عضو دفتر جایکا در ایران خبر داد

ثبت ۱۹ گونه جانوری در تالاب انزلی/ مشاهده «عقاب مارخور» برای نخستین بار

رزیتا فخرواعظی گفت: تعداد ۲۴۳ گونه پرندگان در تالاب انزلی به ثبت رسیده و برای نخستین بار «عقاب مارخور» در این تالاب مشاهده شده است.

ثبت ۱۹ گونه جانوری در تالاب انزلی/ مشاهده «عقاب مارخور» برای نخستین بار

به گزارش ۸دی، رزیتا فخرواعظی با اشاره به اینکه تالاب انزلی در کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ میلادی به ثبت رسیده است اظهار کرد: سال ۱۹۹۳ میلادی تالاب انزلی به دلیل تغییرات شدید اکولوژیکی در سیستم آن در لیست مونترو قرار گرفت.

وی به اجرای فاز نخست پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در سال ۲۰۰۷ میلادی اشاره کرد و افزود: قرار بود اجرای پروژه مذکور تا سال ۲۰۱۲ میلادی ادامه داشته باشد اما در روند اجرای آن وقفه‌ای ایجاد شده است.

فخرواعظی با بیان اینکه کمیته مدیریت تالاب انزلی تشکیل شده است، تصریح کرد: سال ۲۰۱۴ میلادی فاز دوم پروژه مذکور آغاز شده و در حال انجام است.

عضو دفتر جایکا در ایران، اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی را دارای سه هدف اصلی حفاظت از سیستم تالاب، ارتقای ظرفیت این کمیته و اجرای برنامه‌های الگویی مشترک خواند و بیان کرد: به منظور رسیدن به اهداف مذکور شش زیرکمیته در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی تشکیل شده است.

وی، هدف از اجرای برنامه‌های مذکور را خارج شدن تالاب انزلی از لیست مونترو عنوان کرد و گفت: تمام گونه‌های پستاندارانی که در تالاب زیست ‌می‌کنند باید پایش شوند.

فخرواعظی با اشاره به پایش پستانداران تالاب انزلی در مدت یک سال گذشته، خاطرنشان کرد: ۱۹ گونه جانوری در تالاب انزلی با استفاده از دوربین‌های تله‌ای به ثبت رسیده است.

عضو دفتر جایکا در ایران به پایش گونه‌های پرندگان تالاب انزلی اشاره کرد و یادآور شد: تعداد ۲۴۳ گونه پرندگان در تالاب انزلی به ثبت رسیده و برای نخستین بار «عقاب مارخور» در این تالاب مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت کمیته حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی در راستای اقدام فراگیر اکوسیستمی انجام شده است، اظهار کرد: افزایش تعداد گونه‌های پرندگان حین اجرای طرح مطالعاتی پرندگان و پستانداران در تالاب انزلی مشخص شده است.

فخرواعظی از ردیابی ماهواره‌ای چهار پلیکان خاکستری از تالاب انزلی خبر داد و افزود: پرندگان مذکور به طرف کشور روسیه حرکت کردند و اطلاعات آن موجود است.

عضو دفتر جایکا در ایران با اشاره به فعالیت زیرکمیته مدیریت آبخیز، بیان کرد: مطالعه برنامه‌ریزی جامع به منظور تعیین اقدام‌های پیشگیرانه در راستای کنترل ورود جریان‌های رسوب به داخل تالاب انزلی انجام شده است.

 

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه