با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی صورت گرفت؛

سفر رئیس اتاق بازرگانی گیلان به یکاترینبورگ روسیه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه به یکاترینبورگ این کشور سفر کرد.

سفر رئیس اتاق بازرگانی گیلان به یکاترینبورگ روسیه

به گزارش ۸دی، در راستای شناخت بیشتر توانمندی‌های کشور روسیه و به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین مناطق دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان به همراه مشاور امور بین‌الملل اتاق بازرگانی این استان وارد شهر یکاترینبورگ روسیه شدند و مورد استقبال مقام‌های اتاق بازرگانی و صنعت اورال «استان سوردلوفسک» قرار گرفتند.

هادی تیزهوش‌تابان درباره انجام سفر مذکور اظهار کرد: هدف از این سفر آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های موجود، توسعه روابط و همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری بین دو استان گیلان و سوردلوفسک، بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی در دو منطقه و همچنین بازدید از مراحل پایانی ساخت مجسمه عمرخیام نیشابوری در این شهر است.

*نصب مجسمه خیام در آستراخان روسیه

وی با بیان اینکه به سفارش اتاق بازرگانی گیلان، مجسمه حکیم عمرخیام نیشابوری در شهر یکاترینبورگ توسط یکی از مجسمه‌سازان شهیر روسیه در حال ساخت است، افزود: ساخت این مجسمه مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

این مسؤول گفت: مجسمه خیام از جنس برنز و به ارتفاع ۴ متر و ۲۵ سانتی‌متر بوده و به‌ زودی به شهر آستراخان انتقال داده می‌شود.

به گفته وی، مجسمه خیام در مردادماه سال جاری طی مراسمی با حضور مقام‌های دو استان گیلان و آستراخان در جوار دانشگاه دولتی آستراخان روسیه رونمایی می‌شود.

به گزارش فارس، تیزهوش‌تابان در نشست مشترک با رئیس اتاق بازرگانی اورال گفت که این نخستین سفر هیأتی از استان گیلان به یکاترینبورگ روسیه بوده و نشان‌دهنده علاقه به همکاری بیشتر بخش‌های خصوصی دو کشور است.

وی در ادامه نشست مذکور با اشاره به اینکه گیلان و استان سوردلوفسک می‌توانند نقش مهمی در توسعه روابط ایران و روسیه داشته باشند، افزود: اتاق بازرگانی گیلان ۹۰ سال پیش بنا نهاده شده است و تجربه کافی را برای گسترش روابط با کشورهای هدف دارد.

در نشست مذکور که با حضور مسؤولان اتاق بازرگانی و صنعت اورال انجام شد، «بسدین» رئیس اتاق بازرگانی اورال نیز اظهار کرد: ایران یکی از مهم‌ترین همسایگان ماست و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور همواره در اولویت‌های ما قرار دارد.

وی استان سوردلوفسک و شهر یکاتریتبورگ را از مناطق مهم روسیه دانست و افزود: در ارزیابی که از طرف اتاق بازرگانی روسیه صورت گرفت اتاق بازرگانی اورال «یکاترینبورگ» از فعال‌ترین و مهم‌ترین اتاق‌های بازرگانی روسیه است.

*افزایش حجم مبادلات تجاری استان سوردلوفسک روسیه و ایران

رئیس  اتاق بازرگانی اورال تصریح کرد: حجم مبادلات تجاری بین استان سوردلوفسک و ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش فارس، تیزهوش‌تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان از آقای بسدین دعوت کرد تا در رأس هیأتی از مدیران صنایع و بازرگانان یکاترینبورگ برای بازدید از توانمندی‌های استان گیلان به ایران سفر کند که این درخواست مورد استقبال وی قرار گرفت.

در پایان نشست مذکور موافقتنامه همکاری توسط رؤسای دو اتاق گیلان و اورال امضا شد که در آن «طرفین» در زمینه‌های زیر به توافق رسیدند:

– تحکیم و توسعه روابط اقتصادی و تجارت خارجی استان گیلان و استان سوردلوفسک.

– مساعدت، تقویت و گسترش همکاری‌های تجاری‌ ـ اقتصادی و علمی‌ ـ‌ فنی و دیگر مناسبات کاری بین سازمان‌ها و مؤسسات علاقه‌مند هر دو «طرف».

– تبادل اطلاعات «طرفین» در زمینه تجارت، صنعت و وضعیت کلی اقتصادی.

– سازماندهی برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها، کارآموزی، تبادل هیأت‌ها و شرکت در نمایشگاه‌ها و نمایشگاه‌های فروش.

– مساعدت و همکاری «طرفین» هنگام سازماندهی و تبادل هیأت‌های تجاری از هر دو «طرف».

به گزارش فارس، استان سوردلوفسک با وسعت ۱۹۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار نفر در مرکز روسیه در منطقه فدرال اورال واقع شده و از مناطق صنعتی این کشور به شمار می‌رود.

بیش از ۹۰ درصد مردم استان سوردلوفسک روس‌تبار بوده و این استان زادگاه بوریس یلتسین رئیس جمهور پیشین روسیه است.

هر کدام از استان‌های فدراسیون روسیه در زمینه اقتصاد صنعتی در بخش خاصی تخصص داشته و این امر در شناخت توانمندی‌های استان‌های مذکور در توسعه روابط استانی مهم است.

استان سوردلوفسک دارای منابع طبیعی طلا، پلاتین، ازبست، بوکسیت‌ها و مواد معدنی شامل آهن، نیکل، کروم و مس بوده و پایه اقتصاد این استان صنایع معدنی و صنعت متالورژی است.

در استان سوردلوفسک صنایع زیادی قرار دارند که مهم‌ترین آنها کارخانه‌های غنی‌سازی اورانیوم، سنگ آهن، ماشین‌سازی و صنایع نظامی است.

شهر یکاترینبورگ، مرکز استان سوردلوفسک با جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر، چهارمین شهر پرجمعیت فدراسیون روسیه بوده و پایتخت سوم آن کشور پس از مسکو و سن‌پترزبورگ محسوب می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه