سرپرست پژوهشکده هسته ای در گفتگو با 8دی خبر داد؛

برنج‌های هسته‌ای ایرانی از سال ۹۶ کشت ترویجی می‌شوند

با تلاش دانشمندان جوان هسته ای کشور، ارقام برنج هسته ای ایران در مرکز پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران تولید شد.

برنج‌های هسته‌ای ایرانی از سال ۹۶ کشت ترویجی می‌شوند
ابراهیم مقیسه در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه تحقیقات دانشمندان جوان هسته ای کشاورزی کشور برای تولید برنج هسته ای به ثمر رسیده است اظهار داشت: پس از ۷ سال، تلاش دانشمندان جوان پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران و موسسه تحقیقات برنج کشور ارقام برنج هسته ای را در لاین های امیدبخش متحمل به خشکی به ثمر نشاندند.
 وی با بیان اینکه محققان ایرانی بذر برنج هسته ای را با روش پرتوتابی با اشعه گاما تولید کردند افزود: این گونه ها دارای بازدهی بالاتر و مقاومت بیشتر هستند.
سرپرست پژوهشکده هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران گفت: در حال حاضر برنج هسته ای به صورت آزمایشی در سه استان گیلان، مازندران و فارس کشت شده است و قرار است این رقم جدید برنج از سال ۹۶ کشت ترویجی شوند.
مقیسه مقاومت در برابر خشکسالی، آب شور و باد و باران، خوش عطری، زودرسی و قد کوتاه نسبت به رقم های بومی هاشمی و طارم را از ویژگی های ارقام برنج هسته ایی دانست و اظهار کرد: این دو رقم برنج در ۴۰ روز منتهی به برداشت محصول نیاز به آبیاری نخواهند داشت و نسبت به آفت همه گیر بلاست مقاومت خوبی دارند.
ابراهیم مقیسه تولید شلتوک برنج هسته ای در هر هکتار را بیش از ۶ تن اعلام کرد و افزود: این مقدار برای رقم های بومی نظیر هاشمی ۳ و نیم تن است و به نظر می رسد با توجه به کیفیت پخت و مقاومت به خشکسالی و آفات بتواند جایگزین خوبی برای محصولات محلی شود.
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه