دلار از مرز ۳۵۰۰ تومان گذشت

سکه و دلار سومین روز کاری هفته را با افزایش پشت‌سر گذاشتند تا هر دو وارد مرزهای قیمتی جدیدی شوند. شاخص ارزی که از ابتدای هفته ۲۵ تومان رشد را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه، ۸ تومان افزایش دیگر را ثبت کرد تا به قیمت ۳ هزار و ۵۰۳ تومان برسد.

دلار از مرز ۳۵۰۰ تومان گذشت

به گزارش ۸دی، این بالاترین قیمت دلار از ۱۴ فروردین ۹۵ بود. تحرکات معامله‌گران آتی و به خصوص معامله‌گران امروزی، کاهش حجم ارز نقدی موجود در بازار و خریدهای ارزی معامله‌گران سکه از جمله عواملی بودند که زمینه ساز مرزشکنی روز گذشته شدند. همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با ۴ هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و ۷۱ هزار تومان رسید.

از احتیاط تا هیجان

فضای بازار ارز سه‌شنبه ۳ حالت متفاوت داشت. در ابتدای روز، بیشتر معامله‌گران ارزی مشغول سنجش آمادگی دلار برای عبور از سطح ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بودند و معاملات به آرامی در جریان بود. پس از اینکه در ۲ ساعت ابتدایی بازار، قیمت از محدوده ۳ هزار و ۴۹۰ تومان پایین نیامد، معامله‌گران ارزی با اطمینان بیشتری وارد بازار شدند تا با خریدهای خود قیمت را در مسیر افزایشی قرار دهند. با این حال، در بخش انتهایی روز و از حدود ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر، هیجان بازار مقداری کاهش یافت تا قیمت دلار کمی تعدیل شود و از سقف قیمت روزانه پایین بیاید.

در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۴۹۷ تومان آغاز کرد که افزایشی ۲ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. تا ساعت ۱۲ و نیم بعدازظهر، دلار کشش بیشتری برای رشد قیمت از خود نشان نداد و در محدوده ۳ هزار و ۴۹۰ تومان نوسانات محدودی را تجربه کرد. با این حال، از این ساعت، حرکت افزایشی دلار با شدت بیشتری آغاز شد و این ارز توانست حدود ساعت یک بعدازظهر از مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کند و حتی تا قیمت ۳ هزار و ۵۰۸ تومان بالا رود.

پس ازاین، در ساعات انتهایی روز، معامله‌گران امروزی که احساس کرده بودند این ارز به سقف قیمتی خود رسیده است، اقدام به فروش کردند تا نهایتا دلار با قیمت ۳ هزار و ۵۰۳ تومان به کار خود پایان دهد. همسو با افزایش دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز ۴ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۶۸ تومان رسید.

به گفته فعالان، بخش زیادی از افزایش قیمت دلار ناشی از موقعیت خرید معامله‌گران امروزی بود. به گفته فعالان، در چهارمین روز هفته، معامله‌گران امروزی، تا زمان تسویه بازار تمایل چندانی به فروش ارز نشان ندادند. برخی از حاضران بازار اعتقاد داشتند که معامله‌گران در روزهای گذشته مقدار زیادی ارز خریده بودند.همین عامل موجب ‌شد که نه تنها مانع کاهش قیمت بازارشوند؛ بلکه با خریدهای خود سعی کنند قیمت را به محدوده بالاتری وارد کنند.

روز سه‌شنبه، فقدان فروش ارز در بازار موجب شده بود که حجم ارز نقدی موجود در بازار به میزان زیادی پایین بیاید و قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. در کنار این، در چهارمین روز هفته، بهای اونس در بازارهای جهانی مقداری پایین آمد تا معامله‌گران سکه برای جبران اثر آن در بازار داخلی اقدام به خرید ارز کنند. به گفته فعالان، روز دوشنبه تحت‌تاثیر رشد اونس در بازار غیررسمی، بهای سکه تا یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بالا رفت؛ به این ترتیب، کاهش سه‌شنبه اونس، سکه بازان را ناچار کرد برای مقابله با اثر آن، دلار خریداری کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه