گنه کرد در بلخ آهنگری- به شوشتر زدند گردن مسگری؛

چرایی برکناری مدیر انقلابی وزارت امور خارجه / آیا امیر عبدالهیان به درخواست حکام مرتجع عرب برکنار شد؟

در حالی که فشار کشورهای عربی بر برکناری امیر عبدالهیان متمرکز بود، عزل وی به نوعی استقلال سیاسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را زیر سوال برد.

چرایی برکناری مدیر انقلابی وزارت امور خارجه / آیا امیر عبدالهیان به درخواست حکام مرتجع عرب برکنار شد؟

به گزارش ۸دی، ۲۹ اسفند ماه سال گذشته بود که روزنامه ی کویتی الرأی مدعی شد کویت پیامی از رئیس جمهور ایران دریافت کرده که طی آن تهران به حل اختلافاتش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طریق گفت‌وگو تمایل نشان داده است.

این روزنامه کویتی مدعی شد ایران از کشورهای عربی حاشیه‌ی خلیج فارس خواسته تا با آنچه «گفت‌وگوی آرام» نامیده اختلافات میان کشورها برطرف شده و فصل جدیدی از روابط میان ایران و کشورهای عربی ایجاد شود.

بر اساس این خبر، مسئولان کویتی در پاسخ به حسن روحانی خواستار اتخاذ گام‌هایی از سوی ایران برای «اعتمادسازی» شده‌اند و دیدگاه خود را درباره‌ی آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی، بحرین، یمن، عراق و سوریه نامیده‌اند و حادثه سفارت عربستان در تهران را مطرح کرده‌اند.

اما گستاخانه‌ترین درخواست شیوخ از رئیس جمهور روحانی برکناری معاون عربی و آفریقایی وزارت‌خارجه بود. درخواستی که بیشتر شبیه دستورات از بالا به پایین کشورهای استعمارگر بود. حالا بعد از ۳ ماه امیرعبداللهیان برکنار شد.

برکناری معاون عربی وزارت امور خارجه تنها یک برکناری صرف نبود بلکه این قدام بی موقع و دور از تدبیر دستگاه دیپلماسی کشور استقلال سیاسی جمهوری اسلامی را برای چندمین بار در طی دولت امید زیر سوال برد.

حالا دیگر مردم به این نتیجه رسیده اند که در دولت راستگویان این آمریکایی ها هستند که نماینده‌ی جمهوری اسلامی را در سازمان ملل عزل و اعراب هستند که معاون عربی وزارت امور خارجه را برکنار می کنند. آنها حتی می توانند بگویند که چه کسی نباید در پست خاصی در دستگاه دیپلماسی کشور قرار بگیرد.

فروردین ماه سال ۹۳ بود که به دنبال اقدام کنگره‌ی آمریکا مبنی بر منع ورود سفیر پیشنهادی کشورمان در سازمان ملل به خاک این کشور، کاخ سفید نیز رسما اعلام کرد که به حمید ابوطالبی نمانیده‌ی ایران در سازمان ملل ویزا نمی‌دهد. چندی بعد، وزارت امور خارجه در یک عقب نشینی آشکار  و در اسفند ماه همین سال غلامعلی خوشرو را به عنوان نماینده‌ی جدید ایران در سازمان ملل معرفی کرد.

حالا بعد از بیش از یک سال از این ماجرا، وزارت خارجه ی کشورمان به درخواست اعراب معاون عربی و آفریقایی جمهوری اسلامی را برکنار کرده است. گویا استقلال کشور  ثمن بخسی است که توسط مسئولان سیاست خارجی کشور به فروش می رسد و آنچه را که به بهای خون صدها هزار جوان کشور به دست آمده است را بهای مذاکره با حکومتهای  مرتجع منطقه خدشه دار می کنند. ضعف و بی تفاوتی دستگاه دیپلماسی در ماجرای کشتار حجاج ایرانی در حادثه ی منا و تجاوز به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده و عدم صدور ویزا از سوی مقامات سعودی برای وزیر بهداشت جمهوری اسلامی همگی در در راستای همین دیپلماسی انفعال حاکم بر وزارت امور خاجه بوده است و امیدواریم مسئولان وزارت خارجه پاسخ درخوری نسبت به این حوادث خفت گونه داشته باشند چه اینکه خون جوانان انقلابی این مرز و بوم از بی تدبیری های جاری در کشور به جوش آمده است.

به قول سرمقاله نویس امروز روزنامه ی کیهان: سرانجام یک مدیر ارشد دولتی برکنار شد. گنه کرد در بلخ آهنگری- به شوشتر زدند گردن مسگری. مدیر برکنار شده نه مدیر بانک است، نه رئیس صندوق توسعه ملی و نه از مدیران ارشد سازمان مدیریت که بخواهد حقوق و پاداش‌های ۵۷، ۸۷، ۲۳۴ یا ۵۰۰ میلیونی و احیاناً ۱/۴ میلیارد تومانی بگیرد. او معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه است که مواضع قدرتمندی بر سر مسائل منطقه به ویژه سوریه اتخاذ می‌کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه