیون مبارز این خبر را تکذیب کرد[۱] و طبق معمول اصلاح‌طلبان برای فرار از موضوع آن را خبرپراکنی رقیب خود اعلام کردند. این در حالی است که کانالی که این خبر را مهدی خزعلی از آن بازنشر داده است و اینک از دسترس خارج‌شده یک کانال اصلاح‌طلب که حتی وی نیز بدان استناد کرده است.

«عبور اصلاح‌طلبان از روحانی»‌ چرا در این جریان مطرح شد؟/ پایان باز برای یک تراژدی

بعد از تکذیبیه، این عنصر اصلاح‌طلب اعلام می‌کند که باوجود کذب بودن این موضوع بر مواضع آن برای عبور از روحانی تأکید دارد و در توضیح موضع خود می‌نویسد: «خبر از همین گروه به سرای قلم فوروارد شد و من انتشارش را تحلیل کردم نه خودش را و تحلیل به قوت خود باقی است. خبر در سرای قلم نشانی فوروارد از این گروه دارد! ولی تسلیم مستبدین نشوید، تحلیل همان است.»

این موضوع به جراید این جریان هم راه پیدا کرده و روزنامه آرمان دراین باره نوشت:‌«مهدی خزعلی فایل صوتی منتشر کرد و توضیحاتی ارائه کرد که معنای آن هم موضوع منتشر شده در تلگرام مبنی بر عبور از روحانی بود. او گفته است: «خبر فوری منتشر شده به نقل از مجمع روحانیون در کانال‌های حامیان اصلاحات صحیح نبوده اما هنوز تحلیل ما به قوت خودش باقی است. این خبر چه صحیح و چه ناصحیح باشد مورد استقبال جامعه قرار گرفت و این گستردگی توزیع خبر، پیام‌هایی دارد. مردم از عملکرد ۳ ساله دولت روحانی آزرده هستند، معتقدند روحانی به وعده‌های خود عمل نکرده است و به گزینه جایگزین فکر می‌کنند. آقای روحانی اگر می‌خواهد بماند باید میثاق جدیدی با مردم ببندد، چون مردم به میثاق‌نامه رأی خواهند داد نه به شخص و دیگر چشم و گوش بسته پای صندوق رأی نخواهند آمد.»[۲]

این روزنامه از قول خزعلی می‌افزاید: «نباید دنبال این باشیم که خبر راست یا دروغ بوده است البته من از آقایان موسوی لاری و موسوی‌خوئینی‌ها استعلام کردم و خبر به‌عنوان مجمع روحانیون درست نبوده است اما در تمام محافل اصلاح‌طلبان بحث آقای روحانی و جایگزینی او به‌صورت جدی مطرح است و بزرگانی معتقدند باید فرد دیگری را بیاوریم. حالا هر چه می‌گذرد موج جایگزینی ایشان قوی‌تر می‌شود و هیچ‌کس حاضر نیست چشم‌بسته و بدون میثاق نامه از آقای روحانی حمایت کند و حمایت بی‌قید و شرط و چشم‌بسته مورد تأیید اصلاحات نبوده، نیست و نخواهد بود.»

«عبور اصلاح‌طلبان از روحانی»‌ چرا در این جریان مطرح شد؟/ پایان باز برای یک تراژدی

طرح چنین موضوعی گمانه‌زنی‌هایی را به دنبال خود دارد:

اول: اینکه موضوع عبور از روحانی برای اصلاح‌طلبان با توجه به گستردگی و زمان کوتاه انتشار این مطلب به مسئله‌ای قابل‌توجهی تبدیل‌شده است و در میان این جریان اختلافات و تردیدهایی برای حمایت از روحانی وجود دارد.

دوم: این جریان از حالا در خصوص گرفتن امتیازهایی از روحانی برنامه‌ریزی می‌کند و برای این منظور هم از شرط و شروطی سخن می‌گویند که حاکی از سهم خواهی است.

سوم: تکذیب عبور از روحانی بلافاصله توسط مجمع روحانیون مبارز نیز این تحلیل را قوت می‌بخشد که اصلاحات هنوز نسبت به روحانی احساس نیاز می‌کند و با اینکه آن را دولت «حسین‌قلی‌خانی» و «رحم اجاره‌ای» می‌داند اما نسبت به آن نگران است و جایگزینی برای روحانی در جریان خود نمی‌بیند.

در همین راستا برخی از اصلاح‌طلبان احتمال دادند درز چنین خبری به جهت اخطار به دولت جهت ارائه عملکردی بهتر و مناسب‌تر در مدت‌زمان باقیمانده از عمر دولت یازدهم بوده که اگر چنین نشود هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

از سوی دیگر ممکن است در بزنگاه‌های سیاسی با توجه به اینکه اصلاحات خود را پیروز بخشی از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌داند و دولت تنها ۱۷ نماینده را توانسته وارد مجلس کند، این جریان فرد دیگری را جایگزین وی کند.

البته گرچه این خبر تکذیب شده اما حامیانی نیز در جریان اصلاحات دارد که باعث شده ذهن برخی را در این جریان به خود مشغول کند.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه