نماینده ی مجلس جمهوری آذربایجان مدعی شد؛

ایران در ماجرای قره باغ از طرف ارمنستانی حمایت می کند!

یک نماینده ی مجلس جمهوری آذربایجان مدعی شد روابط ایران و ارمنستان پس از درگیری نظامی اوائل آوریل ماه سالجاری، وارد یک مرحله جدیدی شده است.

ایران در ماجرای قره باغ از طرف ارمنستانی حمایت می کند!

به گزارش ۸دی، کانال رسمی رادیو برون مرزی تالشی به نقل از روزنامه‌ی “یئنی مساوات” نوشت: اخبار مربوط به نزدیکی میان ایران و ارمنستان در جمهوری آذربایجان با اعتراضات جدی روبرو شده بویژه لغو رسمی رژیم روادید میان دو کشور و تصمیم آنها برای گسترش روابط نظامی، موجب خشم جامعه آذربایجان شده است.

“زاهد اروج” نماینده‌ی مجلس ملی جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: ارمنستان یکی از راههای تحکیم و تقویت ایران در منطقه قفقاز جنوبی می باشد.  دولت تهران از مواضع ضد روسیه موجود در ارمنستان به نفع خود بهره می برد. باید به یاد آوریم که زمانی آمریکا نیز برای تحکیم و تقویت خود در منطقه قفقاز جنوبی با آذربایجان و ارمنستان مناسبات متفاوتی را به نمایش گذاشته و سیاست های متفاوتی را اعمال می کرد.

وی افزود: آشکار است که روابط ایران و ارمنستان پس از درگیری نظامی اوائل آوریل ماه سالجاری، وارد یک مرحله جدیدی شده است.

زاهد اروج گفت: حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان موجب خشم برخی محافل در تهران می شود. شاید هم فکر می کنند که در صورت حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، تاثیرگذاری بر کشورمان امکان پذیر نباشد و یا اینکه جمهوری آذربایجان در آن صورت به فکر ادعاهای جدیدی بیفتد.

“زاهد اروج” با بیان اینکه از طرف جمهوری آذربایجان هیچ تهدیدی متوجه ایران نیست افزود: رییس جمهور کشورمان چند سال پیش توانست موضع تند آمریکا و اروپا علیه ایران را تعدیل کند. اما هم اکنون انگار ایران در اشغال سرزمین آذربایجان توسط ارمنستان شرکت می کند.
ایران به عنوان یک کشور اسلامی از فلسطین حمایت کرده و اسرائیل را در جهان به عنوان یک کشور دشمن معرفی می کند اما در خصوص مسئله قره باغ یک موضع دیگری را اتخاذ می نماید. ما با هرگونه تصمیم گیری در این خصوص تحت نام دین مخالف هستیم.
جمهوری آذربایجان باز هم در جنگ صلیبی علیه ایران شرکت نمی کند و مسئله “آذربایجان جنوبی” را به عنوان یک موضوع اصلی مطرح نمی نماید. اما ایران هم تصور نکند که ما همواره از آنها حرف شنوی خواهیم کرد.

“فاضل مصطفی” دیگر نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان در این باره گفت: ما نمی توانیم به ایران درس عقلگرائی داده و مسئله تنظیم روابط با کشورهای مختلف را به آنها یاد بدهیم. اما اگر با ارمنستان همکاری می کند این همکاری از نظر تعالیم اسلامی کار درستی نمی باشد. باید کاری بکنیم که مناسبات ایران و ارمنستان علیه ما نبوده باشد.

این نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان ادامه داد: ایران از کشور دشمن ما حمایت می کند. ایران تنها کشور مسلمان است که در ارمنستان سفارت دارد. از نظر ارزشهای اسلامی، اقدامات ایران هیچ توجیه منطقی ندارد. رفتار کشوری که در مورد اسلام مدعیانه حرف می زند و کشورهای دیگر را به عدم رعایت شئونات اسلامی متهم می کند بسیار غلط است که در کنار یک کشور اشغالگر و قتل عام کننده مردم قرار گرفته است.
امروز ایران همانند شریک ظلم ارمنی عمل می کند. ما باید اعتراض خود را به این موضوع انجام بدهیم.

وی افزود: جمهوری آذربایجان نباید به خاطر ارمنستان رژیم روادید میان خود با ایران را لغو کند. ما باید این کار را به خاطر خودمان انجام بدهیم. این کار برای خروج مردم نخجوان از انزوا و نیز بهبود وضعیت مردم بسیار ضروری می باشد. مسایلی هست که حل و فصل آنها خیلی ضرورت دارد. اما متاسفانه ما به حل و فصل آن مسایل آنچنان اعتنائی نمی کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه