در حاشیه انتشار بیانیه کارگروه اقدام مالی (FATF)

چگونه بانک مرکزی به پروژه خود تحریمی وارد می شود؟!/ تلاش برای تقلیل جایگاه حمایت از مقاومت به دعوای داخلی

بر اساس این بیانیه، فی الواقع از امروز بانک مرکزی ایران بعنوان عامل بانک مرکزی آمریکا عمل خواهد کرد تا فعالیتهای بانکهای ایرانی را بررسی کند که آیا فعالیتشان، با قوانین پولشویی امریکا تطابق دارد!؟

چگونه بانک مرکزی به پروژه خود تحریمی وارد می شود؟!/ تلاش برای تقلیل جایگاه حمایت از مقاومت به دعوای داخلی

به گزارش ۸دی، بیانیه روز گذشته کارگروه اقدام مالی (FATF) درباره تعهد سطح بالای ایران برای اجرای قوانین امریکا درباره پولشویی و حمایت از تروریسم را باید رونمایی از یک اقدام مهم و چراغ خاموش توسط دولت، در حد توافقی همچون توافق ژنو ارزیابی کرد.

بر این اساس، سطوح بالای اقتصادی در بانک مرکزی ایران پذیرفته که خودش قوانین مربوط به پولشویی امریکا را اعمال کند.

بیانیه کارگروه در این باره اعلام کرده است:
کارگروه اقدام مالی( FATF)  از تصویب و تعهد سیاسی سطح بالای ایران به یک برنامه اقدام برای رفع نواقص مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با حمایت مالی از تروریسم و همچنین تصمیم این کشور برای دریافت کمک‌های فنی برای اجرای این برنامه اقدام، استقبال می‌کند.

بر اساس این بیانیه، فی الواقع از امروز بانک مرکزی ایران بعنوان عامل بانک مرکزی آمریکا عمل خواهد کرد تا فعالیتهای بانکهای ایرانی را بررسی کند که آیا فعالیتشان، با قوانین پولشویی امریکا تطابق دارد!؟ و بر اساس این تعهد، عملا ایران را وارد دوره خود تحریمی کند.

این ماجرا دست بانکهای داخلی را برای حمایت از مقاومت خواهد بست و تا عملا حمایت مالی از مقاومت را به دعوای داخلی مبدل شود.

این در حالیست که اساسا قرار بود بر مبنای ادعای مذاکره کنندگان و مطابق برجام، تمام تحریمهای بانکی بواسطه امتیازات هسته ای اعطایی از سوی ایران لغو شود، اما بی اثر بودن برجام در لغو این تحریمها، موجب شده تا بانک مرکزی زیر بار تعهد جدیدی برود که اساس ربطی به موضوع هسته ای نداشته و البته مجاز به ورود به آن هم نبوده است.

اما نکته آنجاست که حتی این تعهد هم موجب اعلام رسمی عادی شدن مبادلات مالی با بانکهای ایران نخواهد شد. چنانکه کارگروه در بیانیه خود آورده است:

تا زمانی که ایران اقدامات لازم برای رفع کمبود‌های شناسایی شده در برنامه اقدام را انجام نداده، کارگروه اقدام مالی ( FATF) نسبت به ریسک ناشی از حمایت مالی از تروریسم از داخل ایران و تهدیدی که برای سیستم مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند، نگران خواهد بود. به همین جهت، کارگروه اقدام مالی ( FATF) ، از اعضای خود می‌خواهد و به دیگر کشورها هم توصیه می‌کند که همچنان به موسسات مالی خود پیشنهاد کنند که در رابطه و مبادله با افراد حقیقی و حقوقی در ایران، بر اساس توصیه شماره ۱۹ کارگروه اقدام مالی، هوشیاری لازم را به خرج دهند.

ورود بانک مرکزی به فضای خودتحریمی و نظارت بر بانکهای داخلی در اینده نزدیک چالشهای جدی داخلی را بدنبال خواهد داشت که بنظر می رسد بی ارتباط با پروژه برجام ۲ و برجام منطقه ای نباشد.

منبع: رجانیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه