آیا ائتلاف سعودی عقب نشینی می کند

غروب زودهنگام اسطوره‌های آپاچی در آسمان یمن/سریال سقوط «لانگبو» های اماراتی ادامه دارد

نسل فعلی بالگردهای آپاچی امارات می‌توانند تا ۱۲۸ هدف را تعقیب کرده و به صورت همزمان با ۱۶ هدف درگیر شوند و در عین حال به گیرنده اخلال راداری برای فریب موشک‌های ضدهوایی فروسرخ مجهز هستند.

غروب زودهنگام اسطوره‌های آپاچی در آسمان یمن/سریال سقوط «لانگبو» های اماراتی ادامه دارد

به گزارش ۸دی، ائتلاف سعودی با همراهی آمریکا از فروردین سال ۱۳۹۴ تجاوز گسترده‌ای را به یمن آغاز کرده است که بر اثر این حملات، تاکنون هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک، شهید یا زخمی و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند و به تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب‌های جدی وارد شده است.

 

اگرچه رزمندگان یمنی نیز در حد توان، در مقابل این حملات گسترده ارتش سعودی و هم پیمانانش ایستادگی کرده‌اند اما برخی ابتکارات و اقدامات این افراد، باعث شگفتی کارشناسان بین‌المللی شده است که از جمله آن، شلیک چند موشک بالستیک و انهدام چندین فروند جنگنده و بالگرد متجاوزان و البته کشته شدن فرماندهان عالی رتبه سعودی و اماراتی بوده است.

در عین حال، در چند روز گذشته نیز اخبار موثق از سقوط ۳ فروند بالگرد اماراتی خبر می‌دهند که بر اساس اعلام منابع یمنی حداقل دو فروند از این بالگردها، از نوع آپاچی بوده است و موضوع آنچنان غیرقابل کتمان بوده که طرف اماراتی تا به امروز به سقوط دو بالگرد و از دست دادن ۴ خلبان در این دو حادثه اعتراف کرده است، بدون آنکه علت این حوادث پیاپی را تشریح کند.

آپاچی؛ بالگرد خط مقدم آمریکا

بالگرد تهاجمی AH-64 ملقب به آپاچی یک هلی کوپتر تهاجمی پیشرفته ساخت آمریکا محسوب می‌شود که در دهه ۱۹۷۰ میلادی طراحی و ساخته شده است. این بالگرد در پاسخ به نیاز آمریکا در زمان جنگ سرد به منظور مقابله با حجم بالای تانک‌های ارتش شوروی طراحی و ساخته شده و در نهایت در اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت شد. در طول سالهای اخیر از عملیات طوفان صحرا تا درگیری‌ها در عراق و افغانستان در حجم بالایی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

تعداد زیادی از متحدان آمریکا مثل انگلستان، ارتش سعودی، رژیم صهیونیستی، کویت و امارات متحده عربی از جمله کاربران این بالگرد محسوب می‌شوند.

 

آپاچی
بالگرد AH-64A امارات

ارتش امارات متحده عربی در حدود ۳۰ فروند بالگرد آپاچی مدل AH-64A را بین سال های ۱۹۹۱ الی ۱۹۹۴ از آمریکا تحویل گرفت که این بالگرد در حدود سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی به استاندارد لانگبو آپاچی AH-64D ارتقاء پیدا کردند.

آپاچی لانگبو؛ عضو پیشرفته خانواده آپاچی

این مدل از بالگرد آپاچی که تا مدتی پیش پیشرفته ترین مدل از این خانواده بالگردی به شمار می‌آمد دارای چندین ارتقاء به نسبت مدل اولیه است. یکی از مهمترین ارتقاء ها نصب رادار موجی میلی متری AN/APG-78 بر بالای پره‌های این بالگرد است که در درون یک پوشش قرار می‌گیرد و به این بالگرد اجازه می‌دهد تا حدود ۱۲۸ هدف را تعقیب کرده و به صورت همزمان با ۱۶ هدف درگیر شود. نصب نمایشگرهای دیجیتالی در کاکپیت از دیگر ارتقاء های صورت گرفته بر روی لانگبو آپاچی است.

 

آپاچی
بالگرد AH-64D ارتش امارات

دو موتور این مدل از گونه ارتقاء یافته T700-GE-701d بر روی این بالگرد نصب شده است که می توان سرعت نهایی ۲۷۹ کیلومتر در ساعت را برای این هلی کوپتر فراهم کند. ارتفاع پروازی این بالگرد نیز در حدود ۶۴۰۰ متر است. برد رزمی این بالگرد نیز در حدود ۴۸۰ کیلومتر است.

در بخش تسلیحات این بالگرد به یک قبضه توپ ۳۰ میلی متری تک لول مدل ام ۲۳۰ مجهز شده است. سلاح اصلی هوا به سطح این بالگرد موشک AGM-114 هلفایر است که این بالگرد می‌تواند تا ۱۶ فروند از آن را با خود حمل کند. این موشک در حدود ۸ کیلومتر برد دارد. راکت‌های ۷۰ میلی متری هوا به سطح و موشک هوا به هوای استینگر از دیگر تسلیحات این بالگرد به شمار می‌آید.

 

در بخش اقدامات متقابل و دفاعی بدنه این بالگرد توان تحمل اصابت گلوله‌های ۳۰ میلی متری را نیز دارد. به طور معمول بر روی بالگرد آپاچی لانگبو اماراتی گیرنده اخلال راداری AN/APR-39A(V)4 ، سامانه اقدامات متقابل فروسرخ AN/ALQ-144A(V)3 ، دریافت کننده هشدار لیزری AN/AVR-2 ، اخلال گر راداری AN/ALQ-136(V)5 و پخش کننده‌های شراره برای فریب موشک‌های ضد هوایی فروسرخ نصب شده است.

 

ناوگان آپاچی اماراتی ناوگانی تقریبا جوان و سرحال محسوب می‌شود که به لطف کمک‌ها و پشتیبانی‌های ایالات متحده آمریکا در وضعیت خوبی از لحاظ پشتیبانی قرار دارد. سقوط سوال برانگیز حداقل دو فروند بالگرد آپاچی در چند روز اخیر و سکوت مسئولان اماراتی درباره علت این سقوط‌های مداوم، این گمانه را شدیدا تقویت می‌کند که این حوادث نه به دلیل نقص فنی و بلکه به دلیل رو به رو شدن احتمالی با موشک‌های دوش پرتاب نیروهای یمنی رخ داده است.

 

غروب زودهنگام اسطوره‌های آپاچی در آسمان یمن/ سریال سقوط «لانگبو» های اماراتی ادامه دارد
دفن یکی از خلبانان بالگرد کشته شده اماراتی

 

بالگردهای آپاچی به طور کل پرنده‌ای با امنیت و بقاء پذیری بالا محسوب می‌شود و بارها در طول جنگ‌هایی که در آن شرکت کرده است با وجود رو به رو شدن با آتش سنگین دشمن و تحمل صدمات فراوان موفق شده است به پایگاه خود باز گردد. ناوگان آپاچی‌های اماراتی نیز در سال‌های اخیر بسیار کم حادثه بوده و به نوعی شاید بتوان گفت تا قبل از این موارد اخیر شاید هیچ‌گونه حادثه منجر به سقوط و مرگ خلبانان را تجربه نکرده بوده است که همین سقوط‌های تکراری، فرضیه حرکتی جدید و موثر از سوی مدافعان یمنی را تقویت می‌کند.

 

با توجه به اینکه مدافعان یمنی نشان داده‌اند از تجهیزات خود به بهترین نحو استفاده می‌کنند و حتی توانسته بودند با موشک قدیمی کونکورس توانسته بودند تانک قدرتمند و مشهور آبرامز متعلق به ارتش سعودی را نیز منهدم کنند، دستیابی آنها به سلاحی موثر در مقابله با بالگردهای مهاجم که نقش مهمی در کشتار زنان و کودکان این کشور داشته اند، موضوعی است که تاثیرات خود را به زودی در عقب نشینی این ائتلاف از تداوم استفاده از بالگرد در حمله به مناطق مسکونی نشان خواهد داد.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه