عمران علیزاده؛ استادیار جغرافیای سیاسی
یک کارشناس جغرافیای سیاسی مطرح کرد؛

خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا؛ یک پدیده، چند نتیجه

نگاهی که امروز انگلیس را برای انگلیسی ها و آلمان را برای ژرمن ها و فرانسه را برای گل ها می خواهد فردا کردستان را هم برای کردها و ترکیه را هم برای ترک ها و … خواهد خواست.

خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا؛ یک پدیده، چند نتیجه

به گزارش ۸دی، عمران علیزاده استایار جغرافیای سیاسی ضمن یادداشتی درباره ی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نوشت:

در روزهای اخیر خروج انگلیس از اتحادیه ی اروپا که توسط یک همه پرسی در این کشور انجام گرفت، علاوه بر اثرات داخلی برای انگلیس دارای اثرات منطقه ای و جهانی نیز می باشد که در این نوشته به برخی از آنها اشاره می شود:

یکم: همانطور که می دانیم  جهان تک قطبی پس از ۱۹۹۰، امروز با افول قدرت ایالات متحده و افزایش سطح قدرت بازیگرانی مانند روسیه، چین، اتحادیه ی اروپا، هند، برزیل و جمهوری اسلامی ایران به سمت جهانی چند قطبی در حال حرکت است. این مهم دقیقا در تقابل با منافع جهانی ایالات متحده بعنوان تک قطب تأثیرگذار سطح جهانی است. بنابراین طبیعی است که ایالات متحده علاوه بر سرمایه گذاری در افزایش قدرت خویش به فکر آسیب رسانی به قدرت های رقیب در جهت کاهش سطح قدرت آنها باشد. از جمله ی این قدرت ها اتحادیه ی اروپاست. با خروج انگلیس از اتحادیه ی اروپا، این اتحادیه به مقدار زیادی سطح اثرگذاری خود را در سطح جهانی از دست می دهد. خصوصا در جهان اسلام که انگلیس  بطور سنتی در بخشی از آن نفوذ دارد و در سالهای اخیر اتحادیه ی اروپا از آن منتفع شده است. نمی خواهم به اثرگذاری ایالات متحده بطور مستقل در واگرایی اتحادیه ی اروپا اشاره کنم اما این کاهش سطح قدرت با تاکتیتک های متفاوتی توسط ایالات متحده برای سایر قدرت ها در حال اجراست. محصورسازی جدید روسیه با حرکت ناتو به سمت شرق و آسیب رسانی به اقتصاد چین با ایجاد رکود اقتصادی در سطح جهانی و مهار جمهوری اسلامی ایران با استفاده از اهرم های تحریم و استفاده از خط نفوذ در داخل ایران همگی در جهت همین سیاست هستند.

دوم: پس از پایان جنگ سرد و تشکیل اتحادیه ی اروپا، همواره این اتحادیه به داشتن نیروی نظامی مستقل برای تحرک درون قاره ای و جهانی تأکید کرده است اما همواره عواملی، تشکیل ناتوی منهای ایالات متحده را در قاره ی اروپا غیرممکن ساخته است. جنگ بالکان در دهه ی ۹۰ و عدم توانایی قدرت های نظامی اروپا برای مهار آن از جمله ی آن بوده اند. امروزه نیز که نوع نگاه اتحادیه ی اروپا برای مبارزه با تروریسم در سطح جهان با ایالات متحده زاویه پیدا کرده و عملا حرکت ناتو به سمت مشرق باعت درگیری قدرت های اروپا با روسیه شده است بدون آنکه نفعی برای آنها داشته باشد، تشکیل نیروی نظامی مستقل اروپایی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. خروج انگلیس از اتحادیه ی اروپا بار دیگر تشکیل این نیروی نظامی را غیرممکن می سازد زیرا انگلیس از بازوهای مهم نظامی اروپاست و جایگزینی ندارد.

سوم: سالهاست که انگلیس پس از جنگ دوم جهانی و افول قدرت جهانی این کشور بعنوان مکمل ژئواستراتژیک ایالات متحده عمل کرده است. همانطور که می دانیم استراتژی تجزیه ی کشورهای اثرگذار غرب آسیا و شمال آفریقا پس از یازده سپتامبر توسط ایالات متحده با تاکتیک های مختلف در حال اجراست. گر چه در سالهای اخیر  به دلایل متعدد اجرای آن به تعویق افتاده اما متوقف نشده است. خروج انگلیس از اتحادیه ی اروپا همراه موج نژادگرایی که در سالهای اخیر با ورود مهاجران مسلمان به این قاره آغاز شده است و اکنون  گسترش می یابد در آینده ای نزدیک به پیروزی احزاب ناسیونالیست افراط گرا ابتدا در اروپا و سپس در سراسر جهان خواهد انجامید. نگاهی که امروز انگلیس را برای انگلیسی ها و آلمان را برای ژرمن ها و فرانسه را برای گل ها می خواهد فردا کردستان را هم برای کردها و ترکیه را هم برای ترک ها و … خواهد خواست. آیا این قضیه نهایتا به تجزیه ی بسیاری از کشورهای متحد امروز نخواهید انجامید؟ خروج انگلیس از اتحادیه ی اروپا به طور قطع بخشی از یک بازی پیچیده جهانی است که متأسفانه به اثرات کوتاه مدت آن نگاه می کنیم و گاهی از آن خوشنود می شوم اما اثرات بلند مدت آن برای همه ی کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران قابل تأمل است.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علی
تشکر آقای دکتر
Reza
ممنون از تحلیل زیبای شما اقای دکتر
در حاشیه