درجلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان شفت مطرح شد؛

منابع طبیعی در خطر تهدید ویلا سازی و تغییر کاربری/ پیشگیری از تجاوز به حدود ابنیه تاریخی هدف اصلی میراث فرهنگی

مسئول امور ثبت بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: متاسفانه حوزه منابع طبیعی به دلیل تغییر کاربری و ویلا سازی با خطر مواجه شده است.

منابع طبیعی در خطر تهدید ویلا سازی و تغییر کاربری/ پیشگیری از تجاوز به حدود ابنیه تاریخی هدف اصلی میراث فرهنگی

به گزارش ۸دی، انجمن های میراث فرهنگی نهادی است ملی- فرهنگی و غیرانتفاعی وابسته با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که برحسب ضرورت و تشخیص سازمان در مراکز استان ها، شهرستان ها، بخش ها، روستاها و یا برای موزه ها و آثار تاریخی تشکیل می شود.

از جمله اهداف انجمن های میراث فرهنگی جلب حمایت مادی و معنوی مردم، مشارکت همه جانبه عموم در زمینه پژوهش، حفظ احیاء و معرفی و آموزش میراث فرهنگی هر بخش و منطقه است.

در این انجمن ها به مسائل و موضوعات مربوط به میراث فرهنگی و آثار تاریخی و ارائه مشاوره فرهنگی و اجتماعی به منظور اجرای مطلوب برنامه های پژوهشی، حفظ و احیاء، شناسایی و شناساندن وجود ناشناخته میراث فرهنگی محل و تشویق و ترغیب مردم به رعایت احترام میراث فرهنگی و حفظ و صیانت از آن و… پرداخته می شود.

ضرورت مشارکت مردم در حرکت های فرهنگی

مسئول امور ثبت بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در جلسه انجمن میراث فرهنگی شهرستان شفت که غروب یکشنبه در دفتر فرماندار برگزار شد، اظهار کرد: محوریت اصلی فعالیت انجمن های میراث فرهنگی جلب مشارکت مردمی در خصوص مسائل این حوزه است.

سید مهدی میرصالحی با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در هر حرکت فرهنگی، گفت: بدون مشارکت مردمی چه در زمینه مالی و چه در زمینه فرهنگی  هیچ چیزی عملی نمی شود.

وی به کمبود بودجه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: این سازمان برای حفظ آثار تاریخی و… نیازمند یاری بیشتر همگان است.

مسئول امور ثبت بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری فرهنگی و باستانی بوده هیچ سازمانی به تنهایی از عهده نگهداری این حجم وسیع آثار تاریخی برنمی آید.

وی با بیان اینکه ثبت منابع تاریخی دارای چندین حوزه  است، افزود: ثبت اشیاء منقول یا همان (عتیقه)، بناها، اثرطبیعی و ثبت های معنوی و مذهبی و… ازجمله این حوزه ها است.

شفت با مشکل نبود بناهای تاریخی مواجه است

میرصالحی با اشاره به ثبت آثار طبیعی، اظهار کرد: هر حوزه طبیعی اعم از جنگل، درخت، نوع پوشش گیاهی و… که در خطر نابودی و انقراض قرار داشته شامل ثبت در این بخش می شود.

وی در ادامه به گسترده بودن ثبت در بخش معنوی اشاره کرده و گفت: آداب و رسوم، آیین های بومی و محلی، متون و ضرب المثل ها، حرف ها و فنون نیز جزء این حوزه هستند.

مسئول امور ثبت بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه شهرستان شفت چندین سال است که از فومن جدا شده، تأکید کرد: متاسفانه شهرستان شفت با نبود بناهای تاریخی مواجه است.

وی ساخت سفال در منطقه جیرده شفت را یکی از پتانسیل های این شهرستان عنوان کرد و یادآور شد: این صنایع دستی چند سال پیش به نام این شهرستان ثبت شده است.

میرصالحی  تصریح کرد: در زمینه ثبت آثار معنوی همانند آئین ها و ضرب المثل و متون قدیمی و…اعضای انجمن میراث فرهنگی می توانند کمک حال اداره کل شوند.

بیش از ۳۰ اثر تاریخی گیلان در صف انتظار ثبت

مسئول امور ثبت بناهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: متاسفانه حوزه منابع طبیعی به دلیل تغییر کاربری و ویلا سازی با خطر مواجه شده است.

وی افزود: انجمن میراث فرهنگی هر منطقه ای می تواند با شناسایی چنین پتانسیل و ظرفیتی در حوزه خود با ثبت آثار طبیعی به حفظ این مناطق کمک کند.

میرصالحی شهرستان شفت را در این حوزه بسیار غنی عنوان و خاطرنشان کرد: مسئولان این شهرستان باید با شناسایی این مناطق  برای ثبت آن اقدام کنند.

وی در ادامه به ثبت یک هزار و ۳۰ اثر تاریخی در استان گیلان اشاره کرد و گفت:  ظرفیت استان گیلان بیش از این تعداد بوده و ما توانایی ثبت آثار بیشتر را نیز داریم.

به گفته این مسئول بیش از ۳۰ اثر تاریخی دیگر برای ثبت در فهرست آثا در صف انتظار بوده که متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی و برخی کارشناسی ها تاکنون موفق به ثبت این آثار نشده ایم.

شناسایی ۳۵ اثرتاریخی در حوزه های مختلف در شهرستان شفت

فرماندار شفت نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه محوری ترین هدف انجمن ها شناسایی مباحث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و معنوی ومذهبی است، اظهار کرد: ثبت ابنیه تاریخی، پیشگیری  از حفاری های غیرمجاز و تجاوز به حدود ابنیه تاریخی، جذب و جلب مشارکت های ملی و معنوی آحاد مردم از شاخص ترین اهداف کیفی سازمان میراث فرهنگی است.

یونس محمودی با اشاره به اینکه انجمن میراث فرهنگی باید دستور کاری مشخص و هدفمند را دنبال کند، گفت: تبادل فکری و علمی اعضای انجام در مورد اهداف آن ضروری است.

وی در ادامه تأکید کرد: انجمن میراث فرهنگی زمانی پایدار است که گفتمان آن حفظ مباحث و مسائل فرهنگی شود.

فرماندار شفت این شهرستان را دارای ۳۵ اثر تاریخی شناسایی شده دانست و افزود: این آثار در ابعاد معنوی، طبیعی، تاریخی، مذهبی شناسایی شده است.

وی با اشاره به دو اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی در شهرستان شفت، تصریح کرد: شفت دارای ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی است که از این تعداد ۵۰ نفر تحت پوشش بیمه قرار دارند.

ضرورت اقدام موثر برای ثبت حمام تاریخی کمسار و بقعه نهزم شفت

محمودی در ادامه به کشف و ضبط ۱۵ قلم اشیاء عتیقه در شهرستان شفت اشاره کرد و افزود: در همین راستا با همکاری یگان حفظ میراث فرهنگی و نیروی انتظامی شهرستان موفق به دستگیری ۱۶ نفر حفار غیرمجاز شدیم.

وی حضور چهره های مردمی و میراث داران محلی و بومی در انجمن میراث فرهنگی را ضروری دانست و اظهار کرد: هنوز هویت اسناد ملی برای مردم  مشخص نشده است.

به گفته این مسئول باید تعامل لازم با بخش ها و روستاها ایجاد شده تا در سایه این تعامل گامی موثر در جهت حفظ آثار باستانی و تاریخی برداشته شود.

وی در ادامه به وجود دو بنای تاریخی و معنوی در شهرستان شفت اشاره و خاطرنشان کرد: مسئولان میراث فرهنگی شهرستان با همکاری این نهاد در استان باید گامی موثر در زمینه ثبت حمام تاریخی کمسار و بقعه نهزم شفت بردارند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه