عضو شورای شهر رشت در گفتگو با 8دی؛

شهردار حقوق پرسنل را به موقع پرداخت کند / عدم ثبات در مدیریت بزرگترین آفت است

عضو شورای شهر رشت گفت: من بزرگترین مشکل شهر را تعامل بین خود مسئولین می دانم. مادامی که مسئولی شهر و استان با هم رفیق نباشند وضع همین است.

شهردار حقوق پرسنل را به موقع پرداخت کند / عدم ثبات در مدیریت بزرگترین آفت است

سرویس سیاسی ۸دی؛ اسماعیل حاجی پور عضو شورای شهر، متولد ۱۳۳۷ در رشت. کسی که تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان های فاریابی و ۱۷ شهریور و دبیرستان را در شهید بهشتی گذرانده است. وی در سال ۵۵ موفق به قبولی در رشته انرژی اتمی دانشگاه بوشهر شد اما به دلیل مسائلی از جملی تقارن با انقلاب و … ادامه تحصیل نداد.

بعد انقلاب عضو کمیته‌ی انقلاب شد و از آن جا به جهاد سازندگی رفت. خودش میگوید “از افتخارات من خدمت در جهاد بوده است”. وی در سال ۶۲ به دستور استاندار وقت شهردار لوشان شد. یعنی در سن ۲۵ سالگی یکی از جوان ترین شهرداران کشور بود. سال ۶۵ هم شهردار کیاشهر شد و بعد آن به رودبار رفت و شهردار معین آنجا شد. درست سال ۶۹. تا اینکه سال ۷۱ به رستم آباد رفت و اولین شهردار آنجا لقب گرفت.

حاجی پور در گفتگو با خبرنگار ۸دی از تجربه شهردار بودنش در رستم آباد می گوید: “روز اول که به رستم آباد رفته بودم چیزی آنجا نبود. اساسا آنجا بخطر اسکان مردم زلزله زده بافت شهری به خود گرفته بود. ما چیزی نداشتیم. نه میزی نه دفتری نه ماشینی نه پرسنلی… هیچ چیز. یک روز یک چهارپایه برداشتم و رفتم بالای آن و مردم را دور خودم جمع کردم و گفتم: من شهردار شما هستم. اسماعیل حاجی پور.”

وی از سال ۷۲ تا ۷۵ به عنوان شهردار منطقه یک رشت انتخاب شد و سال ۷۵ شهردار طولمات صومعه سرا شد. تا اینکه در اولین دوره‌ی انتخابات شورای شهر موفق شد با کسب آرای مردمی عضو شورای شهر شود. بعد آن هم معاونت فرمانداری شهرستان رشت را برعهده داشت و تقریبا از سال ۸۴ تا ۹۲ هیچ گونه مسئولیتی برعهده وی نبود و در نهایت سال ۹۲ در انتخابات شورای شهر باز هم با انتخاب مردم یک بار دیگر برصندلی شورا نشست و هم اکنون ازاعضای شورای شهر رشت می باشد. لازم به ذکر است که وی داری کارشناسی ارشد مدیریت می باشد.

در ادامه، گفتگوی اختصاصی خبرنگار ۸دی با حاجی پور یکی از اعضای با سابقه شورای شهر رشت می خوانید.

۸دی: آقای حاجی پور بدترین خاطره دوران مدیریت شما چیست؟

سال ۷۲ که شهردار منطقه ۱ بودم یک خانمی آمد و گریه کرد و گفت: من پول ندارم که عوارض شهرداری را بدهم و … خلاصه داشت با گریه از عوارض شهرداری گلایه میکرد. همانجور که داشت صحبت میکرد و دست خود را بالا و پایین می برد النگو های دستش هم معلوم بود. یکی از مسئولین که داخل جمع ما بود با طعنه به آن خانم گفت: خب النگو هایت را بفروش.

من گریه ام گرفت و گفتم ما به چه قیمتی می خواهیم شهر را اداره کنیم؟…

 

۸دی: و بهترین خاطره؟

روزی در سال۸۱ دو تا خانم و یک بچه ۶ ماهه جلوی در استانداری آمدند و گفتند: این بچه پاهایش مشکل دارد و ما هم هیچ پولی نداریم تا او را عمل کنیم. ما با دکتر آن صحبت کردیم و از جاهایی کمک گرفتم و خودمان هم پولی روی آن گذاشتیم و خرج عمل را دادیم. تا اینکه سال ۹۱ توی زورخانه جاده لاهیجان بودم که یک آقایی آمد جلو و گقت: مرا میشناسی؟ گفتم نه. گفت این پسر را چه؟ نگاه کردم و گفتم نه. بعد آن مرد به آن پسربچه گفت: “ابوالفضل بدو… ” و من متوجه شدم او همان پسری است که پول عملش را جور کرده بودیم.

 

۸دی: جناب حاجی پور بزرگترین مشکل شورا از نگاه شما چیست؟

من از روزی که آمدم شورا بحث ثبات مدیریت شهری را پیش کشیدم. بزرگترین آفت شهر ها عدم این ثبات است. شما ببینید در هر شهری که پیشرفت قابل مشاهده است شهردارش حداقل ۱۰ سال دارد کار میکند.

 

۸دی: بزرگترین مشکل شهرداری چیست؟

نبودن امنیت شغلی پرسنل شهرداری. ما اگر بخواهیم راندمان را بالا ببریم باید امنیت شغلی پرسنل را بالا ببریم. بعد از امنیت شغلی باید حقوق پرسنل به موقع پرداخت شود.

۸دی: شما به عنوان با سابقه ترین عضو شورا بزرگترین مشکل شهر را در چه میبینید؟

من بزرگترین مشکل شهر را تعامل بین خود مسئولین می دانم. مادامی که مسئولی شهر و استان با هم رفیق نباشند وضع همین است. تعامل بین مسئولین راهگشای تمام مشکلات است.

 

۸دی: اقتصاد مقاومتی در شهرداری و شورا را چگونه تعریف میکنید؟

ما تا امروز بحث درونزا داشتیم و باید امروز آن را بروز دهیم. یعنی اینکه اقدامات خود در شورا و شهرداری را بروز دهیم تا حلاوت آن به مردم برسد.  ۲۰ پروژه نیمه تمام داریم ابتدا آن ها را تمام کنیم تا برسیم به پروژه های جدید.

 

۸دی: شما عادت دارید خیلی از جلسات مهم و حتی دیدار های مردمی خود را در مسجد سوخته تکیه بگیرید. در واقع آن مسجد دفتر کار شماست. می شود خودتان بیشتر توضیح بدهید؟

تاکید فخر انسان ها حضرت محمد(ص) و همچنین امام بزرگوار ما بر این بوده که مساجد سنگرند و از مساجد به عنوان دفتر رسیدگی به امور استفاده میکردند. روحانیتی که در مسجد است باعث میشود که خدا به آنجا نظر کند. من بزرگترین دیدار های خود را با شهردار فرماندار نمایندگان و حتی استاندار را در همان مسجد داشتم و معتقدم حرفی را که می خواهم پشت میز بزنم در مسجد بهتر جواب میدهد.

 

۸دی: مفید ترین کار شورای چهارم چه بود؟

از نظر من کار این شورا قابل قبول بود و هست. مهمترین اش بحث لندفیل سراوان بوده و …

 

۸دی: از نظر شما نقاط مثبت و منفی شهردار چیست؟

نقطه قوت ایشان بحث اجرایی ایشان است. توانمند با جرات و شجاع. بنده با ۳۷ سال سابقه اجرایی توان اجرایی ایشان را تایید و تحسین میکنم. اما نقطه منفی. آقای ثابت قدم فرزند این شهر هست. متعلق به همین جا هستند. ایشان باید تعامل خود با دیگر مسئولان و تشکل ها را بالا ببرند. باید با اعضای شورا تعامل بیشتری داشته باشد. البته در مواردی هم انصافا شورا دارد تندروی میکند. اما در نهایت پیشنهاد من به ایشان این است که حقوق پرسنل شهرداری را به موقع پرذاخت کند. چه شرکتی چه قرار دادی و …

 

۸دی: و سوال آخر: آقای دکتر ثابت قدم تا کی شهردار هستند؟

من میخواهم که دکتر بماند. بماند و کار کند.

 

در انتها چند کلمه میگوییم و شما هم…

 

گرانی: باید حل شود

مردم: خوب و مهربان و صبور

شورا: بهترین نقطه تعامل و ایجاد آرامش

مجمدعلی نجفی: مهربان و پرکار

دکتر ثابت قدم: می تواند از این هم بهتر باشد

فرهاد شوقی: جوان خوب. افتخار میکنم همکار فرزند شهید هستم

جعفرزاده: پرتلاش و یادگار جنگ

۸دی: هوشیاری مقام معظم رهبری و تدبیر ایشان

روحانی: مرد تعامل

احمدی نژاد: نمی گویم

سردار سلیمانی: افتخار جهان اسلام

مدافع حرم: امنیت

سردار عبدالله پور: واقعا دوست داشتنی

 

۸دی: ممنون آقای حاجی پور که به ما وقت دادید

ـ خواهش میکنم. از شما و مردم تشکر میکنم. انشالله رسانه ها آینه باشند…

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
آشنای همیشه آشنا
یک به نعل یکی به میخ
هم ولایتی در پاسخ به آشنای همیشه آشنا
حاج اسماعیل سلام؛ محبت کن برای 8دی بگو قبل از انقلاب(57) چی داشتی و بعداز انقلاب چی داشتی و الآن چی داری؟
در حاشیه